محمدرضا عارف در ششمین مجمع عمومی حزب ندای ایرانیان مطرح کرد:

باید از یکدست شدن نظام سیاسی کشور جلوگیری کنیم/ما نیازمند صداقت با مردم هستیم نه توجیه‌گری و ماله‌کشی/نیازمند تعریفی درست و اصیل از اصلاحات هستیم/طرح هرگونه کاندیدای عاریتی و اجاره‌ای توهین به شعور و سیاست‌ورزی جریان اصلاحات است

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد که باید از ذبح جریان اصلاحات و یکدست شدن نظام سیاسی کشور جلوگیری کنیم.

به گزارش امیدنامه ، دکتر محمدرضا عارف در  ششمین مجمع عمومی حزب ندای ایرانیان دهه ۹۰ را دهه جوانان اصلاحات ارزیابی کرد و گفت: در اوایل دهه ۹۰ با تشویق و ترغیب پیشکسوتان و بزرگان اصلاحات، با رویدادهای ارزشمند و به‌یادماندنی با اتکا به نیروهای جوان جریان اصلاحات و همراهی بزرگان در دهه آخر قرن چهاردهم روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه انتخابات ۹۲، انتخابات مجلس ۹۴، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ۹۶ دستاوردهایی ارزشمند برای جریان ما بود، تصریح کرد: در انتخابات اسفند ۹۸ مجال پیدا نکردیم به خاطر شرایط کرونایی به تحلیل آن بپردازیم. ما یک تحلیل دقیق و ویژه درون‌سازمانی نیاز داریم که چه شد که دستاوردهای ارزشمند دهه اول را در اسفندماه سال گذشته به اینجا رساندیم.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات ارزشمندی که در این دهه اتفاق افتاد، تشکیل حزب ندای ایرانیان با نقش‌آفرینی جوانان بود. من با همین نگاه زمانی که طرح تشکیل حزب مطرح بود و در ۶ سال گذشته به عنوان یک وظیفه تشکیلاتی و ملی خودم از این حزب همواره حمایت کردم و دوستان دیگر را هم تشویق به حمایت از این حزب کردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: به نظرم ابتکار خوب و امتیاز مؤسسان این حزب  اتخاذ تصمیم درست در زمان درست بود. شاید در دهه ۹۰ با حضور معنادار جوانان ما به یک سازوکار حزبی که متعلق به جوانان باشد نیاز داشتیم که من صمیمانه از همه هیات مؤسس و برادر عزیزم آقای دکتر خرازی قدردانی می‌کنم که این کار را انجام دادند.

وی با بیان اینکه پتانسیل و ظرفیت‌های این حزب ایجاب می‌کند که نقش‌آفرینی بیشتری از ان را در جریان اصلاحات شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: ما در سازوکارهای ائتلافی و اجماعی در درون جبهه اصلاحات در دهه ۹۰، دستاوردهای ارزشمندی داشتیم که من جا دارد صمیمانه از حضور و همکاری همه اعضا و به‌ویژه حزب جوانان ندای ایرانیان در این زمینه قدردانی کنم.

وی با اشاره به دستاوردهای جریان اصلاحات طی سازوکارهای ائتلافی این جریان گفت: از همکاری و مشارکت همه احزاب تشکر می‌کنم، اما باید توجه داشته باشیم که در صورت عدم کادر پروری صحیح و حمایت از نیروهای تشکیلاتی جریان اصلاحات، متاسفانه تعهد حزبی مسئولیت پذیری از روز بعد از انتخابات معنا پیدا نمی‌کند. ما در جبهه اصلاحات راهی جز رسیدن به یک یا چند حزب فراگیر نداریم و پیشنهاد می‌کنم که در دهه آینده این راهبرد و رویکرد را دنبال کنیم.

عارف با پیشنهاد تشکیل  یک یا چند حزب فراگیر اظهارکرد: در چند مرحله که یک مرحله آن اجماعی است، باید برنامه‌ها و مواضع مشترک میان احزاب نزدیک و همفکر ایجاد شود. در مرحله بعد تشکیل یک حزب جدید که همه در آن ادغام شوند، منتها با فراکسیون های درونی که نماینده نظرات همه باشد و سپس مرحله پایانی که یکپارچگی و همدلی است.

وی ادامه داد: جمهوریت نظام ایجاب می‌کند که ما سازوکارهای جدی و پرتوان حزبی داشته باشیم که پاسخگو باشد، نه فقط برای پیروزی به وجود بیاید و فردای پیروزی باید پاسخگوی وعده‌ها و عملکردها و رفتار حزب باشد.

راهی جز رسیدن به یک یا چند حزب فراگیر نداریم

عارف با بیان اینکه ما در جبهه اصلاحات هیچ راهی جز رسیدن به یک یا چند حزب فراگیر نداریم، عنوان کرد: آنچه که ما از احزاب اصلاح‌طلب توقع داریم این است که در دهه آینده، دهه اول قرن پانزدهم هجری شمسی، این رویکرد و این راهبرد را دنبال کنیم که ما باید به یک یا چند حزب فراگیر برسیم.

وی تصریح کرد: حزب ندا قطعاً در این زمینه با ویژگی‌هایی از جمله جوانی، ظرفیت بالا در زمینه تعامل با مردم دارد، امکان و ظرفیت استفاده از ابزارهای نوین و رویکردهای نو به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی دارد که استفاده از این ظرفیت، یک امر ضروری و غیرقابل انکار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیشنهاد من به ارکان حزب این است که بحث رسیدن به یک حزب فراگیر را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند. در چند مرحله من امیدوارم و با تجربه‌ای که از تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری و همراهی همه اعضا در دهه جاری داشتیم، این آرزو دست‌یافتنی است.

وی با تشریح مراحل دستیابی به این سازوکار تصریح کرد: من در اینجا سه مرحله را مطرح کردم، یکی مرحله اجمالی است که چند نفر از اعضای اصلاح‌طلب با توجه به سنخیت و نزدیکی که با یک‌دیگر دارند، روی برنامه‌های مشترک، اتخاذ مواضع مشترک و کار حزبی و سیاسی مشترک کار کنند.

عارف اضافه کرد: مرحله بعد مرحله ائتلاف است که این احزاب می‌توانند در قالب یک حزب با نام جدید اما با فراکسیون‌هایی که مرکب از اعضا هستند، یعنی هر حزب در چارچوب مرامنامه و اساسنامه خودش اما در این پوشش باید تشکیل یک شورای مثلاً عالی مشترک که نظارت کند بر این مرحله ادغام و مرحله سوم که مرحله اصلی هست ادغام، یکپارچگی و وحدت است.

در یک برنامه پنج ساله می‌توانیم به یک یا چند حزب فراگیر برسیم

عارف گفت: ما می‌توانیم در یک برنامه حداکثر پنج، شش ساله به یک یا چند حزب فراگیر برسیم که یک امر حیاتی برای نظام و کشور است. به عنوان یک عضو کوچک آمادگی دارم که اگر حزب می‌خواهد کار کند، من هم نظرات خودم را در اختیارش قرار دهم.

وی سپس در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، یادآور شد: حقیقتاً رویداد مهمی را در سال آینده داریم. البته ما همواره در زمانی که به مردم نیاز داریم می‌گوییم شرایط خاص است. اما واقعاً شرایط این بار بسیار سخت است. تحریم‌ها و مشکلات از یکسو و عدم مشارکت مردم در انتخابات مهم مجلس یازدهم در سوی دیگر بسیار نگران کننده است و شرایط سختی را برای کشور فراهم کرده است. مسأله دیگر دو مانع بزرگی است که ما اصلاح‌طلبان با آن مواجه هستیم، نخست تحدید و تخریب همیشگی از سوی جریان تندروی داخلی و در کنار آن مخالفان نظام. یکی از بحران‌های ما در سال های اخیر است این که جریان برانداز و ضدانقلاب اولویت اصلی خود را ناامیدی مردم از اصلاحات قرار داده است. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند برای براندازی نظام به نتیجه برسند راهی جز نابودی اصلاحات ندارند.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم یادآور شد: از یک طرف شرایط و ویژگی‌هایی نظیر تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن روبرو هستیم، جایگاه ما در منطقه و از طرف دیگر عدم مشارکت مردم در انتخابات مهم اسفندماه گذشته که متاسفانه مردم نتیجه آن را در همین زمان چند ماهه‌ای که از تشکیل مجلس جدید گذشته، می‌بینند که شرایط خاصی است.

عارف ادامه داد:من معتقدم جریان اصلاحات با تمام ظرفیت و به خاطر ایران و یکپارچگی ایران در ماه‌های پیش‌رو تلاش ‌کند ما می‌دانیم که کار سختی است اما یک الزام تاریخی و یک وظیفه ملی است.

وی تصریح کرد: عدم مشارکت همواره خواست مخالفان  نظام بوده است و اکنون نیز بخشی از جریان اقتدارگرا با آنها همسو است، باید به طور جدی در جریان اصلاحات به عنوان یک تهدید ملی مورد توجه قرار گیرد و ما باید این بحث عدم مشارکت را در نطفه خفه کنیم و سازوکار مشارکت حداکثری مردم را در رویداد ۱۴۰۰ در دستورکار قرار دهیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه متاسفانه فرصت‌طلبان و دایه‌های دلسوزتر از مادر در مواقع ضروری لباس اصلاح‌طلبی می‌پوشند، افزود: عنوان گروه اول و دوم که تکلیفشان روشن است. چالش ما همواره این گروه‌ سوم بوده است که در لباس اصلاح‌طلبی ضربه زده‌اند. کسانی که عموماً هم شناسنامه روشنی را داشتند اما ما با رویکرد وضعیت امروز، متأسفانه ضربه خوردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این گروه در مواقع ضروری لباس اصلاح‌طلبی می‌پوشند و با عملکردشان با دو گروه اول در حذف و محو تفکر اصلاحات، ائتلاف می‌کنند. ما باید در همین مسیر بحث را ارزیابی و توجه جدی داشته باشیم. ما باید با تابلوی اصلاح‌طلبی و با رویکرد و برنامه‌های مشخص و با تکیه بر تجارب موفق دولت اصلاحات، اعتماد مردم را دوباره جلب کنیم.

عارف افزود: واقعیت این است که امروز مهمترین چالش ما هم نظام و کشور و هم جریان اصلاحات اعتماد مردم و برگرداندن اعتماد مردم است. مهمتر آنکه در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شویم باید از ذبح جریان اصلاحات و یک دست شدن نظام سیاسی کشور جلوگیری کنیم و جلوی رویکردها و روندهای مخرب را بگیریم.

وی با بیان اینکه نقش حضور پرقدرت جریان اصلاحات و بیان مطالبات شفاف و ارایه راهکارهای درست قطعاً بر روند مدیریت آینده کشور موثر خواهد بود، گفت: هرگونه طرح کاندیدای عاریتی و اجاره‌ای توهین به شعور و سیاست‌ورزی جریان اصلاحات است. ما افراد توانمند و شایسته با تجارب کاری موفق و برجسته در درون جبهه اصلاحات فراوان داریم و نشان دادیم که می‌توانیم با برنامه و تمرکز منابع و استفاده از نیروهای شایسته، پاکدست و کارآمد، بسیاری از روندهای اشتباه را اصلاح کنیم و ارتقای کارآمدی، پاسخگوی مطالبات مردم  در همه بخش‌ها پیگیری کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز ما اصلاح‌طلبان برای جلب اعتماد مردم و عبور از مشکلات نیازمند بازخوانی و بازسازی مجدد خود هستیم. بازخوانی و بازسازی که معطوف و مبتنی بر واقعیات البته با ایستادگی بر اصول و مبانی اصلاحات باشد. نباید اجازه دهیم ذهنیت‌گرایی افراطی ما را به ناکجاآباد ببرد. نباید اصول و مبانی هویتی خود را مضمحل شدن در تفریط قدرت‌خواهی و فرصت‌طلبی رقیب کنیم.

عارف یادآور شد: امروز ما نیازمند آرمان‌گرایی واقع‌بینانه و واقع‌بینی اخلاقی و آرمان‌های اصلاحات و با امید به آینده‌ای روشن در پاسخ به مطالبات مردم در همه بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم.

وی افزود: ما نیازمند صداقت با مردم هستیم نه توجیه‌گری و ماله‌کشی. ما امروز نیازمند نقد از درونیم ما نیازمند تعریفی درست و اصیل از اصلاحات هستیم به‌گونه‌ای که هزینه‌های رفتار خارج از قاعده اصلاح‌طلبی نپردازیم و از طرفی تاوان رفتارهای قدرت‌طلبانه و فرصت‌طلبانه بر گفتمان و  با نام نامی اصلاحات بر جریان تحمیل نشود. ما نیازمند صداقت با خود و ملت هستیم ملتی که منشا قدرت و اساس گفتمان اصلاحات است. نیازمند حاکمیت فرهنگ خدمتگزاری مردم هستیم نه نگاه قیم‌مآبانه و اربابی بر آنها.

عارف تامید کرد: انشاءالله با بحث‌هایی که در احزاب مختلف از جمله حزب ندا می‌شود، بتوانیم در رویداد خردادماه با حضور جدی و معناداری در ادامه مسیر دهه گذشته‌مان آن را دنبال کنیم و حزب ندا باید همان روند و مسئولیت گذشته را با کم‌اعتنایی و بی‌اعتنایی به نقدهای غیرمنصفانه که در مورد این حزب فراوان بود کار را دنبال کنیم.

وی  با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست ترامپ اظهار کرد: امروز در آستانه اخراج آن مردی که دیگر نیست و جهان و آمریکا از شرارت‌های او در حال رهایی است قرار داریم. ما هم باید با درک درست و مبتنی بر منافع و مصالح ملی‌مان حرکت کنیم. جناح‌گرایی را به نفع ایران اسلامی و ملت اسلامی کنار بگذاریم. امروز مصلحت و اولویت اصلی ما عبور موفق از جنگ با تروریسم اقتصادی و رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان  تصریح کرد: در این راستا هر حرکتی که در داخل کشور این مهم را به تعویق بیندازد، هم‌راستای با مثلث شوم صهیونیستی، ارتجاع منطقه و ترامپیسم است.

عارف گفت: متواضعانه از همه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان استدعا دارم از منافع و مصالح شخصی و جناحی خود به نفع منافع و مصالح ملی کوتاه بیایند. در عرصه سیاست خارجی هر چند باید از رفتن آن اقتدارگرای خشن و ضدحقوق بین‌الملل خوشحال باشیم اما نباید از وسوسه‌های خناسان و طراحی‌های دشمنان منطقه‌ای غافل بمانیم.

وی یادآور شد: امید و انتظار می‌رود که برای غلبه بر این تحرکات و جلوگیری از نزدیکی رژیم صهیونیستی به کشورهای مسلمان، اتحاد ایران اسلامی و کشورهای منطقه بر اساس احترام متقابل و منافع ملی بازسازی شود و نقشه‌های شوم و توسعه‌طلبانه این رژیم در نطفه خفه شود. ما همچنان نیازمند حرکت بر اساس قانون اساسی هستیم. قانون اساسی با همه اصول آن متضمن تأمین منافع و مصالح ملی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مساله مهم دیگری که این‌روزها با آن مواجه هستیم ویروس کرونا است. خوشبختانه علم و دانش بشری در مسیر غلبه بر این ویروس خطرناک دستاوردهای ارزشمندی داشته است. در اینجا از زحمات شبانه‌روزی کادر درمان در درمان بیماران و تلاش دانشمندان و محققان عزیز کشورمان در غلبه بر این ویروس خطرناک قدردانی می‌کنم.

عارف خاطرنشان کرد: قطعاً اولویت اصلی نظام تدبیر و تصمیم کشور نیز بایستی حفاظت از جان هموطنان عزیز باشد. در این راستا تصمیم‌گیرندگان را به تدبیر حداکثری برای دفاع از جان همه ایرانیان فرا می‌خوانم.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیشترین آسیب از جنگ اقتصادی کشور متوجه اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر بوده است، یادآور شد: نظام تدبیر کشور برای کاهش مخاطرات ناشی از فقر و حل مشکلات معیشتی مردم وظایف بزرگی دارد و باید با اولویت، گام‌های مؤثرتری را در این عرصه بردارد.

افزودن نظر جدید