آخرین خبرها درباره تولید ۳ واکسن انسانی/تهیه بسته امنیت غذایی در کشور

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ابراز امیدواری از اینکه واکسن آنفلوآنزا در آذرماه جاری به بازار عرضه شود، گفت: پرونده واکسن روتا ویروس (اسهال کودکان) تا پایان سال تحویل سازمان غذا و دارو خواهد شد.

به گزارش اميدنامه به نقل از ايسنا،  دکتر مصطفی قانعی با اشاره به اقدامات این ستاد در زمینه تولید واکسن‌های انسانی، خاطر نشان کرد: در سال جاری با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری واکسن نوترکیب آنفلوآنزا را به بازار عرضه خواهیم کرد.

قانعی خاطرنشان کرد: امیدواریم این واکسن تا آذرماه بتواند تولید داخل شود.

وی واکسن سرطان دهانه رحم را از دیگر محصولات محققان کشور در حوزه واکسن‌های انسانی نام برد و اظهار کرد: فرآیند اجرای این واکسن به پایان رسیده، موافقت‌های لازم را دریافت کرده است و آماده ورود به بازار است.

این مقام مسوول با اشاره به رونمایی از این واکسن، خاطر نشان کرد: این واکسن در حال طی کردن تشریفات قیمت‌گذاری است.

قانعی اضافه کرد: انتظار می‌رود واکسن روتا ویروس (اسهال کودکان) تا پایان سال پرونده آن تحویل سازمان غذا و دارو خواهد شد.

اقدامات ستاد در حوزه امنیت غذایی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهمترین برنامه ستاد توسعه زیست فناوری را تهیه بسته‌ای از امنیت غذایی کشور دانست و افزود: در این راستا هدفگذاری ستاد، کاهش ارزبری در حوزه محصولات کشاورزی از طریق فناوری‌های نوین است.

وی تولید آنزیم‌هایی برای افزایش بهره‌وری خوراک دام و طیور را یکی از موضوعات اصلی این ستاد در این زمینه عنوان و خاطر نشان کرد: واردات محصولات کشاورزی بالاترین میزان ارزبری را دارد، ضمن آنکه امنیت غذایی و معیشت به این حوزه بستگی دارد و بر این اساس کمیته مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

قانعی، اولویت دیگر این ستاد را تولید واکسن‌های دام، طیور و آبزیان ذکر کرد و یادآور شد: در صورتی که به این حوزه پرداخته نشود، اقتصاد دام و طیور دچار مشکل خواهد شد؛ از این رو قراردادهایی در زمینه تولید این نوع واکسن‌ها منعقد شده است.

وی از رونمایی از چند محصول در این زمینه خبر داد و گفت: این محصولات در راستای ایمن‌سازی طیور در برابر بیماری‌ها از طریق تولید واکسن است.

قانعی، توسعه فناوری‌هایی که قادر به حفظ و تولید نژادهای برتر دام، طیور و آبزیان هستند را از دیگر برنامه‌های این ستاد نام برد و گفت: این فناوری‌ها می‌توانند علاوه بر حفظ نژادهای برتر و اصلی دام، طیور و آبزیان، کشور را به سمت تولید نژادهای برتر مقرون به صرفه هدایت کنند. وارد شدن ما به این حوزه ورود فناورانه است و کار صنعتی انجام نمی‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، توسعه کودهای زیستی را از دیگر برنامه‌ها نام برد و گفت: با توجه به گران بودن کودهای شیمیایی، حرکت ما به سمت توسعه کودهای زیستی می‌تواند کمک کننده برای کشاورزان در جهت کاهش هزینه‌های آنها باشد.

به گفته وی، در حوزه امنیت غذایی حدود ۲۸۰ پروژه به این ستاد ارسال شده است که به تدریج با مجریان آنها عقد قرارداد می‌شود.

 

افزودن نظر جدید