باج انتخاباتي‌آقاي ترامپ

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا اعلام كرده كه به رغم مخالفت برخي اعضا مايل است از همتاي روس خود براي حضور در نشست آتي گروه 7 در امريكا دعوت كند.

به گزارش اميدنامه روزنامه اعتماد نوشت: اين موضوع در حالي از سوي دونالد ترامپ مطرح مي‌شود كه روز جمعه مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا در بيانيه‌اي از «مجموعه اقدامات روسيه» به منظور اثرگذاري در انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر خبر داد و تصريح كرد كه روسيه به دنبال ضربه زدن به جو بايدن است. هرچند رييس‌جمهور امريكا اين موضوع را رد مي‌كند و معتقد است او «آخرين كسي است كه روسيه مايل است در كاخ سفيد حضور داشته باشد» اما اقدامات او و سياست‌هايي كه دولت امريكا در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد مسكو چندان نيز بي‌ميل نيست كه دونالد ترامپ بار ديگر بتواند در انتخابات پيروز شود.

عصر روز دوشنبه و طي نشست خبري رييس‌جمهور امريكا در كاخ سفيد، ترامپ به خبرنگاران گفت كه مي‌خواهد نشست گروه 7 را در تاريخي بعد از سوم نوامبر برگزار كند. به نوشته نيوزويك، او كه پيش‌تر گفته بود رهبران كشورهاي كره جنوبي، استراليا و هند را به اين نشست دعوت خواهد كرد در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر اينكه آيا «پوتين نيز در ميان دعوت‌شدگان به نشست گروه 7 خواهد بود؟» اظهار كرد:«نمي‌دانم اما ما تعداد زيادي از رهبران را براي حضور در اين نشست دعوت كرده‌ايم». ترامپ افزود:«من مطمئنا مايل هستم كه او را به نشست دعوت كنم». رييس‌جمهور امريكا همچنين درباره دلايل اتخاذ اين تصميم كه چرا تصميم دارد بعد از انتخابات پذيراي رهبران گروه 7 باشد، گفت «بهتر است اين نشست در فضايي آرام‌تر برگزار شود.» بر اساس اعلام كاخ سفيد، دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين در ماه ژوئن درباره نشست گروه 7 با يكديگر تبادل‌نظر كردند و احتمال حضور پوتين در اين نشست كم نيست. نشست گروه 7 قرار بود در ماه ژوئن در كمپ ديويد برگزار شود اما به اواخر سپتامبر موكول شده است. كشورهاي امريكا، انگليس، كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و ژاپن از اعضاي گروه 7 هستند. به گزارش نيوزويك، انتظار مي‌رود اين اظهارنظر با واكنش متحدان ايالات متحده از جمله آلمان، كانادا و فرانسه روبه رو شود. جاستين ترودو، نخست‌وزير كانادا در ماه ژوئن و پس از مكالمه تلفني ترامپ و پوتين درباره نشست گروه 7 گفته بود كه «روسيه نبايد اجازه حضور در اين چارچوب را داشته باشد چراكه به قوانين بين‌المللي بي‌احترامي كرده است». هايكو ماس، وزير امور خارجه آلمان نيز ماه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه آلماني
 «Rheinische Post» تاكيد كرد تا زماني كه تغييري در وضعيت شبه‌ جزيره كريمه ايجاد نشود و تغييري در سياست روسيه در قبال تنش‌هاي مربوط به شرق اوكراين رخ ندهد اين كشور نبايد اجازه داشته باشد تا به چارچوب گروه 7 بازگردد. 

نقش روسيه در حمايت از ترامپ
منتقدان اظهارات ترامپ اما فقط متحدان خارجي امريكا نيستند و گمانه‌زني‌هاي زيادي پيرامون ارتباط اين موضوع با حمايت پوتين از ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو مطرح شده است. روز جمعه ويليام اوانينا، مديركل مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه روسيه با «مجموعه‌اي از اقدامات» در تلاش براي اثرگذاري در انتخابات و بي‌اعتبار كردن جو بايدن است. در سال 2014 و زماني كه جو بايدن به عنوان معاون اول اثرگذاري زيادي در ترسيم مسير سياست خارجي ايالات متحده داشت، روسيه در پي الحاق شبه‌جزيره كريمه به خاك خود برآمد و اين موضوع در نهايت به اخراج اين كشور از گروه 8 و تبديل آن به گروه 7 منجر شد. در بيانيه مديركل ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا نيز آمده بود كه اين سياست روس‌ها ادامه روند انتقادات مسكو از نقش جو بايدن در تعيين سياست ايالات متحده در قبال مساله اوكراين در دولت اوباماست و روس‌ها معتقدند كه معاون اول پيشين امريكا از اپوزيسيون ولاديمير پوتين در داخل روسيه حمايت مي‌كند. دونالد ترامپ اما در نشست خبري كه همان روز انتشار بيانيه برگزار شد، اين موضوع را تكذيب كرد و گفت:«من آخرين نفري هستم كه روس‌ها مي‌خواهند در كاخ سفيد حضور داشته باشم». روزنامه واشنگتن پست ضمن تاكيد بر تلاش دوباره ترامپ بر سرپوش گذاشتن بر نفوذ روسيه مي‌نويسد:«در جولاي 2019 براي برخي در جامعه اطلاعاتي امريكا مسجل شد كه دولت ترامپ در پي آن است، گزارش‌هاي امنيتي درباره نقش روسيه در حمايت از كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ تعديل شود اما دن كوتس-كه آن زمان مدير اطلاعات ملي دولت امريكا بود- تصميم گرفت مانع از اعمال تغيير در اين گزارش شود و پاسخ داد كه:«اين گزارش همان چيزي است كه بايد باشد»؛ واكنشي كه در اخراج او بسيار موثر بود. اين روزنامه نوشته است، تلاش رييس‌جمهور براي سرپوش گذاشتن بر مساله دخالت روسيه بسيار زياد بوده اما مشخص نيست چه زماني مي‌توان اين تلاش را خيانت ناميد. به نوشته واشنگتن پست، واكنش رابرت اوبرايان، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور نيز نشان مي‌داد كه عزمي جدي براي مقابله با دخالت خارجي در انتخابات به ويژه دخالت روسيه وجود ندارد.  مشاور امنيت ملي امريكا هفته گذشته در پاسخ به سوالي درباره اقدامات صورت گرفته براي مقابله با دخالت‌هاي احتمالي گفته بود:«مهم نيست اين دخالت‌ها از روسيه باشد يا چين يا ايران به هر صورت اجازه نمي‌دهيم در انتخابات اثرگذار باشد». واشنگتن پست اين اظهارنظر را اين‌چنين توصيف كرده كه يك پزشك بگويد «مهم نيست بيماري شما چه باشد، چه از آپانديس رنج ببريد و چه بيماري پوستي داشته باشد به هر صورت ما آن را درمان مي‌كنيم». 
در حالي كه تشخيص بيماري و تشخيص نفوذ و مبدا آن اولين و مهم‌ترين مرحله در مقابله با بيماري است.
جنيفر رابين، تحليلگر ارشد سياست خارجي در واشنگتن‌پست با اشاره به اتفاقات اخير و بيانيه ويليام اوانينا نوشته است كه پوتين فعالانه به دنبال اثرگذاري بر انتخابات رياست‌جمهوري 2020 است؛ چراكه او در سال‌هاي اخير متوجه شده كه پس از تلاش براي دخالت در انتخابات هيچ تاواني نبايد بپردازد. او در اين مقاله نوشته است: براي ترامپ خودخواهي بر ملي‌گرايي مقدم است. در سياست خارجي او، ديكتاتورهايي كه از ترامپ براي پيروزي در انتخابات حمايت مي‌كنند، دوست هستند حتي اگر منتقدان‌شان را در داخل كشور زنداني كنند و اصول حقوق بشري را كنار بگذارند، حتي اگر براي تضعيف دموكراسي در امريكا و به آشوب كشاندن كشور نقش ايفا كنند و حتي اگر براي كشتن سربازان امريكايي پاداش در نظر بگيرند.  اين مهم‌ترين دليلي است كه بايد ترامپ را در انتخابات نوامبر شكست داد؛ چراكه مي‌بينيم او براي يك راي بيشتر چگونه حاضر است تمام ملاحظات امنيت ملي امريكا را كنار بگذارد.

 

افزودن نظر جدید