آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: هیچ مصلحتی بالاتر از حفظ رأی مردم و جلب رضایت آنها نیست

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱ گفت: طرف مقابل اگر عقلانیت به خرج دهد توافق حاصل خواهد شد.

به گزارش امید،در دهمین روز فروردین و در ادامه دیدارهای نوروزی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جمع دیگری از مسؤولان از قوای سه گانه، وزرا به همراه معاونین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران، مدیران و روسای نهادها، سازمان ها و ارگان‌های بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی، گروه‌های فعال حزبی و سیاسی و دانشگاهی بنا به سنت دیرین ایرانیان مسلمان در روزهای پس از عید نوروز با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با تبریک مجدد سال جدید، به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و بر ضرورت اجرایی شدن شعار "دولت، ملت، همدلی و همزبانی" تأکید کرد و گفت: باید همه مراعات کنند تا اهداف نامگذاری امسال توسط رهبری محقق شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک فرا رسیدن روز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی را جوشیده از میان مردم و شاگردان امام(ره) که در ایام مختلف مذهبی از جمله ماه مبارک رمضان، محرم و در هر موقعیتی مردم را آگاه و روشن می‌کردند، دانست.

وی به شکل‌گیری اولین مجلس با همت و پشتیبانی و ورود روحانیت و مراجع تقلید اشاره و تصریح کرد : با اینکه فعالیت روحانیت در دوره کوتاهی در زمان رضا شاه محدود شده بود، ولی از شهریور سال 1320 مردم به تدریج در صحنه‌های مختلف حضور پیدا کردند که در نهایت منجر به ملی شدن صنعت نفت گردید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: با ورود مراجع تقلید و در رأس آن حضرت امام(ره) به میدان مبارزه و شکستن تابوی ظلمت و تاریکی، قیام 15 خرداد شکل گرفت که به شدت با سرکوب رژیم مواجه و بسیاری از مردم را بی محابا به گلوله بستند و امام(ره) و بسیاری از علما را بازداشت و تبعید کردند.

وی با بیان اینکه ادامه مبارزه به دستور حضرت امام خمینی(ره) منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و با اشاره به رأی‌گیری تاریخی در 12 فروردین گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران براساس رأی 99 درصد مردم بنا شد و قانون اساسی نیز بالاترین رأی را آورد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و روستاها و خبرگان رهبری به طور مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند و نظام ما در عمل هم با رأی و دخالت مستقیم مردم اداره می‌گردد و بیانات رهبری که فرمودند رأی مردم حق‌الناس است منحصر به زمان خاصی نبوده و هیچ‌کس نمی‌تواند جوابگوی حق‌الناس باشد چرا که گناه از بین بردن حق‌الناس نابخشودنی است و همه مردم و مسؤولانی که به هر نحوی در امر انتخابات دخالت دارند، باید از این اصل مهم و تأکید مقام معظم رهبری که موجب استحکام جمهوری اسلامی نیز هست، پیروی کنند.

وی تأکید کرد: هیچ مصلحتی بالاتر از حفظ رأی مردم و جلب رضایت آنها برای دوام و پایداری کشور نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرهیز از تندروی و افراطی‌گری را شرط اساسی دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: امیدوارم در سال جدید بتوانیم با فائق آمدن بر مشکلات و موانع پیش‌روی، به دور از تنش‌ها و تندروی‌های داخلی و ایجاد مانع تراشی برای دولت با تقویت وحدت ملی و همبستگی مردم، عملکرد موفق‌تری بویژه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی داشته و به دستاوردهای بزرگی برسیم.

هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف مجدد از بحران پیش آمده در یمن و کشته شدن جمع کثیری از مردم بی‌گناه این کشور گفت: بمباران مردم بی‌دفاع و تخریب زیرساخت‌ها مشکلات یمن را حل نخواهد کرد و هیچ کشوری از جنگ افروزی و تجاوز سودی نمی برد.

وی افزود: مسأله یمن مصیبت بزرگی است که اگر متجاوزان زود متوجه اشتباهات خود نشوند، این آتش شعله‌ورتر خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه کمک جمهوری اسلامی ایران در یمن تنها انسان دوستانه است، گفت: کمک‌های ایران به مردم کشورهای مختلف در ادوارهای گوناگون از جمله در حمله عراق به کویت، آمریکا به عراق، افغانستان و سایر کشورها صورت گرفته است و طرح مسائل تنش‌زا و گمراه کننده منجر به تشدید اختلافات بین اهل سنت و شیعه می‌گردد که نه تنها برای جهان اسلام و منطقه بلکه برای تمام دنیا خطرناک است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در طول پیروزی پس از انقلاب گفت: ایران با امکانات وسیع از جمله نیروی انسانی مستعد، منابع و استعدادهای درخشان خود توانست به رغم مشکلات تحمیلی خارجی و مشکلات و موانع ایجاد شده توسط تندروهای داخلی با توجه به اینکه در طول دفاع مقدس تجهیزات زیربنایی خراب، بیکاری در اوج و رکود جدی داشتیم و در حالی که چرخ‌های اقتصاد کشور از کار افتاده بود با همت مردم و تعامل با دنیا توانستیم از مسیرهای صعب و سخت عبور کرده و تحریم‌ها نیز به رغم مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرد نتوانست مانع رشد کشور در دوران سازندگی شود.

وی با اشاره به اینکه اعتدال اصل اساسی مکتب اهل بیت (ع) است و مردم هم در انتخابات مختلف اعتدال را مبنای خود قرار داده‌اند، افزود: خوشبختانه نگرانی‌های مردم کم و راه اعتدال هموارتر شده که همه اینها بیانگر عملکرد خوب دولت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای دلسوزانه، با اعتماد کامل و تلاش بی‌سابقه‌ای در حال بحث و گفت‌‌وگو در لوزان هستند، اظهار امیدواری کرد بتوانند با تدبیر، حفظ عزت و مصالح کشور به موفقیت دست یابند.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ما در مذاکرات واقعاً به دنبال شفاف سازی و گرفتن بهانه از غرب هستیم و اگر اراده سیاسی در غرب باشد اثبات حسن نیت ایران و مسالمت آمیز بودن استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای کار دشواری نبوده و نیست چرا که هیچ آدم عاقلی استفاده از سلاح هسته‌ای را تجویز نمی‌کند و طرف مقابل اگر عقلانیت به خرج دهد توافق حاصل خواهد شد.

افزودن نظر جدید