انتقاد اشرف بروجردی از طرح افزایش نرخ باروری:

این طرح با کرامت انسانی در تضاد است/تصویب چنین طرحی با واقعیت‌های جامعه تطابق ندارد

یک فعال حقوق زنان می‌گوید:«هر زمان توانستیم وضع جامعه را بهبود بخشیم و باعث ایجاد شرایط مناسب برای خانواده ها در جامعه شویم آن زمان می توانیم به هر میزان که خواستیم برای «افزایش جمعیت» طرح تصویب کنیم.»

«اشرف بروجردی» در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری-تحلیلی«امید»، در پاسخ به سوالی درباره تصویب فوریت طرح افزایش جمعیت از سوی نمایندگان مجلس گفت: زمانی که می‌خواهیم طرحی را تصویب کنیم باید تمام جوانب آن طرح را بسنجیم در غیر این صورت پس از مدتی متوجه می شویم اشتباه کردیم و آن قانون را لغو می کنیم.

وی در همین زمینه ادامه داد:این طرح به نوعی اجباری کردن امری اختیاری است.هیچ کس حق ندارد فردی را مجبور به امر و نهی عملی کند.این موضوع از کرامات انسانی به دور است.به نظر من نمایندگان محترمی که به تصویب دو فوریت این طرح رای مثبت داده اند بر اساس پیش زمینه های فکری خود اینگونه اقدام کردند نه براساس واقعیت های دورن جامعه.

بروجردی خاطرنشان کرد:اگر می خواهیم کشور را توسعه دهیم و نیروی مفید برای توسعه داشته باشیم پس باید در ابتدا شرایط توسعه را فراهم کنیم.اطلاع رسانی مناسب داشته باشیم،شرایط انتخاب برای افراد را فراهم کنیم سپس چنین طرحی را تصویب کنیم در جامعه‌ای که برای تامین نیازهای اولیه خودش با مشکل رو به رو است تصویب چنین طرحی به دور از واقعیت است.

معاون اجتماعی وزیز کشور در دولت اصلاحات همچنین در ارتباط با چگونگی سنجش این طرح گفت:تصویب چنین طرحی جدای اینکه اختیار را از افراد در جامعه می گیرد با واقعیت های جامعه تطابق ندارد.

بروجردی اضافه کرد:ما باید براساس آنچه واقعیت جامعه است تلاش کنیم تا نسلی "برخوردار" تولید کنیم یعنی نسلی که از همه امکانات یک زندگی خوب مانند:مسکن،حق تحصیل رایگان،بهداشت،اشتغال و ... بهرمند و برخوردار باشد.
وی افزود: ما هنوز نتوانستیم در ارتباط با فراهم آوردن چنین امکاناتی برای افراد جامعه به یک جمع بندی برسیم این یکی از موارد و ایرا‌د های مهم به این طرح است. هر زمان توانستیم وضع جامعه را بهبود بخشیم و باعث ایجاد شرایط مناسب برای خانواده ها در جامعه شویم آن زمان می توانیم به هر میزان که خواستیم برای «افزایش جمعیت» طرح تصویب کنیم همچنین برای این طرح باید چشم انداز 20 ساله داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به نظر نمی رسد با تصویب چنین طرحی بشود افراد را ملزم به بچه دار شدن کرد،تصریح کرد:اینگونه طرحها تنها افرادی که از قشر فرو دست جامعه که آگاهی و اطلاعی از فرزند دار شدن ندارند و بدون آینده‌نگری و تنها به امید امتیاز هایی که از سوی دولت برای فرزند دار شدن دریافت می کنند تشویق به داشتن فرزند بیشتر می شوند.نتیجه آن هم چیزی جز اینکه در اینده با نسلی مواجه باشیم که از هر گونه مبانی فکر استوار بی بهره است و تنها به فکر رفع نیاز های اولیه خود است رو به رو خواهیم بود حالا اینکه این نسل در اینده چه میزان خسارت به جامعه وارد می کند و هزینه به دوش جامعه می اندازد موضوعی است که باید در اینده به آن نگاه کرد.

گفتنی است روز یک شنبه 24 فروردین سال جاری دو فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگری از کاهش رشد جمعیت کشور به امضای 82 نفر از نمیاندگان مجلس رسید که طبق ان انواع راه های جلوگیری از بارداری ممنوع و تبلغ و اجرای آن نیز جرم محسوب می شده و دارای مجزات خاص خود است.

دیدگاه‌ها

شایسته است نمایندگان بصورت نمادین هرکدام اقدام به بچه دار شدن نمایند تا هم نسل طبقه نخبگان افزایش پیدا کند هم فرهنگ سازی بشه بعد در صورت موفقیت در این امر قانون تصویب کنند

افزودن نظر جدید