انزوای انتخاباتی صداوسیما؛ ماجرای عالیس و آباژور

عملکرد انتخاباتی صداوسیما در روز‌های اخیر زیر ذره بین فعالان سیاسی قرار گرفته است. بسیاری از آن‌ها معتقدند که صداوسیما تبلیغات ضعیفی برای انتخابات دارد. حتی مجید انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب تبلیغات "عالیس" را قوی‌تر از "انتخابات" در صداوسیما می‌داند.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، چند روز پیش مجید انصاری از اعضای ارشد روحانیون مبارز و از نامزد‌های اصلاح طلب انتخابات مجلس در  سومین کنگره حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی اظهار کرد: "دو ماه به انتخابات مجلس مانده، ما سی شبکه ملی و سی و چند شبکه استانی و فرامرزی داریم، اما چقدر بحث انتخابات و رای مردم مطرح است؟‌ای کاش صداوسیما یک دهم تبلیغات عالیس را به انتخابات اختصاص می‌داد."

شرکت "عالیس" تولید کننده نوشیدنی های مختلف است که قرارداد تبلیغاتی کلانی با صداوسیما دارد. این شرکت روزانه زمان زیادی در شبکه های مختلف صداوسیما تبلیغ می کند.

نگرانی انصاری بیشتر ناشی از آن است که فضای انتخابات در میان مردم سرد است. به گفته او " در آستانه انتخابات مجلس یازدهم فضا به گونه‌ای است که خیلی‌ها می‌پرسند چرا باید در انتخابات شرکت کنیم و چرا باید رأی بدهیم؟ خیلی از بزرگان در این فضا عطای نمایندگی را به لقایش بخشیده‌اند و عده‌ای هم از ما می‌پرسند چرا در عرصه انتخابات حضور یافتی؟ "

انتقاد از عملکرد صداوسیما در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی فقط به اصلاح طلبان محدود نمی‌شود اصولگرایان نیز دلخوشی در این باره ندارند.

محمد اسماعیل سعیدی عضو اصولگرای کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت: «اگر قرار بر بازگویی کارنامه صداوسیما تا اینجای کار در خصوص انتخابات پیش رو باشد باید در درجه اول گفت که هنوز سطح کمی برنامه‌های آن چندان چشمگیر و قابل قبول نیست و دوم نیز همین برنامه‌های پراکنده و کم نیز خالی از کیفیت لازم هستند و حتی اگر در همین سطح کیفی، چند برابر این میزان برنامه ساخته شود بعید است که باعث تشویق جامعه به افزایش حضور در انتخابات شود.»

او نیز نگران حضور مردم در انتخابات است. به گفته سعیدی "واقعیت واضح این است که در شرایط فعلی به دلایــــل مختلفی افکارعمومی‌ جامعه آنچنان که باید آماده و مهیای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم نیست."

عملکرد صداوسیما، صدای برخی سیاستمداران شاخص اصولگرا همچون محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد را هم در آورده است. حسینی که نامزد انتخابات مجلس است در روزنامه ایران نوشت: «در شرایطی که کشور به استقبال انتخابات مجلس یازدهم می‌رود تا اینجای کار تحرک قابل ملاحظه‌ای از صدا و سیما در این عرصه دیده نشده و به نظر می‌رسد این رسانه هنوز برنامه‌های جدی خود در این عرصه را آغاز نکرده است.»

او با اشاره به فعالیت‌های گسترده شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور در راستای " تخریب نظام و کاهش امید مردم" عنوان کرد: «معنای این وضعیت آن است که صدا و سیما باید به مراتب دقیق‌تر و مؤثرتر از قبل به فکر افزایش مشارکت در انتخابات باشد.»

حسینی تاکید کرد: "جای میزگردها، مناظره‌ها، گفتگو‌ها و گزارش‌های مردمی در فضای پیشاانتخاباتی بشدت در صدا و سیما خالی است که می‌طلبد این مجموعه با تدبیری هوشمندانه در فرصت باقی مانده اجازه میدان‌داری به رسانه‌های خارج از کشور در زمین افکارعمومی مردم ایران ندهد."

روزنامه اصلاح طلب ابتکار که متعلق به محمدعلی وکیلی نماینده تهران است، نیز چند روز پیش در گزارشی از رویه انتخاباتی صداوسیما انتقاد کرد. ابتکار صداوسیما را متهم کرد که " چندان تمایلی برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی در کشور ندارد."

به عقیده ابتکار صداوسیما "از دید برخی ناظران به ایستگاه تبلیغاتی برخی جناح‌های سیاسی تبدیل شده است، جریان‌هایی که پیروزی خود را در عدم مشارکت سیاسی و یا مشارکت حداقلی می‌بینند."
این در حالی است که پیشتر عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما گفت که صداوسیما با رعایت بی‌طرفی کامل، زمینه را برای حضور پرشور مردم در انتخابات فراهم می‌کند.

علی عسکری به تلاش شبانه‌روزی دشمنان برای تزریق یاس و ناامیدی در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: "وظیفه ما به عنوان فراگیرترین و مؤثرترین رسانه کشور در میدان جنگ نرم، سنگین است."

با وجود اینکه رییس سازمان از مسئولیت ویژه صداوسیما در انتخابات باخبر است اما به نظر ناظران این رسانه تاکنون درباره انتخابات عملکرد مناسبی نداشته استانزوای انتخاباتی صداوسیما؛ ماجرای عالیس و آباژور

جنجال سانسور عجیب نماینده مجلس
این انتقادات در شرایطی مطرح می‌شود که سه شب پیش صداوسیما برنامه‌ای روی آنتن برد که جنجال بزرگی به پا کرد.  در برنامه "هر کی شما بگین" مهران رجبی، مجری برنامه با یک نماینده کنونی مجلس گفتگو کرد، اما تصویر او را با چند قاب عکس گرافیکی پوشاندند و صدایش را تغییر دادند.

در زیرنویس این برنامه نوشته شد دلیل این اقدام نزدیک بودن به زمان انتخابات مجلس است. در واقع این اقدام در راستای عمل به قانون انتخابات صورت گرفت است. طبق قانون انتخابات تبلیغات پیش از موعد نامزد‌های مجلس تخلف است.

"هرکی که شما بگین" برنامه‌ای انتخاباتی و گفتگو محور است. سانسور عجیب یک نماینده مجلس در این برنامه بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. رسانه‌ها از آن به عنوان یک "شاهکار" یاد کرده اند. هنوز مشخص نیست که نماینده سانسور شده چه کسی بوده است.

ظاهرا با نزدیک شدن به انتخابات قرار است مهمانان این برنامه که از نمایندگان مجلس هستند این گونه سانسور شوند. سانسور صورت گرفته شباهت زیادی با شیوه سانسور لباس بازیگران سریال‌ها و برنامه‌های خارجی است. این شکل سانسور به "آباژور" مشهور شده است.

اقدام تلویزیون بسیار عجیب است، آیا نمایندگان قرار است در این برنامه تبلیغ کنند؟ اگر اینگونه است، چرا اصلا این برنامه تولید می‌شود و اگر اینگونه نیست چرا سانسور می‌شود؟ از طرف دیگر اگر اظهار نظر نمایندگان درباره مسائل مختلف مصداق تبلیغ انتخاباتی، پخش زنده مذاکرات مجلس از رادیو نیز می‌تواند مصداق تبلیغ انتخاباتی باشد.

سانسور جنجالی نماینده مجلس انتقادات زیادی را برانگیختنه است. حسن بهشتی‌پور، از مدیران پیشین صداوسیما و کارشناس مسائل سیاسی در این باره به ایسنا گفت: "از تهیه‌کننده برنامه و سردبیر توقع هست که اگر واقعا می‌خواهند درباره‌ی مجلس صحبت کنند، ضرورتی ندارد با کاندیدای مجلس صحبت کنند. می‌توانند حداقل با نمایندگان قبلی که کاندیدا نیستند گفتگو کنند یا راه‌حل دیگری پیدا کنند. مسئولان نسبت به ساخت چنین برنامه‌هایی و به کارگیری چنین افرادی تجدید نظر کنند و اجازه ندهند اعتبار صداوسیما خدشه‌دار شود."

افزودن نظر جدید