افزایش احتمال پیروزی ترامپ بر بایدن / نظرسنجی‌ها چه می گویند؟

دنیای‌اقتصاد نوشت: نظرسنجی‌هایی که رویترز/ ایپسوس در ایالت‌های اصلی محل رقابت بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موسوم به ایالت‌های میدان مبارزه انجام داده‌اند نشان می‌دهند که جو بایدن دموکرات تنها در سه مورد از این ایالت‌ها برتری اندکی بر دونالد ترامپ دارد و در سه ایالت دیگر نیز رقابت تقریبا برابری بین آنها وجود دارد و این حاکی از آن است که رقابت ریاست‌جمهوری در آمریکا خیلی نزدیک‌تر از آن چیزی است که نظرسنجی‌های سراسری نشان می‌دهند.
 به گزارش رویترز، نظرسنجی‌های اینترنتی ایالتی که اوایل سپتامبر انجام و در روزهای اخیر منتشر شدند، نشان دادند که جو بایدن و دونالد ترامپ در فلوریدا و کارولینای شمالی آرای برابری در میان رای‌دهندگان احتمالی دارند. همچنین بایدن در آریزونا تنها با یک درصد رای بیشتر جلوتر است اما در پنسیلوانیا به میزان سه درصد و در ویسکانسین و میشیگان به میزان پنج درصد برتری دارد.

در همه این ایالات که برای تعیین برنده انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر نقشی مهم دارند اختلاف آرای بین دو کاندیدا نزدیک یا کاملا در چارچوب حاشیه خطای نظرسنجی بوده است و معنای آن این است که هیچ کاندیدایی برتری روشنی ندارد.همچنین نظرسنجی رویترز/ ایپسوس در سطح سراسری که دوشنبه و سه‌شنبه گذشته انجام شد حاکی از برتری هشت درصدی بایدن بر ترامپ در میان تمام رای‌دهندگان احتمالی است.

در مجموع نظرسنجی‌های ایالتی و سراسری نشان می‌دهند که انتخابات ۲۰۲۰ نیز در نهایت ممکن است نتیجه‌ای مشابه با انتخابات ۲۰۱۶ داشته باشد که طی آن دموکرات‌ها اکثریت آرای مردمی را کسب کردند اما جمهوری‌خواهان در بخش آرای الکترال پیروز شده و کاخ سفید را به دست آوردند.

هر چند که بایدن برتری زودهنگامی در آرای مردمی نشان داده اما ترامپ هم تقریبا شانس یکسانی برای برنده شدن در ایالات موسوم به میدان نبرد و به همراه آن آرای الکترال کافی برای رسیدن به دومین دور ریاست‌جمهوری دارد.

نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که جایگاه بایدن در یکی از بزرگ‌ترین بلوک‌های رای‌دهندگان در آمریکا یعنی سفیدپوستان بدون مدرک کالج، در حال تضعیف شدن و تسلط ترامپ در آن در حال تقویت شدن است. نظرسنجی جدید رویترز/ ایپسوس همچنین نشان داده که ۵۶درصد آمریکایی‌ها پاسخ ترامپ به همه‌گیری ویروس جدید کرونا جدید را تایید نکرده‌اند که این شامل ۴۳ درصدی است که «با شدت» با عملکرد وی در این مورد مخالفت کرده‌اند. با این حال این نظرسنجی نشان می‌دهد آنگونه که باید به دلیل مدیریت ضعیف ترامپ در حوزه کرونا به وجهه وی آسیب نرسیده است. به عنوان مثال در ایالت فلوریدا رای‌دهندگان احتمالی درباره این سوال که چه کسی بهتر با ویروس مبارزه خواهد کرد در عمل به دو دسته تقسیم شده‌اند.

افزون بر این ترامپ تقریبا در همه ایالت‌های چرخشی از نظر مقبولیت طرح‌های اقتصادی و ایجاد مشاغل از بایدن پیشی دارد. به همین منظور ترامپ میلیون‌ها دلار روی آگهی‌های کارزار خود در ایالت‌های چرخشی و میدان نبرد سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند گوی رقابت را از رقیب دموکرات خود برباید. در این راستا در فلوریدا بر سر مباحث اقتصادی ترامپ یک فاصله آشکار با بایدن دارد و ۵۱ درصد از مردم این ایالت، طرح‌های اقتصادی وی را مقبول دانسته‌اند. این رقم برای رقیب دموکرات وی به ۴۱ درصد می‌رسد.

این نظرسنجی جدید از ۱۱ تا ۱۶ سپتامبر انجام شده و برای انجامش پاسخ‌های ۵۶۵ تا ۶۳۷ رای دهنده احتمالی در آریزونا، فلوریدا، میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی جمع آوری شده‌اند. بنابر داده‌های این نظرسنجی شانس ترامپ برای پیروزی در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد به میزان زیادی افزایش یافته است. این نظرسنجی اما نشان می‌دهد برخی آرای پایگاه‌ها تغییراتی نیز داشته است. به نظر می‌رسد بایدن در حال ربودن مهم‌ترین پایگاه رای ترامپ باشد: سفیدپوستان بدون مدرک تحصیلات دانشگاهی. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد ترامپ هر چند از نظر مدیریت ویروس جدید کرونا در سطح ملی نمره مقبولی نگرفته است اما در بین مردم ایالت‌های چرخشی عملکردش چندان بد ارزیابی نشده است.

با این حال افزایش ۱۰ درصدی محبوبیت بایدن در سطح ملی در نزد سفیدپوست‌های فاقد تحصیلات دانشگاهی یک خبر خوب نسبت به سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آید. زمانی که از این قشر سوال شد که آنها در انتخابات از چه کسی حمایت می‌کنند، ۵۰ درصد گفتند ترامپ و ۴۱ درصد نام بایدن را به زبان آوردند. چهار سال پیش این رقم برای هیلاری کلینتون ۳۱ درصد بود و محبوبیت ترامپ در آن سال در بین این گروه ۶۱ درصد بود. این تغییر گفتمان در این گروه در ایالت‌های چرخشی نیز دیده شده است و در فلوریدا، پنسیلوانیا و ویسکانسین از هر ۱۰ نفر ۴ نفر گفته‌اند که از بایدن حمایت می‌کنند. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ برای نامزد دموکرات‌ها از هر ۱۰ نفر سه نفر از هیلاری کلینتون حمایت می‌کردند. 

 

 

افزودن نظر جدید