انتشار منشور اجتماعی دانشگاه شریف:حق اعتراض دانشجویان به رسمیت شناخته شود

شورای دانشگاه صنعتی شریف با توجه به وقایع دو ماه اخیر و با هدف ادامه کامل و بدون اختلال فعالیت‌های آموزشی - پژوهشی دانشگاه، با صدور بیانیه‌ای از تصویب «منشور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف» خبر داد.

به گزارش امیدنامه، در بیانیه دانشگاه صنعتی شریف آمده است: شورای این دانشگاه با توجه به تداوم فضای تعامل و خردورزی و پرهیز از اقدامات نامتناسب با فرهنگ متعالی و سوابق درخشان دانشگاه، اصول کلی زیر را تحت عنوان منشور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف به تصویب رساند.

در این بیانیه تصریح شده است: همه اعضای خانواده دانشگاه صنعتی شریف باید بر مأموریت اصلی این دانشگاه، که عبارت است از آموزش و تربیت متخصصان شایسته و روزآمد در تراز دانشگاه‌های برتر جهان و پژوهش و توسعه علم و فناوری برای نیاز‌های آینده و پیشرفت کشور، متمرکز بوده و نسبت به تحقق این ماموریت اهتمام داشته باشند.

«مهمترین عامل پیشرفت و پیشتازی دانشگاه، فرهنگ غنی و سنت‌های ارزشمند خانواده بزرگ شریف است که عبارتند از؛ خردورزی، دانش محوری و حاکمیت فضای علمی، تعامل سازنده با یکدیگر بر مبنای احترام متقابل، دوستی، همفکری، همکاری، هم افزایی، و رقابت سازنده، انسجام و همبستگی بین اعضای خانواده دانشگاه، تکیه بر خرد جمعی و حفظ استقلال علمی و مدیریتی دانشگاه، پذیرش تنوع دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها و تضارب افکار، رعایت انصاف و عدالت و پرهیز از تقابل‌های غیرسازنده، شایسته سالاری و میدان یافتن حداکثری ظرفیت افراد با سلایق متفاوت در امور دانشگاه. اعضای خانواده بزرگ شریف، باید حول محور "فرهنگ شریفی" و "شریف ماندن" همبستگی خود را حفظ کرده و به تلاش برای تعالی دانشگاه اهتمام ورزند.»

باید حق پرسش، مطالبه‌گری، انتقاد و اعتراض دانشجویان با رعایت شئون اخلاقی، قوانین کشور و مقررات دانشگاه و بدون هراس از ابراز اندیشه، به رسمیت شناخته شود و فضای نقد و اظهارنظر دانشجویان از تفکرات و دیدگاه‌های سیاسی مختلف در چارچوب‌های قانونی فراهم گردد. همچنین باید امکان قانونی برگزاری تجمعات و نشست‌های نظام‌مند و اخلاقمدار و کرسی‌های آزاداندیشی برای گروه‌های دانشجویی فراهم شود.

در بیانیه دانشگاه صنعتی شریف آمده است: هرگونه خشونت‌ورزی کلامی، رفتاری و فیزیکی، توهین و هتاکی، تمسخر، هتک حرمت یا تهدید از سوی هر فرد یا گروه دانشگاهی قابل قبول نبوده و همه افراد و تشکل‌ها باید این گونه اقدامات را محکوم و از آن پرهیز کنند. همچنین همه اقشار دانشگاهی باید به آزادی اندیشه و حق اظهارنظر سایرین احترام بگذارند و تنوع اندیشه‌ها و رویکرد‌های سیاسی- اجتماعی را به رسمیت شناخته و جز در فضای گفتگو و اندیشه‌ورزی با یکدیگر تقابل نکنند.

با لحاظ موارد فوق، تداوم بدون وقفه فعالیت‌های آموزشی- پژوهشی دانشگاه ضروری است و از همه اساتید و دانشجویان انتظار می‌رود حداکثر اهتمام لازم را در این راستا به کار بسته و با هرگونه اختلال در این امر مقابله کنند.

اقدامات اجرایی برای عبور از شرایط کنونی
الف) بر اساس اصول منشور اجتماعی فوق، شورای دانشگاه از رئیس محترم دانشگاه می‌خواهد با هدف ایجاد آرامش و امنیت و تمرکز فکری برای دانشجویان و بازگشت دانشگاه به روال عادی، موارد زیر را پیگیری و اجرا کند:

رفع کلیه احکام ممنوع‌الورودی و محرومیت‌ها و تعلیق کلیه احکام انضباطی دانشجویان ناشی از وقایع اخیر تاکنون مشروط به پای‌بندی آنان به منشور اجتماعی دانشگاه و محدودکردن تدابیر انضباطی به مواردی که از این پس، اصول منشور فوق را نقض کنند. همچنین، تلاش مضاعف و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای آزادی دانشجویانی که در حوادث اخیر دانشگاه بازداشت شده‌اند.

تعامل با نهاد‌های خارج از دانشگاه به‌منظور واسپاری مسئولیت حفظ امنیت و آرامش و حراست داخلی دانشگاه به خود آن و بهره‌گیری توام با سعه صدر از سازوکار‌های داخلی دانشگاه در مدیریت و کنترل اعتراضات و تجمعات و جلوگیری از تخلف نسبت به منشور اجتماعی دانشگاه.

بکارنگرفتن نیرو‌های حراستی ناآشنا با اقتضائات محیط دانشگاه در هر شکل و قالبی
ب) شورا از همه دانشجویان و تشکل‌های مختلف دانشجویی انتظار دارد ضمن رعایت قوانین و مقررات از هرگونه رویارویی پرهیز نموده و با خاتمه‌دادن به کدورت‌ها و خودداری از هرگونه خشونت کلامی یا رفتاری و با تحمل دیدگاه‌های مخالف، به بازگشت آرامش، عقلانیت، دوستی و همکاری که همواره مشخصه فضای دانشجویی این دانشگاه بوده است، کمک نمایند.

ج) شورا همچنین از نهاد‌های بیرون دانشگاه و مسئولان امنیتی کشور نیز درخواست می‌کند که با درک اقتضائات فضای دانشگاه و فعالیت‌های دانشجویی، با اعتماد به مسئولان دانشگاه، حفظ امنیت و آرامش دانشگاه را به خود آن سپرده و اجازه دهند که دانشگاه از طریق سازوکار‌های درونی، مسائل را مدیریت کند تا از ایجاد التهاب غیرضروری جلوگیری شده و فضای امید و نشاط برقرار و فعالیت‌های دانشگاه به روال عادی باز گردد.

شورای دانشگاه حمایت خود را از رئیس و هیئت رئیسه محترم دانشگاه برای پیگیری و اجرای موارد فوق اعلام می‌کند. همچنین، از کلیه دانشکده‌ها و مراکز، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی انتظار می‌رود نسبت به حمایت و رعایت مفاد منشور اجتماعی دانشگاه اهتمام ورزند.

با رعایت اصول منشور اجتماعی و انجام اقدامات اجرایی ذکرشده، آرامش و نظم به فعالیت‌های علمی، آموزشی و اجتماعی دانشگاه باز خواهد گشت و از آن پس، افرادی که در مسیر اجرای منشور فوق کارشکنی یا از آن تخلف کنند، در برابر اقدامات خود مسئول خواهند بود.

افزودن نظر جدید