انتقاد رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب از مجلس: طرح رجل سیاسی نکته انحرافی است

ایرنا نوشت: رییس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران، ایجاد محدودیت برای ثبت‌نام نخبگان در انتخابات ریاست‌جمهوری را خلاف قانون اساسی دانست و با بیان اینکه نام‌نویسی همه افراد نشانه تقویت دموکراسی است خواستار وسیع شدن دایره انتخاب مردم شد.
به گزارش امیدنامه به نقل ازخبرآنلاین،  مدتی است طرح اصلاح قانون انتخابات روی میز بهارستانی‌ها قرار گرفته است و بندهایی هم به تصویب اهالی مجلس رسیده است اما با این وجود هنوز انتقادات به این طرح و موادی که یکی پس از دیگری مهر تصویب زیر آن زده می‌شود تمام نشده است. 

در همین راستا «امیر میثم نیکفر» رییس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران به خبرگزاری ایرنا می‌گوید: « اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را حلقه مفقوده انتخابات در ایران دانست و گفت: اصلاح این قانون در همه ادوار مجلس جزو دغدغه‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بوده است و نیاز به تدوین قوانینی در حوزه اجرایی انتخابات احساس می‌شد که نمایندگان مجلس یازدهم این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.»

رییس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران بیان کرد: چون قوانین تصویب شده وارد هویت انتخاباتی نشده و صرفا تسهیل‌گر اجرای انتخابات است عملا موضوعیتی در تضعیف یا تقویت جمهوریت نظام ندارد، البته این قوانین به شفافیت روند اجرای انتخابات کمک شایانی می‌کند و به بسیاری از سوالات بوجود آمده در حوزه شرایط احراز صلاحیت انتخابات را جواب خواهد داد.

وی افزود: سرنوشت حداقل چهار سال مدیریت کشور در اختیار فردی قرار داده می‌شود بنابراین این وظیفه نخبگان است که نسبت به تبیین و تشریح شرایط انتخاب ریاست جمهوری به مردم مشورت دهند تا از روی احساس افراد را انتخاب نکنند، بر همین اساس قاعدتا کسانی که توان مدیریت جامعه در حد عالی‌ترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی را دارند تعداد زیادی نخواهند بود.

محدودیت نخبگان از نام‌نویسی خلاف قانون اساسی است

نیکفر با اشاره به نام نویسی شمار زیادی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، گفت:تجربه دوران گذشته نشان داده افرادی زیادی برای تفنن و سرگرمی نسبت به ثبت نام اقدام می‌کنند که منابع، تشکیل پرونده‌های متعدد و نیروی انسانی صرف بررسی و جداسازی آنها می‌شود که این اقدام روند بررسی مقام‌های نظارتی و اجرایی را با مشکل کمبود وقت مواجهه کرده بود.

رییس هیات موسس حزب بیداری اسلامی افزود: اگر اصلاح موادی از قانون ریاست جمهوری دسترسی نخبگان به ثبت نام ریاست جمهوری را محدود کند خلاف قانون اساسی است.

نیکفر حضور همه افراد برای ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری را  نشانه تقویت دموکراسی  دانست و گفت: باید دایره انتخاب مردم در این زمینه وسیع باشد، اما تعدد نامزدها لزوما به  معنی افزایش مشارکت و گرم شدن تنور انتخابات نیست، تجربه نشان داده زمانی که تعداد نامزدها کم بوده، اما مشارکت اجتماعی بیشتر بوده است.

طرح رجل سیاسی نکته انحرافی است

نیکفر، طرح رجل سیاسی در اصلاح قانون انتخابات را نکته ای انحرافی دانست و عنوان کرد: پرداختن به مصداق‌های رجل سیاسی نه تنها کمکی به پیشرف دموکراسی نمی‌کند بلکه باعث ایجاد جنجال های بی مورد در این زمینه می‌شود.

رییس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران بیان کرد:  این گلایه را از مجلس داریم که نسبت به نقش احزاب در انتخابات که طبق قانون اساسی مهم ترین نقش را در تبیین، تدقیق و تشریح انتخابات را دارند کاملا بی توجه بوده و دغدغه‌ها و نظرات احزاب را در قانون فوق لحاظ نکرده است و امیدواریم در جلسه ای مشترک خانه احزاب و کمیسیون انتخابات در تدقیق این قانون به نقاط مشترکی برسیم.

نیکفر، انتخابات ١۴٠٠ را نقطه عطفی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران دانست و تصریح کرد:  این انتخابات پلی برای انتقال بین نسلی، نسل سوم و چهارم انقلاب است و مسلما اهمیت خاصی در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد داشت.

نیکفر با اشاره به حضور نظامی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری یادآور شد: با حضور فرد نظامی دارای رزومه مشخص جهادی برای انتقال مدیریت موافقم، اما بغیر از رزومه مدیریت نظامی لزوم داشتن مدیریت کشوری نیز لازم است و بغیر از این معیارهایی همچون داشتن قدرت سازماندهی، عملکرد کار با جوانان، سواد اقتصادی و از همه مهمتر داشتن برنامه شفاف و مشخص اجرایی و دقیق در حوزه اقتصادی مورد نیاز است.

رییس هیات موسس حزب بیداری اسلامی  گفت:میان نامزدهای نظامی با احترام به بقیه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سر و گردن از بقیه بالاتر است.

 

افزودن نظر جدید