از کی تا حالا نمایندگان دلواپس، مجتهد شده اند؟

یکی از نمایندگان دلواپس مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ضمن انتقاد از تک نوازی و خوانندگی زنان در برخی کنسرت‌ها گفته است: « تک نوازی و خوانندگی زنان یکی از حرمت‌هایی است که در کشور شکسته شده و این موضوع ضد باورها و ارزش های دینی مردم ایران تلقی می شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور نسبت به رواج این موضوع مسئول بوده و باید پاسخگو باشند. در این زمینه و برای آگاهی رئیس جمهور از موضوعات مرتبط، نامه ای با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده به ایشان نوشته شد و مواردی را در این زمینه بیان و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم لذا اگر مسئولان مربوطه به دغدغه ها و خواسته های نمایندگان در این زمینه توجه لازم نکنند، مجلس از اختیارات و حدود قانونی خود برای حل و بررسی این مشکل استفاده خواهد کرد. »

به گزارش امید به نقل از عصر ایران،در این باره نکات زیر قابل تأمل است:

1 - نمایندگان مجلس در جایگاهی نیستند که حرام و حلال را تعیین کنند. این، نه در شرح وظایف شان است و نه در صلاحیت های آنان.

این که نوازندگی زنان و خوانندگی آنان ، حرام است یا حلال ، چیزی نیست که فلان نماینده مجلس که داعیه اصولگرایی هم دارد بتواند درباره اش حکم یا فتوا دهد.

با این مقدمه باید از جنابان دلواپسان که این روزها دلواپس ریز و درشت ممکلت شده اند - الّا آنچه باید دلواپس اش باشند - پرسید که بر چه مبنایی حکم می دهید که تک نوازی زنان و خوانندگی آنها حرام است؟ مگر جز این است در احکامی که به حکومت مربوط می شود، باید از میان همه فقها به فتاوی فقهی صادره از سوی ولی فقیه بسنده کرد؟

در کدام یک از فتاوای رهبری نوازندگی و خوانندگی زنان به طور مطلق حرام دانسته شده است که آقایان این گونه با مطلق انگاری در صدد حاشیه سازی جدید هستند؟
جالب اینجاست که رهبر معظم انقلاب که از مجتهدین بروز جهان تشیع هستند، درباره تک خوانی زنان نیز قائل به حرام بودنش نیستند و تنها در صورتی که مفسده ای در بین باشد آن را جایز نمی دانند. عین فتوای ایشان را به نقل از کتاب استفتائات آيت الله خامنه اي (نشر جامعه مدرسين) سوال 1145 را بخوانید:
« اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ‏اى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست. »

با این حساب، اگر در جایی مفسده ای رخ داده است، نمایندگان مجلس وظیفه دارند به آن را به صورت مصداقی بررسی و به وظایف نظارتی خود عمل کنند نه این که برای خود شأن اجتهاد قائل شوند و حکم به حلال و حرام بودن بدهند.

طبق این فتوا نه تنها تک خوانی زنان اساساً حرام نیست بلکه همخوانی آنها هم به طریق اولی مشکلی ندارد کما این که در اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران هم ، زنان در کنار مردان همخوانی کرده اند و هر روز هم پخش می شود.

در مورد نوازندگی زنان هم چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی ، حکمی دالّ بر حرمت وجود ندارد و ملاک اصلی همان است که ولی فقیه به عنوان مجتهد جامع الشرایط مطرح کرده اند و آن این که موسیقی لهوی و مفسده انگیز نباشد. در این باره هم فرقی بین زن و مرد نیست و موسیقی لهوی یا خوانندگی غنایی می تواند از مردان هم سر بزند.

2 - واقعاً باید از نمایندگان مجلس پرسید که آیا مطالبه مردمی که وکالت شان را عهده دار هستند، این است که مجلسی ها بنشینند و سوژه ای از نزد خود بسازند و بعد برای آن سوژه فیلمنامه بنویسند و اجرایش کنند؟!
انصافاً چند نفر از مردم 78 میلیونی ایرانی، درگیر این هستند که آیا زنی در گوشه ای از کشور ، تار و سنتوری زد یا زنی در فلان گروه موسیقی خواند؟!
اگر مجلسی ها ، سوژه بهتری از این برای نامه نویسی به رئیس جمهور ندارد، یا باید گفت که شکر خدا همه مشکلات مردم و جامعه حل شده و مانده اختلاف نظر درباره نوازندگی زنان، یا این که به تلخی بگوییم نمایندگان مردم، در اتمسفری غیر از فضای مردم تنفس می کنند و ساختارهای فکری و ذهنی شان به طور کامل از مردم جداست.
البته حالت سوم هم متصور است و آن این که نمایندگان هم می دانند که درد مردم این نیست و در فضایی مجزا از مردم هم تنفس نمی کنند ولی برای تضعیف دولتی که دلخواه شان نیست، باید کاری کنند، هر چند که این دولت در جبهه دیپلماسی در حال انجام سخت ترین مأموریت دهه های اخیر است و عقل و انصاف و شرف حکم می کند که باید بدان کمک کنند!

از کی تا حالا نمایندگان دلواپس، مجتهد شده اند؟

3 - در عرصه موسیقی ، اتفاق جدیدی در باب حضور زنان در یک دهه اخیر رخ نداده است. هم در دوران احمدی نژاد، زنان هنرمند با حفظ اصول و متانت در گروه های موسیقی می نواختند و همخوانی می کردند و گاه برای زنان کنسرت های اختصاصی برگزار می کردند و هم در دولت روحانی این گونه است. اگر این وضعیت مشکل داشت و به قول دلواپسان، حرمت شکنی بود چرا در دوران دولت محبوب خودشان دم بر نمی آوردند؟ آن موقع حلال بود و حالا حرام شده است؟!

زشت ترین نوع سیاست بازی آن است که برای رسیدن به اهداف جناحی، دین خدا و حلال و حرامش را بازیچه قرار دهند.

افزودن نظر جدید