انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از ائمه جمعه کم سواد،سالخورده،فاقدتحلیل و تفرقه افکن

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:نماز جمعه 12 مرداد، در تعدادی از شهرهای بزرگ به صورت هماهنگ صحنه تاختن به دولت و شخص رئیس‌جمهور به بهانه مشکلات اقتصادی این روزها بود.

به دولت انتقاد زیادی وارد است که همگی به عدم تصفیه بدنه خود از عوامل باقیمانده از دولت‌های نهم و دهم در مناصب کلیدی، کوتاهی در برخورد با اخلالگران و کوتاهی بیشتر در افشای دست‌های پشت پرده‌ای که این وضعیت را به وجود آورده‌اند مربوط می‌شوند. دولت اگر این سه مورد را علاج کند، مشکلات حل خواهند شد.
در این میان، سوال مهم این است که آن دسته از ائمه جمعه که از منبر خطبه جمعه به دولت می‌تازند آیا از واقعیت‌ها بی‌خبرند یا کاری به واقعیت‌ها ندارند و هدفشان این است که به هر بهانه که شده دولت را بکوبند؟ منبر خطبه جمعه پایگاه روشنگری و ایجاد وحدت است، نه اغواگری و جهل پراکنی و ایجاد تفرقه.
در یکی از شهرهای مهم، بعد از نماز جمعه عده‌ای از نمازگزاران، تحت تاثیر سخنان آتشین خطیب جمعه، تجمعی تشکیل دادند و یکنفر به سخنرانی برای آنها پرداخت و تفسیر تفصیلی کلیات مورد اشاره خطیب جمعه را برعهده گرفت. جالب اینکه این شخص نتوانست مافی الضمیر خود و برنامه ریزان این تجمع و آن خطبه آتشین ضد دولتی را پنهان نماید و به جای مطرح کردن مسائل و مشکلات اقتصادی، تا توانست در سیاست غوطه ور شد و دولتمردان را دو تابعیتی، زن و فرزند را به آنطرف مرز فرستاده و با گذرنامه آماده برای فرار معرفی کرد!
متاسفانه اکنون تعدادی از ائمه جمعه با نادیده گرفتن فلسفه نماز جمعه در جهتی حرکت می‌کنند که نه تنها موجب جذب مردم به سنگر نماز جمعه نمی‌شود بلکه مردم از این سنگر به تدریج فاصله می‌گیرند و نماز جمعه اعتبار خود را از دست می‌دهد.
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای بازگرداندن اعتبار به سنگر نماز جمعه می‌تواند نقش موثری ایفا کند. این شورا با موقعیت و اختیاراتی که دارد سزاوار است عملکرد ائمه جمعه را ارزیابی نماید و با عرضه این عملکردها به معیارهائی که فلسفه وجودی آنها در سنگر نماز جمعه را تشکیل می‌دهند، درباره ابقاء یا تغییر آنها تصمیم گیری نماید. این معیارها که در راس آنها وحدت آفرینی و پرهیز از وابسته شدن به جناح‌های سیاسی است در بسیاری موارد مخدوش و حتی فراموش شده‌اند.
در موارد قابل ملاحظه‌ای نیز افرادی برای امامت جمعه در نظر گرفته شده‌اند که دارای علم حوزوی کافی، تحلیل صحیح از جامعه و اطلاعات عمومی مورد نیاز نیستند. بعضی دیگر از ائمه جمعه نیز به دلیل بالا بودن سن، قدرت کافی برای بررسی همه جانبه مسائل و احاطه بر موضوعات ندارند و در نتیجه نمی‌توانند از عهده رسالت بزرگ امامت جمعه برآیند. امام جمعه در هر شهر باید سرآمد و یا از سرآمدان مردم آن شهر باشد. باید اعتراف کنیم که در موارد زیادی این شرط، محقق نیست و به همین دلیل بسیاری از مردم در این قبیل شهرها جذب نماز جمعه نمی‌شوند.
با اعتقاد راسخ به ضرورت حفاظت از سنگر نماز جمعه، به متولیان سیاستگزاری نماز جمعه و عزل و نصب ائمه جمعه تاکید می‌کنیم هرچه سریع‌تر این بازبینی را انجام دهند تا اعتبار این سنگر حفظ شود و مطمئن باشند که اگر امروز به این مهم نپردازند، فردا دیر است.

افزودن نظر جدید