انتقاد وزیر علوم از خیالپردازی رسانه ای

وزیر علوم در واکنش به اخباری در خصوص انتصاب‌های اخیر این وزارتخانه گفت: می‌خواهند ما را از فضای تفاهم و آرامش دور کنند.

به گزارش امید به نقل از تسنیم، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه خوارزمی در سالن اجتماعات این دانشگاه، گفت:‌ آقای سبحان‌اللهی در شرایط کمبود اعتبارات که خودشان نیز در این زمینه درد دل کردند مسئولیت هدایت دانشگاه خوارزمی را بر عهده می‌گیرند و برای وی و همچنین سرکار خانم حجازی‌زاده در ادامه مسئولیت‌شان آرزوی توفیق می‌کنم.

وی با اشاره به سابقه تاریخی دانشگاه خوارزمی ادامه داد:‌ ما وامدار تمام کسانی هستیم که به واسطه تلاش آنها این امانت به ما رسیده است و باید به این امانت سنگین عنایت کنیم و لازمه آن این است که آن را به خوبی بشناسیم و برای حل مشکلات آن تلاش کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد که سابقه تاریخی دانشگاه را به گذشته آنها برگردانیم، گفت: از نظر من اشکالی ندارد که به سابقه و قدمت دانشگاه‌ها توجه شود و آن را به سابقه فعلی آنها گره بزنیم و همچنان بر سابقه و قدمت آنها تکیه کنیم.

فرجی‌دانا اظهار داشت: جلسات تودیع و معارفه از نگاه من همواره برای حاضران جلسات عبرت است و اینکه هر آغازی پایانی دارد و بنابراین باید در فرصتی که وجود دارد مسئولیتی را که به گردن افراد قرار می‌گیرد هر چند با دشواری‌ها و سنگینی همراه است را به خوبی پشت سر گذاشت.

وی گفت: توفیق خدمت در دوره‌های 4 ساله و یا 8 ساله و حتی طولانی‌ترین دوره‌ای که ما در دانشگاه‌ها داشتیم 23 سال دوره خدمت بود و بالاخره روزی تمام شد و باید از آن عبرت گرفت که کارنامه‌ای که از عملکرد این چند ساله ما باقی می‌ماند از نگاه تاریخ به قضاوت می‌نشیند.

وزیر علوم ادامه داد:‌ در دوره مسئولیت خود باید کاری کنیم که قضاوت دیگران و تاریخ از عملکردمان به خوبی نشان دهد و از طرف دیگر نیاز ما را که فقط خداوند از آن آگاه است را به خوبی در حوزه مسئولیت خود برای رفع مسائل جامعه به انجام برسانیم.

وی با اشاره به توصیه‌ای به حاضران، گفت‌: باید مراقب باشیم در طول دوران مدیریت خود به ذینفعان خود در جامعه ظلم نکنیم و حداکثر مشارکت دانشگاهیان را در نظر بگیریم و از نظر آنها در تصمیم‌سازی‌ها استفاده کنیم.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: این خوب نیست که ما در دانشگاه باشیم اما از نظرات هیچ گروه و مدیران و اعضای هیئت‌علمی که به آنها اعتماد می‌کنیم و با امضای آنها در زیر برگه دانشجویان به آنها اجازه فعالیت در جامعه می‌دهیم، استفاده نکنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: این هنر نیست که استاد و رئیس مدیرهای مختلف دانشگاه هیچ نقشی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های دانشگاه نداشته باشند. اینکه مدیر گروهی انتصابی باشد و مسائل گروه به شکل انتصابی حل شود مسئله خوبی نیست و باید تلاش کنیم هیئت‌ها و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به خوبی به فعالیت خود در زمینه پیشرفت دانشگاه نقش‌آفرین باشند.

وی با بیان اینکه یکی از دوستان درباره اعزام هیئت‌های علمی برای بازرسی از دانشگاه از من سوال می‌کرد و من متاسف شدم که گفتم متاسفانه یک نهاد منتخب در دانشگاه باقی نمانده که ما برای کسب اطلاعات به آنها مراجعه کنیم و از آنها برای نقش نظارتی استفاده کنیم، این ظلم بزرگی است.

فرجی‌دانا ادامه داد: رعایت قانون بزرگ‌ترین اعتدال است. قانون‌گرایی با قانون‌مداری در چارچوب قانون و چارچوب حقوق در نظر گرفته شده، حفظ می‌شود. دانشگاه باید پاسخ‌گوی جامعه در نیازهای آموزش و پژوهش باشد و از حلقه تولید علم به ثروت به خوبی و به درستی بهره‌مند شود. این مسیر در حال حاضر چندان درست تعریف نشده و این در حالی است که ما باید به جامعه در این زمینه‌ها پاسخ دهیم.

وزیر علوم گفت: اینکه دانشگاه از منابع جامعه استفاده کند و به دنبال رفع نیازهای آن نباشد و نیازهای آن را برطرف نکند ظلم به جامعه است. ظلم به نظامی است که حیات مجدد در آن یافته‌ایم و در این نظام اراده نظام بر این قرار گرفته است که گفتمان علم و فناوری گفتمان غالب آن شود. بنابراین باید از آنچه که مانع این مسئله می‌شود پرهیز کنیم.

وی گفت: دوستان از ایجاد فضای آرام سخن می‌گویند. یکی از تلاش‌ها و دغدغه‌های ما ایجاد فضای آرام در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه است. به همین دلیل از حاشیه‌سازی به شدت پرهیز می‌کنیم اما در هفته اخیر اخبار بعضا عجیب و غریبی به آموزش عالی نسبت داده می‌شود و برای ما بسیار تعجب و تاسف‌آفرین است.

وی تصریح کرد: از دوستان خواسته‌ام این مسئله را به شکل جدی پیگیری کنند. اگر به روال برخی از فیلم‌ها با توطئه‌‌های پیچ در پیچ کسانی می‌خواهند ما را از فضای تفاهم و آرام دور کنند با آن برخورد شود.

فرجی‌دانا گفت: اخیرا چیزهایی که در یک مصاحبه با بنده مطرح شده که از متن تا ذیل آن خیال‌پردازی است و من تعجب می‌کنم که چرا این روال ایجاد شده است و البته ما باید همه با هم به ایجاد این فضا کمک کنیم و بدون همراهی، همکاری و اتحاد این گفته ارزشمند حضرت امام (ره) یعنی وحدت کلمه را کوچک نشماریم.

وزیر علوم در واکنش به انتشار مطلبی در خصوص تعداد تغییرات رخ داده در وزارت علوم و آموزش عالی در عملکرد 100 روزه وزارت  علوم و‌ آموزش عالی، گفت: در گزارشی عنوان شده که بزرگ‌ترین تغییرات در این دوره انجام شده است. در حالی که در 100 روزه دولت در آموزش عالی 22 حکم زده شده است. در حالی که در آغاز دولت نهم 45 حکم زده شده بود.

وی خاطر نشان کرد: باید سوال کرد که چرا این فضاسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها انجام می‌شود و این مسیر ما را به کجا می‌برد. البته من مایل نیستم در این زمینه صحبت کنم اما مسائلی اخیرا مطرح شده که مجبور به این سخنان شدم.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: با این فضا آموزش و پژوهش در کشور رخ نمی‌دهد و من در این جایگاه ایستاده‌ام تا دانشگاه‌ها آماج حملات قرار نگیرند و ما در گردنه‌ای قرار داریم که باید دست به دست هم از این گردنه عبور کنیم و تنها با هم بودن است که می‌توانیم به سلامت از این گردنه عبور کنیم.

وزیر علوم افزود: تزاحم جز اتلاف نیروها و گذاشتن کارنامه‌ای ناخوشایند از عملکرد ما چیز مناسبی باقی نمی‌گذارد. نباید اختلاف کنیم و از اختلاف به شدت پرهیز کنیم زیرا این فضا به جریانات غیرعلمی فرصت بروز و ظهور می‌دهد و اگر از ظلم بپرهیزیم قطعا از اختلافات جلوگیری می‌کنیم.

وی در پایان گفت: بنده امیدوارم با این نسخه‌ای که بزرگان ما در اختیار ما قرار داده‌اند این کاروان به سرمنزل اصلی خود برسد.

افزودن نظر جدید