بایدن: همه می‌دانند که ترامپ دروغگو است/ ترامپ: رقیب من صلاحیت استفاده از واژه «هوش» را ندارد

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شد.

  


 به گزارش اميدنامه به نقل از ایلنا، نخستین مناظره «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ساعت ۲۱ سه‌شنبه به وقت شرق آمریکا در شهر کلیولند در ایالت اوهایو آغاز شد.

بایدن در این مناظره از سیاست‌های بهداشتی و همچنین رویکرد دولت ترامپ در خصوص مساله سقط جنین انتقاد کرد.

«کریس والاس» مجری این برنامه در خصوص این‌که ترامپ بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولتش برنامه مراقبت‌های بهداشتی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق را باطل کرد ولی هنوز بعد از چندین سال جایگزینی برای آن ارائه نکرده است، از وی توضیح خواست. ترامپ در پاسخ گفت که دولت من روی قیمت داروها کار می‌کند، ما اجازه داده‌ایم که فرمانداران ما از دیگر کشورها دارو بخرند.

والاس در ادامه از بایدن پرسید که آیا بیمه‌های خصوصی پایان خواهد یافت؟ وی در پاسخ گفت که هر فردی که واجد صلاحیت بیمه درمانی ایالتی باشد، آن را دریافت خواهد کرد. همه می‌دانند که ترامپ دروغگو است. من اینجا نیامده‌ام که دروغ‌های او را تکرار کنم.

ترامپ در پاسخ به پرسشی در خصوص این‌که از موضع وی در قبال فیلیباستر چیست؟ گفت که مردم باید رای دهند تا سناتور آنها مواضعشان را بداند.

بایدن: ترامپ باید از زمین گلف خود بیرون بیاید تا بحران را مدیریت کند

والاس در ادامه با اشاره به آمار بالای مرگ و میر بر اثر کرونا در آمریکا، از کاندیداها پرسید که دلیل این که مردم باید به آنها اعتماد کنند چیست؟ بایدن در پاسخ گفت که ۲۰ درصد مرگ و میر در کشور ما اتفاق افتاده است. ترامپ با این مساله بسیار بی‌تفاوت برخورد کرد. او هیچ برنامه‌ای ندارد. او می‌دانست که کرونا یک بیماری مرگ‌بار است. ترامپ حتی از رئیس‌جمهوری چین به دلیل شفافیت تقدیر کرد. من در ماه‌ مارس و بعد از آن در ماه جولای راهکارهای خودم را ارائه دادم. ترامپ باید از زمین گلف خود بیرون بیاد تا بحران را مدیریت کند.

ترامپ نیز در پاسخ گفت که اگر مدیریت در دست دموکرات‌ها بود، به جای هزاران مورد مرگ، میلیون‌ها نفر قربانی داشیم. کار ما عالی بود. کارهایی هم که نکردیم به خاطر رسانه‌های جعلی بود. شما محال بود که بتوانید کار من را انجام بدهید چرا که توانایی آن در وجودتان نیست. همان‌طور که عملکرد بسیار بد شما در مسأله آنفلوانزای مرغی را دیدیم. وی همچنین گفت که دموکرات‌ها مساله واکسن را تبدیل به مساله‌ای سیاسی کرده‌اند.

ترامپ: بایدن ۴۷ سال نتوانست هوش خود را به کار گیرد

ترامپ خطاب به بایدن گفت: زمانی که با من صحبت می‌کنی از واژه «هوش» استفاده نکن چرا که ۴۷ سال نتوانسته‌ای آن را به کار بگیری.

بایدن در ادامه گفت که ترامپ برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد. او فقط در زمین گلفش مشغول بازی است.

ترامپ نیز گفت که بایدن می‌خواهد کشور را تعطیل کند. ما پیش از این چیز زیادی درباره کرونا نمی‌دانستیم ولی اکنون می‌دانیم که این بیماری روی افراد مسن و کودکان تاثیر دارد.

بایدن همچنین گفت که دولت ترامپ در گردهمایی‌های خود استفاده مسئولانه‌ای از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نداشت. ترامپ نیز در پاسخ گفت که در گردهمایی‌های شما کسی حاضر نمی‌شد که بخواهید از این مسائل استفاده کنید اما من رئیس‌جمهوری هستم و همه می‌خواهند بدانند من چه می‌گویم.

ترامپ در ادامه با دفاع از سیاست‌های اقتصادی خود گفت که ما عملکرد خوبی داشتیم ولی ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها تعطیل بود. آنها می‌خواهند از این طریق به ما آسیب بزنند. فعالیت‌های اقتصادی باید به راه بیفتد. اگر بایدن مسئول باشد، تمام کشور را تعطیل کرده و آمریکا را نابود خواهد کرد.

بایدن: برنامه مالیاتی ترامپ، ثرتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر کرده است

بایدن گفت که برنامه مالیاتی ترامپ، ثرتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر کرده است. خود او تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت  کرد. او تنها رئیس‌جمهوری آمریکا است که زمانی که این سمت را ترک می‌کند، نرخ بیکاری افزایش یافته است. در نیمی از ایالت‌های آمریکا بیماری افزایش یافته، در این وضعیت چرا ترامپ می‌خواهد آنها را باز کند؟ دولت ترامپ می‌خواست به مدارس ماسک بدهد ولی در عمل این کار را نکرد. این دولت هیچ حمایتی از کسب و کارهای کوچک نکرد.

ترامپ در پاسخ به پرسش مجری در خصوص این‌که آیا واقعا تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است، گفت که میلیون‌ها دلار مالیات داده‌ام. این مساله‌ای است که در یک روزنامه مطرح شده بود. شما مدارک آن را خواهید دید. من پیش از این‌که رئیس‌جمهور شوم یک بازرگان خصوصی بودم.

بایدن: ترامپ با فرار مالیاتی احساس زرنگی می‌کند

بایدن در این‌باره گفت که قوانین مالیاتی دولت ترامپ باعث شد مالیاتی که او می‌دهد از یک آموزگار کمتر باشد، او با این کارها احساس زرنگی می‌کند.

ترامپ در ادامه گفت که من در ۴۷ ماه فعالیت خود از ۴۷ سالی که تو فعالیت کردی مفیدتر بودم. تو یکی از بدترین سناتورها بودی.

ترامپ با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دموکرات‌ها گفت که در صورت اجرایی شدن این برنامه، نیمی از شرکت‌ها از آمریکا خواهند رفت. من ۷۰۰ هزار شغل را بازگرداندم. بسیاری از شرکت‌ها از آلمان به اوهایو و میشیگان آمدند.

بایدن در پاسخ گفت که دولت ترامپ، تولید را نابود کرده است. کسری تراز تجاری ما در حال حاضر با چین بیشتر از همیشه است.

ترامپ در ادامه با اشاره به برخی گزارش‌ها گفت که پسر بایدن از شهردار مسکو سه و نیم میلیون دلار دریافت کرده است اما بایدن گفت که این حقیقت ندارد و اعتبار این گزارش‌ها رد شده است.

بایدن افزود که ترامپ همه افرادی که در دولت، خوب کار می‌کردند را اخراج کرد چرا که اصلا نمی‌توان با چنین فردی کار کرد.

بایدن در پاسخ به پرسش والاس در خصوص این‌که چرا رای‌دهندگان باید در خصوص مسائل نژادی به دولت شما اعتماد کنند، گفت: ما هرگز مثل جمهوری‌خواهان نیستیم. وقتی که فلوید کشته شد، اعتراضاتی مسالمت‌آمیز برگزار شد ولی ترامپ از ارتش خواست وارد عمل شود. سپس به مقابل کلیسا رفت و انجیل در دست گرفت. او از هیچ کاری برای ایجاد تفرقه نژادی فروگذار نکرده است. شمار زیادی از آفریقایی‌تبارها به دلیل سیاست‌های کرونایی ترامپ جان خود را از دست دادند؛ کار او فاجعه بوده است.

ترامپ: دموکرات‌ها آفریقایی‌تبارها را «شارلاتان» می‌دانند

ترامپ نیز در این‌باره گفت که دموکرات‌ها، آفریقایی‌تبارها را مجرم خواندند، شما با آنها بدرفتاری کردید و به همین خاطر اگر به نظرسنجی‌ها نگاه کنید، می‌بینید که من عملکرد بهتری داشتم. شما آنها را «شارلاتان» خواندید. شما حتی نمی‌توانید کلمه مجری قانون را به زبان بیاورید. در سیاتل وقتی فهمیدند که تصمیم داریم نیروهای ارتش را اعزام کنیم، اوضاع آرام شد. مردم آمریکا خواستار نظم و قانون هستند.

والاس با اشاره به تبرئه پلیس‌های قاتل یک زن سیاه‌پوست، خواستار نظر بایدن در این‌باره شد.

بایدن گفت که اگر رئیس‌جمهوری شود، گروه‌هایی از روسای پلیس و شخصیت‌های مدنی تشکیل می‌دهد. وی گفت که ما باید سیستمی داشته باشیم که افراد مسئول را پاسخگو بکنیم.

مجری در ادامه از ترامپ پرسید که چرا دولت شما خواستار لغو برنامه حساسیت نژادی شد؟ ترامپ در پاسخ گفت که این خود باعث ایجاد تبعیض نژادی می‌شد. آنها داشتند به افراد یاد می‌دادند که از کشور ما متنفر باشند. آنها می‌خواستند القا کنند که در آمریکا نژادپرستی وجود دارد.

بایدن: ترامپ عمدا در آتش هرج و مرج می‌دمد

والاس به اشاره به تظاهرات در آمریکا که به خشونت کشیده شد، از بایدن پرسید که آیا هرگز با مقام‌های ایالت پورتلند در این خصوص تماس گرفتید؟ بایدن در پاسخ گفت که من اکنون سمت رسمی ندارم و یک مقام سابق هستم. سخنگوی پیشین ترامپ گفته بود که هرج و مرج‌ها کار ترامپ را پیش می‌برد و به نفع اوست. ترامپ نمی‌خواهد اوضاع آرام شود بلکه مرتب آتش اعتراض‌ها را شعله‌ورتر می‌کند.

مجری در ادامه از ترامپ پرسید که آیا حاضرید سفیدپوست‌های برتری‌طلب را هدف انتقاد قرار دهید؟ وی در پاسخ گفت که همه هرج و مرج‌ها ناشی از چپ‌های رادیکال است. باید در ارتباط با طیف چپ اقدامی صورت گیرد.

ترامپ همچنین گفت که ۱۲۸ کرسی قضاوت خالی از دولت اوباما و بایدن به من به میراث رسید ولی کمتر کسی به خوبی من کار کرده است.

بایدن نیز گفت که زمانی که من معاون رئیس‌جمهوری بودم، با یک رکود روبه‌رو بودیم ولی ما آن را احیا کردیم؛ همان اقتصادی که ترامپ آن را نابود کرد. در آمریکا از زمان آغاز کووید، ثروتمندان ثروتمند‌تر شدند. همچنین در دوره ترامپ میزان خشونت به مراتب بیشتر شد. ترامپ با ادبیات منفی درباره کهنه‌سربازان صحبت می‌کند ولی پسر من در عراق خدمت می‌کرد.

والاس با اشاره به حریق‌های جنگلی اخیر خطاب به ترامپ گفت که دانشمندان دلیل آن را تغییرات آب و هوایی می‌دانند. شما از پیمان پاریس خارج شدید. برنامه‌تان برای چهار سال آینده چیست؟ ترامپ در پاسخ گفت که آن توافق فاجعه بود. باید همه کار بکنیم که هوا و آب عالی داشته باشیم. ما تصمیم داریم یک میلیارد درخت بکاریم. ما باید مدیریت بهتری در زمین جنگل‌بانی داشته باشیم. اگر مدیریت بهتری داشتیم، آتش‌سوزی کالیفرنیا به این شدت اتفاق نمی‌افتد. در اروپا شهرهای جنگلی وجود دارد و آنها مدیریت خوبی دارند.

مجری از ترامپ پرسید، دلیل این سیاست‌های انرژی دولت اوباما را کنار گذاشتید چه بود؟ ترامپ در پاسخ گفت که ما برنامه‌های بهتری داشتیم. خیلی‌ها با من موافق هستند. اتومبیل‌ها اکنون بسیار بهتر شده و آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند.

والاس درباره سیاست‌های انرژی سبز دولت احتمالی بایدن از وی توضیح خواست. بایدن در پاسخ گفت که ما هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را پایین آوردیم. ما تصمیم داریم ناوگان‌های فدرال را به خودروهای الکتریکی تبدیل کرده و بزرگراه‌هایی جدید بسازیم و شغل‌های جدید ایجاد کنیم. ما تصمیم به ایجاد زیرساخت‌های سبز داریم.

بایدن در پاسخ به پرسشی در خصوص رای‌گیری پستی، خطاب به مردم گفت که در انتخابات شرکت کنید. ترامپ نمی‌تواند در تعیین نتیجه انتخابات مانع شما شود. ترامپ می‌گوید که نمی‌داند در صورت شکست چه خواهد کرد، ولی ما می‌دانیم که او باید برود.

ترامپ: دموکرات‌ها می‌خواهند در انتخابات تقلب کنند

ترامپ نیز در این‌باره گفت که زمانی که به هیلاری حقه‌باز نگاه می‌کنید، می‌بینید که اصلا گذاری در کار نیست. آنها آبروی آمریکا را برده‌اند. برگه‌های رای فاجعه است. برگه‌های رای در سطل آشغال و رودخانه فرستاده شده و در برخی مناطق به افراد دو برگه رای رسیده است. ممکن است نتیجه انتخابات تا ماه‌ها اعلام نشود. گاهی ۳۰ درصد برگه‌های رای بلاتکلیف می‌ماند. دموکرات‌ها می‌خواهند در انتخابات تقلب کنند.

والاس گفت که در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ نیز ۳۰ میلیون آمریکایی به صورت پستی رای دادند.

بایدن گفت که رای دادن پستی ۵۰ سال در آمریکا سابقه دارد ولی ترامپ از شمارش آرا می‌ترسد. وقتی یک برگه رای می‌گیرید و آن را پست می‌کنید، باید بتوانید آن را تایید کنید و این کاملا مشروع و قانونی است.

مجری در ادامه پرسید که آیا از هواداران خود می‌خواهید آرامش را تا زمان اعلام نتیجه حفظ کنند؟

ترامپ: در صورت دستکاری در آرا ساکت نمی‌مانم

ترامپ گفت من از هواداران خودم می‌خواهم به مراکز رای‌گیری بروند. اگر ببینم ده‌ها هزار رای دستکاری شده وجود دارد، نمی‌توانم ساکت بمانم.

بایدن در این‌باره گفت که بله. آرا تا روز انتخابات شمرده نمی‌شود. نظامیان ما از پایان جنگ داخلی به صورت پستی رای داده‌اند و هیچ‌کس تا کنون درباره تقلب حرفی نزده است. ما نتیجه را خواهیم پذیرفت چرا که زمانی که برنده اعلام شود، دیگر همه چیز تمام است. اگر رئیس‌جمهور نباشم هم از نتیجه حمایت می‌کنم.

افزودن نظر جدید