امريكا - كوبا،پايان جنگ سرد

نيم قرن بن‌بست در روابط امريكا و كوبا به يك گشايش شگفت‌انگيز منجر شده است. در هاوانا و واشنگتن صحبت از آغاز روابط ديپلماتيك است. حالا اين خبر حتي شگفت‌انگيزتر از معماي لغو عمليات خليج خوك‌ها عليه چريك پير است. درست حالا كه جهان دوباره در آستانه قطبي شدن است، شاخ هيولاي كمونيسم دست دوستي خود را به سوي دشمن تاريخي دراز كرده است. هنوز يكي از برجسته‌ترين سمبل‌هاي كمونيست‌هاي جوان در هاوانا اتاق فكر كوبا را اداره مي‌كند، اما ظاهرا فكر سياسي آرمان‌هاي سوسياليستي به همجواري مسالمت‌آميز و متمدنانه تغيير كرده است.

به گزارش امید،«روابط متمدنانه» درخواستي بود كه رائول كاسترو، رييس دولت كوبا به باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا پيشنهاد داده بود و حالا نشانه‌هاي شكل‌گيري اين روابط متمدنانه در حال بروز است. به نظر مي‌رسد با آزادي «آلن گراس» شهروند امريكايي از زندان كوبا فصل تازه‌يي از مناسبات ديپلماسي بر هاوانا و واشنگتن سايه خواهد افكند. «آلن گراس» كه به اتهام جاسوسي به ١٥ سال حبس در كوبا محكوم شده بود، بعد از گذراندن پنج سال از محكوميتش آزاد شده است. رهبري كه تمايل بسيار زيادي به آموزه‌هاي كمونيسم بين‌المللي و بالاخص ضد امريكايي داشت به يك باره در نطقي تلويزيوني از فصل نويني در پيشبرد رابطه با همسايه شمالي خود مي‌گويد. به باور ناظران بين‌المللي اين تغيير زمينه تغيير در اهداف سياسي و اجتماعي هاوانا است. از طرف ديگر «باراك اوباما» رييس‌جمهور كشوري كه عرصه‌ها را براي يادگار زنده رقيب ديرينه كمونيستي بسته بود، درصدد است تا گام‌هاي مهم جديدي براي بهبود روابط دو طرف بردارد. احتمالا يك گام مهم كه هاوانا به دنبال آن است لغو بخشي از نيم قرن تحريم اقتصادي است كه از سال ١٩٦٠ كوبا را در مضيقه گذاشته است. همه اينها در حالي رخ مي‌دهد كه تا همين سال گذشته و مراسم خاكسپاري نلسون ماندلا، سايه بزرگ بدگماني ميان دو كشور سنگيني مي‌كرد. دولت كوبا آلن گروس ٦٥ ساله را در دسامبر ٢٠٠٩ دستگير كرده بود و بعد از ١٤ ماه حبس بدون محاكمه، وي را متهم كرده بود كه نسخه جديدي از عمليات براندازي خليج خوك‌ها را با عنوان «برنامه دموكراسي كوبا» دنبال مي‌كند؛ برنامه‌يي كه بودجه آن را امريكا تامين مي‌كرد و گفته مي‌شد كه هدف آن ترويج دموكراسي و حقوق بشر است اما مقام‌هاي كوبايي هدف اين برنامه را خرابكاري مي‌دانستند چرا كه تلاش داشت در كشوري كه به‌شدت تكنولوژي ارتباطات محدود است، تجهيزات غيرقانوني ماهواره‌يي بين گروه‌ها توزيع كند. به نظر مي‌رسد حالا آزادي گروس به معناي نمايان شدن طليعه‌هاي اعتماد بين هاوانا و واشنگتن است. شبكه ‌اي‌بي‌سي نيوز گزارش داده است آزادي گراس نمايانگر نخستين گام به سوي عادي شدن روابط بين كوبا و واشنگتن به حساب مي‌آيد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه در قبال آزادي گراس، قرار است سه زنداني كوبايي كه از سال ٢٠٠١ در امريكا زنداني هستند، آزاد شوند.

اين سه كوبايي در محاكمه‌يي مناقشه‌برانگيز به علت جاسوسي عليه گروه‌هاي مخالف فيدل كاسترو در ميامي و نه جاسوسي عليه دولت امريكا محكوم شده بودند. گفته مي‌شود كه آزادي گراس در نتيجه بيش از يك سال گفت‌وگو پشت پرده مقامات عاليرتبه دو كشور صورت گرفته و طبق برنامه تبادل زنداني بين دو كشور بوده است. همزمان خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام امريكايي، دو كشور مذاكره براي از سرگيري روابط كامل ديپلماتيك و بازگشايي سفارت‌ها را آغاز مي‌كنند. البته از همين حالا مخالفت‌هايي در امريكا آغاز شده است. علاوه بر جمهوريخواهان كه خواستار تغييرات بنيادين در سياست‌هاي كوبا هستند، دشمنان كوبايي كاسترو در امريكا نيز اين مناسبات را به معناي پايان روياي خود براي براندازي نظام كوبا مي‌بينند. در نخستين واكنش‌ها رييس كميسيون روابط خارجي سناي امريكا با انتقاد شديد از اقدام دولت امريكا در مبادله آلن گراس با سه محكوم كوبايي تاكيد كرده است كه اين اقدام سابقه بسيار خطرناكي به وجود مي‌آورد. روابط دو كشور از سال ١٩٥٩ پس از انقلابي كه به رهبري «فيدل كاسترو» در كوبا صورت گرفت، قطع شده و تاكنون امريكا تحريم‌هاي متعددي عليه اين كشور اعمال كرده بود. واشنگتن همچنين بارها براي سرنگوني حكومت كوبا تلاش كرده بود. يكي از اين موارد عمليات موسوم به «خليج خوك‌ها» بود كه در سال ١٩٦١ به دستور «جان اف كندي» رييس‌جمهور وقت امريكا صورت گرفت. آن عمليات ناكام، روابط دو كشور را تا سر حد جنگ پيش برد. اما در دو سال اخير مقامات كوبا چند بار خواستار عادي‌سازي روابط شده بودند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید