با امریکا روابط عاشقانه نداریم

محمدجواد ظریف با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) در مورد مسائل مختلف از جمله روابط ایران با عربستان و مسئله گروه تروریستی داعش اظهار نظر کرد.
 
به گزارش امیدنامه به نقل ازانتخاب؛ گزیده سخنان وزیر خارجه ایران در این نشست در زیر می آید:
 
*در ابتدای تشکیل داعش، پول زیادی از طرف عربستان به انجا رفت، الان را نمی دانم.
 
*(در پاسخ به سئوالی در مورد امکان مذاکره تهران و ریاض بر سر سوریه) ایران و عربستان و دیگر بازیگران می توانند در واقع چشم اندازی در مورد اینده سوریه را توسعه ببخشند.
 
*(در واکنش به بلبوردهای ضدایرانی در سراسر نیویورک) من هیچوقت این جمله را نگفته ام که «مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر مردم آمریکا.
 
*(درپاسخ به سئوالی در مورد نگرانی از روسیه در سوریه) ما و روسیه بر سر نقش نظامی در سوریه با هم رقابتی نداریم. مشخصا، هیچکس نمی خواهد این را. فکر نمی کنم روس ها هم خیلی علاقمند به این مسئله باشند.
 
*(در واکنش به سئوالی در مورد تهدید ایران به حمله به اسرائیل) این اسرائیل است که مدام تهدید به حمله به ایران می کند، در ضمن اگر کسی انقدر احمق است که به ما حمله کند، دفاع کشورمان را خواهد دید.
 
*لطفا وهابیت را معادل اسلام فرض نکنید. در خود عربستان، بیشتر مردم وهابی نیستند و اگر بگویید وهابی، عصبانی می شوند و می گویند محمدی هستند.
 
* همه ی آنهایی که در یازده سپتامبر دخیل بودند از ما متنفرند. با این حال ما باید جای انها خسارت بدیم، چراکه دادگاه امریکا ایران را به 11 میلیارد دلار جریمه در این رابطه محکوم کرده است. 
 
*بانک‌های بین‌المللی قبلاً به دلیل نقض تحریم‌های ایران با رقم‌های سنگینی جریمه شده‌اند و اکنون به همین دلیل، از بازگشت به ایران هراس دارند. نتیجه این هراس این شده که هشت ماه بعد از اجرای توافق هسته‌ای، هیچ بانک بزرگ اروپایی، مبادله با ایران را آغاز نکرده است. 
 
*هنوز هم اکثریت مردم ایران از این توافق حمایت می‌کنند و این موضوع، در نظرسنجی‌های مختلف به اثبات رسیده است. این نظرسنجی‌ها را نه ایران، بلکه دانشگاه مریلند آمریکا انجام داده است. اکنون بخش زیادتری از مردم ایران به آمریکا بی‌اعتمادند. 
 
*هیچ‌یک از طرفین درگیر در این کشور درک روشنی از آینده مورد انتظار سوریه ندارد. وی همچنین از تأکید طرف‌ها در سوریه بر «راه حل‌های جمع صفر» برای پایان دادن به بحران این کشور انتقاد کرد. فکر می‌کنم مشکل در سوریه این است که بسیاری از بازیگران، کماکان اعتقاد دارند که (بحران این کشور) راه حل نظامی دارد. عربستان سعودی باید بخشی از راه حل در سوریه باشد.
 
*ظریف در پاسخ به سئوال مجری که از او در مورد مقاله اش در نیویورک تایمز پرسید، با خنده گفت: من همیشه خوشرو نیستم.
 
*سربازها و ملوان‌های ما چندین مایل از سواحل ما فاصله دارند. نیروهای شما آمریکایی‌ها چندین هزار کیلومتر فاصله دارند. بعد وقتی که قایق‌های ما به آنها می‌گویند که وارد آبهای داخلی ما نشوید، ناراحت می‌شوند. ما با آمریکا روابط عاشقانه نداریم. ما 34 سال مشکل با آمریکا داشته‌ایم.

 

افزودن نظر جدید