از ام‌آي سيكس تا موساد

اعتماد نوشت: روز گذشته دومين جلسه دادگاه اسفنديار رحيم‌مشايي به رياست حجت‌الاسلام غضنفرآبادي برگزار شد؛ دادگاهي كه مانند جلسه گذشته خالي از حاشيه نبود واين بار اتفاقات ديگري رخ داد. در جلسه نخست رسيدگي به اتهامات رحيم‌مشايي، تصاويري از جلسه منتشر شد كه حاكي از تلاش متهم براي برهم زدن نظم جلسه بود. هرچند در تصاوير منتشر‌شده از جلسه نخست، صداي مشايي قطع مي‌شود اما با اين وجود عصبانيت او در تصوير به‌وضوح مشخص است.

حاشيه‌هاي جلسه دوم دادگاه از همان لحظه ورود آغاز شد. متهم در اقدامي عجيب در ابتدا صندلي خود را به سمت حاضرين برگرداند و پشت به رييس دادگاه نشست. اقدامي كه تحسين كانال دولت بهار، ارگان احمدي‌نژادي‌ها را به همراه داشت. اين كانال با انتشار تصوير دادگاه نوشت: «مشايي روي خود را از رييس دادگاه برگرداند تا به ملت بگويد اين دادگاه را به رسميت نمي‌شناسد و او را به زور
آورده‌اند.»

البته اين كار مسبوق به سابقه است و متهم سعي مي‌كند با فرافكني و فرار از واقعيت خود را از اتهامات مبري كند. حواشي امروز منحصر به صندلي نبود بلكه او در ادامه هنگام تلاوت آياتي از قرآن‌كريم پيش از شروع دادگاه صحبت كرد كه اين كنش موجب تعجب حاضرين در جلسه شد. پس از كش‌و‌قوس‌هاي فراوان سرانجام با اعلام حجت‌الاسلام غضنفرآبادي دادگاه آغاز شد. رييس دادگاه در جلسه اعلام كرد متهم وكلاي خود را به دادگاه معرفي نكرده است كه اين اظهارات واكنش مشايي را درپي داشت و گفت: نگذاشتند وكلايم را ببينم. غضنفرآبادي در ادامه به جلسه روز چهارشنبه مشايي با وكلاي خود در زندان اشاره كرد و گفت: وكلاي شما چهارشنبه در زندان حضور پيدا كردند شما با آنها ملاقات كرده‌ايد و مي‌توانستيد با آنان ٤ ساعت ديدار داشته باشيد، با وجود اينكه وكلا هنوز قرارداد جديد وكالت را به دادگاه ارايه نداده‌اند. متهم نسبت به اظهارات رييس دادگاه درباره جلسه روز چهارشنبه با وكلايش پاسخي نداشت و به جاي پاسخ به اين سوال گفت: «كيفرخواست را نخوانده‌ام.» مشايي مدعي شد كيفرخواست را نخوانده اما پاسخ رييس دادگاه اين ابهام را رفع كرد. قاضي غضنفرآبادي گفت: «كيفرخواست را براي شما آورده‌اند، اما از پذيرش آن استنكاف كرده‌ايد اسناد آن موجود است.»

در ادامه رييس دادگاه از نماينده دادستان خواست از كيفرخواست دفاع كند. زماني كه نماينده دادستان درحال دفاع از كيفرخواست بود، اسفنديار بارديگر داد و فريادبه‌پا كرد اما دادگاه به روند خود ادامه داد، غضنفرآبادي رييس دادگاه سوالاتي را از رحيم‌مشايي مطرح كرد كه اسفنديار پاسخي براي آنها نداشت. قاضي غضنفرآبادي به متهم گفت: آقاي مشايي چرا مي‌خواستيد جيسون رضاييان را ببينيد؟ پانته‌آ فيوزي و آزيتا شفازند چه كساني هستند؟ چرا روز چهارشنبه كيفرخواست را نگرفتيد؟ ارتباط خود با جاسوسان انگليس و اسراييل را توضيح دهيد، ليلا زند چه ارتباطي با انگليس داشت؟

قاضي غضنفرآبادي در اين جلسه گفت: «سرويس امنيتي انگليس چرا به شما گفت فرآيند استفاده از بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان را تئوريزه كنيد؟» همچنين رييس دادگاه درادامه خطاب به متهم گفت: «شما دنبال رياست‌جمهوري از طريق جريان نفاق و كشور‌هاي كانادا و انگليس بوديد. شما به‌دنبال بهانه‌جويي هستيد و با اين كار به خود ظلم مي‌كنيد.» موضوع رياست‌جمهوري نيز كه در جلسه روز گذشته دادگاه مطرح شد، ظاهرا مربوط به ثبت‌نام اسفنديار در انتخابات سال ١٣٩٦ است كه او با ردصلاحيت شوراي نگهبان روبه‌رو شد. اما مشايي درادامه اين جلسه به جاي پاسخ به اين پرسش‌هاي مهم گفت: «مي‌خواهم با كت و شلوار از خودم دفاع كنم.» پاسخ مشايي واكنش رييس دادگاه را به همراه داشت و قاضي غضنفرآبادي گفت: «آقاي مشايي اينجا سفارت انگليس نيست، اينجا دادگاه است. شما و آقاي بقايي چه تفاوتي با ساير مردم داريد كه خود را تافته جدا‌بافته مي‌دانيد؟» مشايي در پاسخ گفت: «دادگاه صلاحيت ندارد.» رييس دادگاه در پاسخ به ادعاي عدم‌صلاحيت دادگاه توسط متهم گفت: «شما بر‌اساس قانون مي‌توانيد نسبت به صلاحيت دادگاه معترض شويد، اما تشخيص آن به‌عهده دادگاه است.»

در پايان، قاضي در دومين جلسه دادگاه مشايي گفت: با توجه به عدم استمهال، آخرين دفاع از متهم اخذ و دادگاه ختم رسيدگي را اعلام و راي دادگاه در وقت مقتضي صادر خواهد شد.

شرح ماوقع رخ‌داده در دادگاه اسفنديار رحيم مشايي به پايان رسيد اما شايد لازم باشد اين جلسه از زاويه ديگر بررسي شود. نكته جالب‌توجه و قابل‌تامل دومين دادگاه اسفنديار رحيم‌مشايي، اسامي‌اي بود كه توسط قاضي در جلسه مطرح شد. اسامي‌اي مانند جيسون رضاييان، پانته‌آ فيوضي، آزيتا شفازند و ليلا زند؛ اسامي كه متهم پرونده هيچ پاسخي براي ارتباط با آنها در جلسه دادگاه ارايه نكرد. گفتني است يكي از سمت‌هاي اسفنديار رحيم‌مشايي در دولت دهم جانشيني رييس‌جمهور در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور بود. مسندي كه فرصت مناسبي براي ارتباط‌گيري با ايرانيان خارج از كشوري بود.

كانال دولت بهار مدعي شده است اين اتهامات سياسي بوده و دادگاه خارج از كيفرخواست عمل است. اسفنديار رحيم‌مشايي همچنان در دادگاه روزه سكوت گرفته و با فاقد صلاحيت دانستن دادگاه تشكيل شده، قصد ندارد درباره اتهامات توضيح دهد.

افزودن نظر جدید