رمزگشایی از علت هراس اصولگرایان از تصدی وزارت علوم توسط دکتر توفیقی

آقای صدیقی، آرامش گورستانی دانشگاه‌ها تنها به شما آرامش می دهد

صبا شعردوست : این روزها بیشترین گمانه زنی‌ها پیرامون وزاری احتمالی کابینه دولت یازدهم مطرح می شود. میان اسامی مطرح شده اما چهره های شاخصی از اصلاح طلبان نیز دیده می شود که گویی چندان برای برخی اصولگرایان و طیف‌های تندروی نزدیک به این جریان خوشایند نیست.

اینطور به نظر می رسد که این طیف برای ایجاد یک بازی روانی و تحت فشار قرار دادن حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم از هیچ تخریبی علیه اصلاح طلبان فروگذاری نمی کند و تا آنجا پیش می روند که بیمی از هزینه کرد ناروای  سخنان رهبر انقلاب نیز ندارد.
از میان اسامی مطرح  در کابینه روحانی، اما نام جعفر توفیقی برای تصدی وزارت علوم، برای همه و مخصوصا طیف دانشجو و دانشگاهی چندان ناآشنا نیست. چندی پیش بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی، از توفیقی به عنوان گزینه اصلی وزیر علوم در کابینه دولت یازدهم نام برد و در توصیف دوران وزارت وی، گفت: «در دوره مدیریتش بر وزارت علوم، وی موفق به بازگرداندن آرامش شد و با هر گونه افراط گرایی و رادیکال گرایی برخورد کرد. وی اجازه نخواهد داد تنش به دانشگاهها راه یابد و با استفاده از تمام نیروهای معتدل از اردوگاه اعتدال گراها، اصلاح طلبان و اصولگرایان، نشاط علمی را به دانشگاهها بازخواهد گرداند. با مطرح شدن نام توفیقی هزاران نفر از استادان سراسر کشور همچنین پژوهشگران موسسات پژوهشی وابسته به دستگاههای مختلف طی نامه ای به روحانی ضمن استقبال از این موضوع تاکید دوباره ای بر شایستگی های جعفر توفیقی کرده اند.» با اینکه توفیقی در کابینه دوم سید محمد خاتمی، وزیر علوم بود و در نتیجه مدیریتش منجربه فعال شدن تشکل های دانشجویی و ایجاد شور و نشاط دانشگاه‌ها شد  اما میان سیل عظیم استقبال ها، برخی افراطیون سعی با تخریب وی با نشانه‌هایی نادرست دارد.

تریبون نماز جمعه در خدمت بازی روانی
پس از ایکنه نام یونسی برای تصدی وزارت اطلاعات مطرح شد، موج عظیم انتقادها و تخریب ها که عمدتا از سوی شهرداری و رسانه‌ها و نهادهای وابسته اش بود به سمت او روانه شد.  و حتی دبیر سیاسی روزنامه منتسب به شهردار تهران را مجبور کردند گزارشی علیه وزیر اطلاعات دولت اصلاحات بنویسد اما اکنون پس از یونسی با جدی شدن  گزینه توفیقی برای تصدی وزارت علوم به نظر می رسد، بخشی از طیف های اصولگرایان از هیچ کوششی برای تخریب این چهره دانشگاهی دریغ نمی کنند. آغاز تخریب توفیقی توسط برخی رسانه های این جریان از جمله روزنامه کیهان  بود.حسین شریعتمداری در تاریخ 30 تیر در سرمقاله این روزنامه با عنوان"با عنوان این سه‌گزاره‌ را کنار هم بگذارید! " با جمله به دکتر جعفر توفیقی نوشت:«  وزرای دولت اصلاحات مخصوصا در دوره تصدی آقای «ج-ت» دانشگاه‌ها را به مرکز جولان احزاب سیاسی تبدیل کرده و با تنش‌آفرینی‌‌های پیوسته «خط علم» را کور کرده بودند. آیا غیر از این است؟! از فرزندان با استعداد این مرز و بوم به جای کسب علم و دانش برای مقاصد سیاسی و دم‌دستی خود بهره می‌گرفتند و در نهایت نیز آقای «س-ح» خطاب به آنها گفته بود؛ «جنبش دانشجویی حرف مفت است، زیاد دویدید و درگیر شدید، حالا دیگر باید بروید کار تئوریک بکنید»! تمامی این نمونه‌ها ثبت و ضبط شده و غیرقابل انکار است.اکنون، این سه گزاره را کنار هم بگذارید؛
اول؛ نگرانی و اضطراب بارها اعلام شده دشمنان بیرونی از پیشرفت‌های علمی حیرت‌آور دانشجویان و اساتید ایرانی، دوم؛ خیانت برملا شده اصحاب فتنه در همراهی با دشمنان بیرونی و سوم؛ تلاش کنونی آنها برای تسخیر دوباره وزارت علوم. آیا از کنار هم گذاردن سه‌گزاره یاد شده به این نتیجه نمی‌رسید که اصحاب فتنه به منظور کور کردن خط علم و خوش‌رقصی دیگری برای دشمنان بیرونی در پی تسخیر وزارت علوم هستند؟! برای آنها همین خوش‌رقصی‌ها حائز اهمیت است و نه موفقیت آقای دکتر روحانی. و در این باره باز هم گفتنی‌هایی هست.»
بعد از جریان سازی رسانه ای توسط طیف تندرو جریان اصولگرا  و طرح این شائبه که رهبری با تصدی وزارت علوم توسط دکتر جعفر توفیقی مخالفت کرده است روز گذشته از تیریبون نماز جمعه توسط کاظم صدیقی  نیز مطالبی درباروزارت علوم مطرح شد که رسانه های اصولگرا با بزرگنمایی این بخش از سخنان امام جمعه تهران در تقویت عملیات روانی خود برای چینش کابینه  اقدام کردند.صدیقی وی در بخشی از  خطبه های نماز جمع تهران  گفت: «من از روی دلسوزی از رئیس‌جمهور منتخب درخواست می‌کنم با توجه به اینکه اکنون دانشگاه‌های ما در فضای علمی و آرامش هستند، نماز جمعه برگزار می‌کنند و مسائلی چون پرتاب ماهواره ایرانی به عنوان نماد پیشرفت کشور و علوم مختلف در مسیر سرعت و پیشرفت قرار دارند، خدای ناکرده دچار غفلت نشوند که یک وزیر علوم یا رئیس دانشگاه‌هایی که بوی فتنه می‌دهند بر سر کار بیاورند و علم و فرهنگ را از فضای دانشگاه دور کنند، این توقعی است که امام (ره)، ما و امت از رئیس‌جمهور منتخب داریم و خواهیم داشت.» البته معلوم نیست منظور امام جمعه تهران از آرامش دانشگاه چیست چرا که آرامشی که طی سالیان اخیر بواسطه عملکرد مدیریت دانشگاه ها حاکم شده است بیشتر آرامش گورستانی است. در پی این اقدامات اما شنیده ها حاکی از آن است که علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس نهم همراه برخی همفکرانش اکنون در مجلس به دنبال جمع آوری امضاء از دیگر نمایندگان جهت مخالفت با تصدی توفیقی بر وزارت علوم هستند. در حالی که رهبر انقلاب بر شور دانشجویی و تشکل های دانشجویی تاکید دارد و بارها  در سخنرانی‌هایشان به شور و نشاط در دانشگاه ها و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در تاکید کردند حال  سوال اینجاست که در این هشت سال و مخصوصا 4 سال اخیر تا چه اندازه دانشگاه های ما نشاط داشته اند و یا کرسی های آزاد اندیشی برگزار کرده اند؟
بررسی و نگاهی اجمالی به دوره وزارت توفیقی نشان بیانگر این مطلب است که تا چه اندازه شادابی دانشجو و دانشگاه و برگزاری جلسات و همایش ها با تضارب آرا و نظرات مختلف با کمترین هزینه برای وی اهمیت داشت و تا چه اندازه دانشگاه ها در مسیر شادابی حرکت کردند.به گفته احمد شیرزاد، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، در حالی که طی 4 سال اخیر کمترین همایش ها در دانشگاه ها برگزار شده و یا همایش ها یک سویه بوده است، در دوران وزارت توفیقی، دست کم هفته ای یکبار دانشجویان بحث های داغی داشتند که در نتیجه آن با وجود اختلاف نظرها هیچ کدام به زندان انداخته نمی شدند و یا از دانشگاه اخراج نمی شدند.

هدف چیست؟
اما سوال اینجاست که هدف چیست؟ نکته ای که نباید از آن غافل شد اینکه ابتدا جریانی تندرو از تاثیر کم و رای چند درصدی اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی  سخن گفتند و اکنون نیز با ادامه پروژه تخریب  چهره های اصلاح طلب به دنبال ایجاد یک بازی روانی به قصد دخالت در چینش کابینه هستند. از سوی دیگر برای ادامه این بازی روانی از تریبون‌های نماز جمعه به عنوان گزینه های تاثیرگذار بر افکار عمومی استفاده می کند. حال آنکه پروژه حذف اصلاح طلبان با ایجاد جنگ روانی تا زمانی که عملکرد ضعیف اصولگرایان در دولت نهم و دهم در اذهان همگان است، چندان تاثیری ندارد.

افزودن نظر جدید