احمدی‌نژاد بدنبال درگیری است

حضور پر شمار کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب از طیف‌های مختلف درون این جریان با چند هدف و یک پیش‌فرض همراه بوده است. تا قبل از ثبت‌نام آقای هاشمی رفسنجانی، پیش فرض مورد نظر اتاق فکر این جریان سیاسی که بر آن اساس به صورت کاندیداهای متنوع و متکثر ثبت نام کردند این بوده است که هیچ کدام از آقایان هاشمی و خاتمی که می‌توانستند و می‌توانند زمینه قطبی شدن انتخابات را فراهم کنند ثبت نام نخواهند کرد که عملا با ثبت‌نام شوک آور آقای هاشمی رفسنجانی در دقایق و لحظات آخر مهلت قانونی ثبت‌نام این پیش فرض ابطال شد و به نظر می‌رسد از این حیث جریان اصولگرا با یک شک جدی و با یک بلاتکلیفی مقطعی مواجه شد.
احمدی‌نژاد بدنبال درگیری است

حسن رسولی

 

کما اینکه اگر به سایت‌های اصولگرا در جمعه شب و یک شنبه صبح و همین طور به روزنامه‌های مثل کیهان که تریبون نظری این جریان است نگاه شود می‌بینیم که یک بهت و حیرت بی‌عملی  نظری و سیاسی در محتواها در این سایت‌ها و روزنامه به چشم می خورد.
تا قبل از ثبت‌نام آقای هاشمی رفسنجانی با پیش فرضی که گفته شد مجموعه جناح حاکم بنا در غیاب یک رقیب توانمند صحنه انتخابات 92 را به عرصه رقابت‌های درونی خویش تبدیل کرده بودند و از این جهت تقریبا هر کدام از لایه‌های مختلف جریان حاکم زیر جریانات و بخش‌های مختلف این جریان به صورت افرطی و پی در پی هر کدام گزینه‌ای را از خود برای حضور در صحنه رقابت های درون گفتمانی معرفی کردند که اکثر این گزینه‌ها ثبت نام کردند.
از طرفی این جریان با پیش فرض اول به نوعی از آسودگی خیال از رقابت نفس‌گیر با یک کاندیدای فراگیر جریان اصلاحات رو به رو بود و عدم حضور رقیب قدرتمند در مقابلشان از یک سو و اختلافات تاکتیکی و گروهی در دورن این جریان از سوی دیگر و نیز اطمینان از یکه تاز بودن در عرصه انتخابات مانع این شده بود که این مجموعه تا قبل از ثبت نام آقای هاشمی برای تبدیل این تکثر کاندیدایی به کاندیدای واحد یا معدود پیش بینی داشته باشد و چاره اندیشی کند.
ثبت‌نام آقای هشمی به احتمال زیاد در روزهای آینده تغییرات فاحشی را در چیدمان کاندیداهای اصولگرا در صحنه انتخابات فرارو ایجاد خواهد کرد.
آخرین حلقه‌ای که به احتمال بسیار زیاد در مقابل این استراتژی اجتناب‌ناپذیر اصولگرایان یعنی دست کشیدن از آرایش متنوع کاندیداها و رفتن به سمت کاندیداهای واحد یا معدود سرسختی نشان خواهد داد طیف فکری منتسب به دولت یا بر اساس ادبیات خودشان جریان انحرافی خواهد بود.
در فضای قبل از ثبت‌نام آقای هاشمی، تئوریسین‌های اصلی این جریان در مقام دفاع از عملکرد نامطلوب‌شان طی هشت سال اخیر و تقلیل این ناکارآمدی به بخش ناچیزی از جریان اصولگرا با رویکردی فرافکنانه به دنبال این بود که همه دلایل این ناکارآمدی‌ها را بر سر رئیس جمهور و نفر قدرتمند دولت یعنی آقای رحیم مشایی خالی کند.
این روند طی یک سال گذشته  بخش قابل توجهی از فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی جریان اصولگرا را شامل می‌شود . یکی از پیش بینی‌ها این خواهد بود که در آرایش جدید صحه انتخابات که آقای هاشمی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجستته انقلاب و نفر دوم کشور در سال‌های پس از انقلاب با احساس مسئولیت نسبت به شرایط جاری کشور و با شهامت و شجاعت وارد عرصه شده است  و با توجه به اینکه آقای هاشمی همواره  شخصیتی انقلابی، ملی و فراجناحی بوده و می‌باشد امروز تمامی جریانات تحول‌خواه و مجموعه2هایی که تداوم وضع موجود کشورداری را به صلاح انقلاب و ایران نمی‌دانند در صف حامیان مسمم و جدی ایشان قرار بگیرند.
در چنین شرایطی احتمالا اصولگرایان به سمت فردی خواهند رفت که به طور نسبی از قابلیت تعلق  به بخش‌های مختلف اصولگرایی اعم از اصولگرایان ریشه‌دار و سنتی و جبهه نوساخته پایداری و مجموعه دولت برخوردار باشد.
به اعتقاد نگارنده در مقایسه بین کاندیداهای ثبت نام شده آقای جلیلی که از یک طرف  با جریانات جدید و جوان و جدید اصولگرایی ارتباط خوبی دارد و از طرفی منسوب آقای احمدی‌نژاد در شورای عالی امنیت ملی است ،از شانس بیشتری نسبت به سایرین برای قرار گرفتن دررقابت‌های انتخاباتی به عنوان رقیب آقای هاشمی برخوردار است. البته مهمترین تهدیدی که متوجه این مهندسی  انتخابات است فقدان تجربه ایشان و نداشتن توان هماوردی با آقای هاشمی رفسنجانی است.
یکی از ویژگی ‌ای این انتخابات تاثیرپذیری از رویدادهای آنی و لحظه‌ای است شبیه اقدام آقای هاشمی در یک ساعت پایانی مهلت قانونی ثبت‌نام .لذا باید برای ارائه تحلیل دقیق ‌ منتظر طی شدن هشت روز باقی مانده از زمان بررسی صلاحیت‌ها و نهایی شدن رایزنی‌های این جریان و تصمیمات بزرگان آن هستیم
نگارنده نگران رفتار آقای احمدی‌نژاد یعنی وارد شدن به فاز تشویش جامعه یا درگیری است.  2 نشانه هم طی دو -سه روز گذشته این احتمال را قوت داد:
اول : تخلف آشکار و بی پروای آقای رئیس جمهور در همراهی دوست و محبوب خود یعنی آقای مشایی و حضورشان در وزارت کشور آن هم چند ساعت قبل از آمدن ایشان و آقای هاشمی.
دوم: ثبت نام وکالتی آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور
با توجه به تهدیدهایی که ظرف یک ساله اخیر از سوی جریان اصولگرا متوجه آقای احمدی‌نژاد بوده از قبیل استیضاح مجلس و رای به عدم کفایت سیاسی وی یا اقدامی مشابه از طرف دیوان عالی کشور که در صورت تحقق این اقدام معاون اول رئیس جمهور تا پایان دوره کفایت ریاست جمهوی و اداره دولت را برعهده خواهد داشت ثبت نام معاون اول بر سر راه این تصمیم احتمالی موانع جدی به وجود آورده است به ویژه چنانچه رد صلاحیت آقای رحیمی از سوی شورای نگهبان در دستور کار باشد.انصراف وی از کاندیداتوری در همین راستا تحلیل می‌شود  با توجه به آنچه نگاشته شد به عنوان یک  مدیری در عرصه سیاست داخلی نسبت به این احتمالات نگرانم و امیدوارم که مشکلی پیش نیاید. 
 

افزودن نظر جدید