آیت‌الله هاشمی: برخی حسودند و ذاتشان مزاحم است

آیت الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در کشور با یک عده آدم کم سواد و شعارگوی روبه رو هستیم که در امور مانع ایجاد می کنند.

به گزارش امید، آیت الله هاشمی رفسنجانی روز پنج شبه در مراسم سی وسومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این افراد کم سواد و شعارگوی مانع می شوند که خیلی از تحصیل کرده های خوب، خوش غیرت و دلسوز کشور که از خارج می آیند و می توانند برای کشور مفید باشند ، فعالیت کنند.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این افراد شعار می دهند که  اساتید مد نظر در جلسه‌ای بی حجاب بودند و یا همسر فلان استاد بی حجاب بوده است مانع تراشی می‌کنند.

وی ادامه داد: راه های موهن را ببندند و بگذارند اساتید با سواد ما که در خارج هستند بیایند و در کار پژوهش به ما کمک کنند چرا که موضوع پژوهش خیلی مهم است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یکی از بزرگ ترین افتخارات ما این است که یکی از بزرگ ترین دانشگاه های حضوری دنیا را در اختیار داریم گفت: دانشگاه آزاد رو به رشد است و خودکفا ، احتیاج به چیزی ندارد و فقط مزاحمت برای آن ایجاد نکنند.

وی خاطرنشان کرد: روسای واحدهای ما برای اخذ تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدت ها معطل می شوند تا این تاییدیه را دریافت کنند ولی نباید این طور باشد و باید بگذارند دانشگاه کار خودش را بکند.

آیت الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور کشورمان طی چند روز گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دکتر روحانی که از ابتدای آغاز دانشگاه آزاد در جریان کار ما بودند چند روز پیش بخشی از مسائلی که می‌دانستند را بیان کردند.

وی با بیان این‌که «از او تشکر می‌کنم که دانشگاه آزاد را فراموش نمی‌کند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلاتی که دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد دارند را برطرف می‌کند» اظهار کرد:‌ همانطور که دکتر روحانی گفته کسانی که از دور در دانشگاه‌ها دخالت دارند، دستشان را بردارند و بگذارند دانشگاه‌ها به کار خود ادامه دهند.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد افزود: روحانی از این جهت این صحبت‌ها را مطرح کرده که این دانشگاه، علاوه بر اینکه غیردولتی است، آزادتر از دانشگاه‌های دولتی است، اما اگر مشکلاتی برای این دانشگاه ایجاد می‌کنند بیشتر نباشد کمتر نیست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی کشورها هستند که بیش از 50 درصد مردم کشورشان تحصیلات عالیه دارند گفت: در سال‌های ابتدایی تأسیس دانشگاه آزاد حدود 150 هزار دانشجو داشتیم و این در حالی بود که دولت ما در حال جنگ بود و اصلولاً سیاست‌های توسعه دانشگاه مد نظر نبود اما آنگونه که ما می‌فهمیدیم مشکل واقعی مردمان نداشتن سواد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که باید به سراغ مردم برویم چرا که مردم بودند که انقلاب را پیروز کردند.

وی با بیان اینکه امام مردم را بیدار کرده و معجزه‌ای اتفاق افتاد که نظیر آن را تا کنون ندیده‌ام اظهار داشت: پیروزی انقلاب حاصل بیداری ملت ما بود و در واقع ما در زمان پیروزی انقلاب در زندان به سر می‌بردیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار داشت: مردم اقیانوسی هستند که اگر دستشان را برای کار باز بگذاریم مسائل کشور را مثل آب خوردن حل می‌کنند بنابراین نباید با مقررات دست و پا گیر و بیخودی دست آنها را ببندیم و در واقع حاکم باید شرایط را فراهم کند تا مردم خودشان بتوانند مشکلات را حل کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اصول کار، رقابت است تأکید کرد: بر این اساس آنهایی که بهتر کار می‌کنند رشد می‌کنند ولی دولت نباید در عرصه رقابت حضور یابد بلکه باید میدان رقابت را برای نیروهای مردمی فراهم کند چرا که در این صورت است که رقابت و مسابقه معنی پیدا می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام همچنین گفت: الآن دیگر سرمایه‌گذاری برای کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد لازم نیست و باید همین ظرفیت را حفظ کنیم و از صندلی‌های خالی برای بخش‌های دیگر استفاده کنیم.

وی افزود: 56 درصد تحصیلات ارشد و دکترا در اختیار دانشگاه آزاد است.

آیت الله هاشمی با اشاره به اینکه حرف جدیدی شروع کرده‌اند که دانشگاه آزاد کارخانه بیکارسازی  به راه انداخته است اظهار داشت: خوب اگر تحصیلکردگان این دانشگاه تحصیل هم نمی‌کردند باز هم بیکار بودند با این که پس از تحصیل می‌توانند به تولید کار فکر کنند بر این اساس تاکید می‌کنم که توسعه ما از این به بعد باید در حوزه دانشگاهیان باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در بخش دیگری از سخنانش حرکت به سمت رویکردهای پژوهشی را امری لازم در عرصه رشد علمی کشور بر شمرد و گفت: در حال حاضر پژوهش‌های ما باید فصل جدیدی باشد و مرکز تحقیقاتی باید شکل بگیرد چرا که این کار از ضرورت‌های عالمانه ما است.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر افتخار ما این است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری دنیا را در اختیار داریم ادامه داد: دانشگاه ما دانشگاه رو به رشد و خودکفایی است و احتیاجی به هیچ چیزی ندارد فقط برایش مزاحمت ایجاد نکنند.

وی در همین راستا گفت: ما وقتی می‌خواهیم رئیس دانشگاهی را عوض کنیم کلی باید در راهروهای شورای عالی انقلاب فرهنگی معطل بمانیم و شاید یکی دو سالی این معطلی طول بکشد لذا اینگونه رفتار نکنند و بگذارند دانشگاه آزاد کارش را انجام دهد البته شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت داشته باشد اما اینگونه هم دخالت نکنند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری جهان هستیم رو به رشد و خود کفا راه خود را ادامه می‌دهیم. فقط از شما می خواهیم مزاحم ما نشوید ما برای تعویض یک رئیس دانشگاه باید دوسال در راهروهای شورای عالی انقلاب فرهنگی منتظر بمانیم کار ما سخت است، حسادت زیاد است و یک عده ذاتشان مزاحم است ما مستقل شروع کردیم و مستقل باقی خواهیم ماند.

افزودن نظر جدید