با لایحه شفاف‌سازی انتخابات مانند تصویب برجام برخورد کردند

ندای ایرانیان نوشت: معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران می گوید که برخی از کاندیداها در سراسر کشور راه افتاده اند و وسایل خانگی به مردم می دهند. او همچنین در رابطه با لایحه شفاف سازی انتخابات معتقد است که کشور از شفافیت در انتخابات ضرر نمی کند. او می گوید که همیشه مردان حق جو و حق گو دنبال شفافیت سازی هستند و در طول تاریخ افرادی که می خواسته اند سو استفاده کنند دنبال آب گل آلود بوده اند. سرویس سیاسی - معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور ایران معتقد است که کشور از شفافیت در انتخابات ضرر نمی کند. او می گوید که همیشه مردان حق جو و حق گو دنبال شفافیت سازی هستند و در طول تاریخ افرادی که می خواسته اند سو استفاده کنند دنبال آب گل آلود بوده اند. او همچنین معتقد است که هر عقل سلیمی می گوید شفاف سازی خوب است.
به نظر شما دولت یه چه دلایلی چند ماه مانده به انتخابات اسفندماه لایحه شفاف سازی انتخابات را تقدیم به مجلس کرد؟
 
دولت یازدهم به دلیل حساس خطری که در انتخابات می کرد و اینکه تمایل نداشت از راه انتخابات خدایی نکرده به وجه نظام، مجلس و نمایندگان لطمه ای وارد شود لایحه ای را در زمینه شفاف سازی منابع مالی در انتخابات با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد. هدف دولت یازدهم از این لایحه این بود که با تصویب این لایحه، قانونی به مرحله اجرا در بیاید و زمینه ای فراهم شود تا خدایی نکرده همانطور که گفتم نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس و نمایندگان در مظان اتهام قرار نگیرند. این لایحه مصداق علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد بوده و هست. 
 
آیا مستنداتی هم دارید که در حال حاضر افرادی که قرار است در انتخابات اسفندماه کاندید شوند به واسطه پول یا دادن کالا بخواهند رای جمع کنند؟
 
بله. در حال حاضر عده ای از کاندیداها در سراسر کشور راه افتاده اند و حتی وسایل خانگی به مردم می دهند. اگر چه هنوز برای ثبت نام در انتخابات بیش از یک ماه دیگر وقت است ولی عده ای راه افتادن و می خواهند با این روش ها نشان دهند که پایبند به عدالت اجتماعی، پایبند به حقوق مردم و سلامت انتخابات نیستند. لذا دولت برای اینکه با قانون بتواند جلوی این مفاسد را بگیرد این لایحه را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد و امید هم می رفت که نمایندگان آن را تصویب کنند، چون هم به نفع نمایندگان و هم به نفع مجلس بود. حتی در نهایت مجلس را از مظان اتهام دور می کرد اما با کمال تعجب دیدیم که متاسفانه نمایندگان مجلس به دو فوریت آن رای ندادند. این موضوع طبیعتا جای نگرانی و جای غصه خوردن دارد. 
 
به نظر می رسد که نمایندگان با این لایحه مانند تصویب برجام عمل کردند. اینطور فکر نمی کنید؟
 
بله. ببینید اول اینکه نکته را بگویم که این دغدغه یعنی لایحه شفاف سازی انتخابات همچنان برای مجریان انتخابات و برای ناظران انتخابات و در نهایت برای دولت که مسئول برگزاری انتخابات است وجود دارد و انتظار هم می رفت که نمایندگان این شرایط را درک کنند و به آن رای بدهند اما رای ندادند و لایحه یک فوریتی شد. الان که این اتفاق افتاده است باز یک راه میانبری وجود دارد، مانند ماجرای برجام که شما به آن اشاره کردید. طرحی که با قید دو فوریت نوشته بودند و حتی ریاست مجلس جناب آقای دکتر علی لاریجانی هم در موافقت با آن صحبت کردند و برخی از نمایندگان در کمال بهت و ناباوری به دو فوریت آن رای نداد اما چون اراده قوی پشت آن وجود داشت، یک فوریت را خارج از نوبت و با ظرفیت هایی که در قانون آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد، توانستند زود به آن سر و سامان بدهند و مشکل و گرفتاری مردم را بر طرف کنند. نمایندگان با تصویب برجام دلهره ها و دغدغه ها و بگو مگوها را پشت سر گذاشتند و در نهایت یک ثباتی از این جهت به کشور تقدیم کردند. الان هم انتظار ما این است که مانند مسئله برجام این کار را انجام دهند. می شود از همان ظرفیت و تجربه استفاده کرد و مجددا شرایط خارج از نوبت رسیدگی کردن را فراهم کرد تا انشالله این دغدغه و نگرانی برطرف شود.
 
یکی از انتقاداتی که به این لایحه و روند ارائه آن به مجلس مطرح می شود، این است که چرا دولت این لایحه را زودتر از این ها به مجلس ارائه نکرده بود تا در زمان مناسب مورد بررسی قرار گیرد و نکته دیگر این است که برخی ها شائبه انتخاباتی بودن به این لایحه می دهند. تحلیل شما چیست؟
 
در رابطه با اینکه چرا دولت الان لایحه رابه مجلس داده است، همین سوال را از خود نمایندگان مجلس باید پرسید که چرا الان دارند قانون انتخابات را اصلاح می کنند؟ چهار سال است که آقایان نماینده هستند، چرا قانون انتخابات را همین الان دارند اصلاح می کنند؟ اتفاقا این شائبه انتخاباتی بودن دارد. همین طرحی که در مجلس است و هفته گذشته مورد رسیدگی قرار گرفت در رابطه با انتخابات مجلس، این که بیشتر شائبه انتخاباتی بودن دارد تا این لایحه شفاف سازی انتخابات که می خواهد انتخابات را اصلاح کند و برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی است. اگر صحبت شائبه انتخاباتی است، این نقد به طرحی وارد است که مربوط به قانون انتخاباتی می شود. اتفاقا یکی از اعتراضات کاندیداهای احتمالی این است که چرا نمایندگان در سال آخر دوره خودشان، قانون انتخابات را اصلاح می کنند. اما در رابطه با اینکه چرا دولت لایحه را زودتر از این زمان ها به مجلس نداده است باید بگویم که اولا دو فوریت معنایش این است که اگر مجلس آن لایحه را تصویب کرد ظرف 48 ساعت تبدیل به قانون می شود. پس وقت به اندازه کافی بوده است و به این انتخابات هم می رسید. اما اگر دولت لایحه را عادی تصویب می کرد، این اعتراضی که برخی از آقایان دارند و شما آن را مطرح کردید، درست بود، چرا که به این انتخبات نمی رسید و دیر می شد. اما الان دولت می گوید که به فکرش رسیده است و آمده برای اصلاح انتخابات لایحه ای را با قید دو فوریت هم داده به مجلس که سریع تصویب به قانون شود. سوال این است که چرا نمایندگان به آن رای ندادند؟ مگر نمایندگان از شفاف سازی انتخابات ناراحت می شوند؟ مگر نمایندگان از اینکه پول های حرام وارد انتخابات نشود ناراحت می شوند؟ مگر نمایندگان از اینکه همه در این مسابقه انتخاباتی و رقابت از یک سری امکانات برخوردار باشند نگرانند؟ مگر نمایندگان مخالفند که دوپینگ برداشته شود و همه در یک رقابت سالم و همسان با هم باشند؟ باید از افرادی که رای نداند پرسید که چرا برای جلوگیری از شفاف سازی دولت را کمک نکردید؟ 
 
البته برخی از نمایندگان معتقدند که به اندازه کافی این لایحه مورد بررسی قرار نگرفته است و باید بیشتر روی آن کار شود.
 
بله. ممکن است بگویند که دو فوریت به حساب ممکن روی آن مطالعه کمتر کرده باشند، خیلی خوب ما هم قبول می کنیم. اما الان که به یک فوریت آن رای داده اند، لطف کنند هفته آینده در دستور کار بگذارند، 50  امضا جمع کنند و خارج از نوبت به آن رسیدگی کنند. در ظرف این دو هفته هم هر نظر و پیشنهادی داشتند ارائه دهند. باید بدانیم که ما از شفافیت ضرر نمی کنیم. همیشه مردان حق جو و حق گو دنبال شفافیت سازی هستند و همیشه در طول تاریخ افرادی که می خواسته اند سو استفاده کنند دنبال آب گل آلود بوده اند. زمانی که آب گل الود بود، ماهی طمع را می شود از آن گرفت اما وقتی آب زلال باشد ماهی طمع را نمی شود از او گرفت. دولت یازدهم هم دنبال شفاف سازی است. هر عقل سلیمی می گوید شفاف سازی خوب است.
 
و اگر این لایحه تصویب نشود چه راهکارهایی می توان برای مقابله با ورود پول های کثیف به انتخابات در پیش گرفت؟
 
من هنوز هم امیدوارم که این لایحه تصویب شود و تبدیل به قانون بشود. معتقدم که همیشه باید مثبت دید. الان هم اتفاقی نیفتاده است چرا که آذر ماه است و از هفته بعد به این لایحه رسیدگی می شود و از طرفی زمان ثبت نام هم  28 آذرماه است و به طور کلی سه ماه دیگر وقت است. پس هر زمان که این قانون تصویب شود از همان روز مجری طبق قانون با متخلفین برخورد می کند. ولی خوب به فرض که این لایحه تصویب نشود. آیا نمی شود با متخلفین برخورد کرد؟ چرا می شود. اما آن زمان انسان ها مورد اتهام قرار می گیرند. یعنی هئیت اجرایی یک استان یا شهرستانی با آقا یا خانم کاندیدا که از الان در خیابان ها و کوچه ها را افتاده و یخچال، فریزر، دوچرخه و کمک مالی به مردم می دهد اینها را شناسایی می کند، و این فرد را صلاحیتش را تایید نکنند اما طبیعتا وقتی این کار را انجام دهند، آن آقا یا خانم متخلف شروع می کنند به سر و صدا کردن که تلاش شده است تا او  را از گردونه انتخابات خارج کنند تا رقیبش رای بیاورد و مسائلی از این دست اما وقتی قانون ثابت و با مشخصات کامل و شاخصه های کامل در کشور داشته باشیم درست است که امثال این افراد باز هم چنین حرف هایی را می زنند اما آن زمان خیلی حنایشان رنگ نخواهد داشت. 

 

افزودن نظر جدید