فائزه هاشمی در بیست و نهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانيان:

بجای رزومه سازی و گزینش بر مبنای رزومه ، به عملکردها در انتخاب و انتصاب افراد پرداخته شود

بیست و نهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانيان با محوریت بررسی نقش بانوان در توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور و با حضور فائزه هاشمی و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش امیدنامه ،در ابتدای جلسه محمد صادق مشایخ،رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانيان با یاددآوری نقل و قولی از آیت الله هاشمی رفسنجانی ،گفت:به قول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) ،جامعه ای توسعه یافته است که بانوانش تحصیل کرده باشند.همانطور که در آمارها امروزه می بینیم حتی در مناطق محروم بسیاری از بانوان تحصیل کرده شده اند و جای بسی خوشحالیست.اما نقطه ضعف حاکم آن است که شرایط اشتغال براي بسیاری از بانوان به ویژه بانوان تحصیلکرده و شایسته همچنان محیا نیست.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود : یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه هر اجتماعی آموزش عالی است ، اما باید تجلی توسعه عملی ، اشتغالزایی فارغ التحصیلان شبکه علمی و آموزش عالی در کشور باشد. به همین دلیل حمایت از جامعه بانوان کشور به ویژه در حوزه توسعه اقتصادی و مدیریت ، می بایست بصورت سیستماتیک جایگاه شغلی متناسب با توانایی و وزانت علمی بانوان را تعریف نمود.

وی در ادامه باید به دو دستاورد آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) اشاره کرد و گفت:توسعه آموزش عالی با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه و ارتقاء شبکه حمل و نقل (مترو) از جمله دستاوردهای ارزشمند آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

مشایخ با بیان اینکه مسیر توسعه اقتصادی و مدیریتی کشور نیازمند همکاری و همراهی ویژه بانوان در این امر خطیر  به بیان چهار ویژگی بارز بانوان اشاره کرد و گفت: شجاعت ، صداقت ، عملگرایی و وظیفه شناسی ،از ویژگی های بارز زنان است .لازم است کلیه حمایتهای قانونی در جهت انتصابات بانوان در حوزه های اجرایی در راستای نیل به برنامه های توسعه محور صورت پذیرد.

مقیمی: بخش عمده توسعه حقوق زنان در کشور مدیون تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) است

سيده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی نیز در این نشست ، اظهار کرد: همیشه تاریخ را قدرتمندان می نویسند و تاریخ به دست مردان نوشته شده است. اینکه زنان اعتماد به نفس ندارند، از نظر من قابل قول نیست.اكثرا در کشور ما از مردان حمايت مي شود تا زنان . وقتی قانون به طور گسترده حامي زن نیست ، او نمی تواند آن طور که باید و شاید در جامعه حضور داشته باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تهران افزود: بخش عمده توسعه حقوق زنان در کشور مدیون تلاشهای آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) است ، که تلاشهای گسترده ای در راستای احیای حقوق بانوان در کشور کردند.اما اکنون شرایط به گونه ای شده است که وقتی یک سهمیه 30 درصدی در شورای شهر تهران عاید بانوان می شود ، کلی احساس خوشبختی می کنیم.

وی ادامه داد: همیشه ما می گوییم خدا رو شکر ، چون با حداقل ها چه در قوانين و چه در سهميه ها راضی می شویم. قانونی در مورد بازنشستگان و سطح سنی مدیریتی کشور تصویب کردند که به نظر من بزرگ ترین ظلم نه تنها به جامعه بلکه به زنان شد . مدتهاست که زنان را لایق پست مدیریتی کلان در کشور ندیده اند و امروز که کمی این فرصت برای زنان پیش آمده بود، این قانون را تصویب کردند و زنان را هم شامل آن کردند. اجازه دهید زنان شایسته ، دیده شوند و در جایگاههای مدیریتی کشور قرار گیرند . نگاه حزبی به بانوان در عرصه انتخابات و جایگاههای مدیریتی مطلوب نیست.

فاطمه شعبانی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق  نیز در این نشست گفت : ظرفیت سازی برای بانوان در جهان صورت گرفته است و از آنان چه در بخش دانش و چه در ساختار مدیریتی حمایت می شود.در کشور ما به ویژه پس از حمایت از حقوق بانوان ، همچنان زنان بیشتر در بخش آموزش شاغلند ، در صورتیکه لازم است در صنایع ، اقتصاد و مدیریت کشور نیز نقش آفرین باشند.

وی افزود : باید جهت حداکثر بهره مندی از سهمیه 30 درصد بانوان با مدیریت صحیح از زنان شایسته ، کارآمد و متخصص در انتخاباتها و  جایگاههای مدیریتی و اقتصادی کشور استفاده کرد.

سیده حمیده زرآبادی،نماینده مردم تهران نیز در ادامه گفت : با حضور 17 زن به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی ، سهم بانوان از 9 نفر به 17 نفر در انتخابات دهم مجلس شواری اسلامی افزایش یافت که با کسب  5.8درصد سهم بانوان در مجلس شورای اسلامی حداکثر نقش آفرینی زنان در ادوار مجلس رقم خورد که نشانگر توانایی بالای بانوان در عرصه های مدیریتی و تقنینی کشور است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود : با ارتقاء جایگاه سازمانی و تاکید بر عدالت جنسیتی ، شاهد حضور بیشتر زنان در پایه های مدیریتی حتی به عنوان بخشدار و فرماندار شده ایم . باید با تاکید بر قانون حمایت از حقوق زنان و بیمه زنان خانه دار ، سهم بانوان را در اجتماع و همچنین در ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور ارتقاء داد.

فریده اولاد قباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی  نیز در ادامه این نشست ،گفت : باید در تغییر نگرش آقایان نسبت به حقوق بانوان ، فرهنگ سازی صورت گیرد . زنان باید در مقدرات کشور ، نقش آفرین باشند.

وی افزود : در فراکسیون زنان ، کمیته های متعددی وجود دارد ، از جمله ، کمیته اقتصادی و اشتغالزایی ، که در این کمیته ها به ارتقا جایگاه مدیریتی ، شغلی و اقتصادی بانوان می پردازیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی ، پیگیر عدالت جنسیتی در همه حوزه ها هستیم . باید از همه زنان شایسته کشور در مناصب مدیریتی استفاده کرد.

فیض الله عرب سرخی،فعال سیاسی اصلاح طلب نیز که در این نشست حضور داشت، گفت : اقدامات ساختاری دو گونه اند : نمادین و پایه . انتخاب خانم به عنوان وزیر در ابتدا ، یک اقدام نمادین است ، اما انتخاب یک خانم به عنوان بخشدار ، یک اقدام پایه ایست . در حمایت از حقوق بانوان ، به ویژه در حوزه اشتغالزایی و ارتقا جایگاه مدیریتی و اقتصادی ، باید به اقدامات پایه ای بپردازیم ، همانند آموزش.

معاون اسبق وزیر بازرگانی افزود : باید بر اساس سابقه ، تخصص و جایگاه مدیریتی سلسله مراتبی در نظام استخدامی دقت نظر صورت گیرد ، آنگاه زن در انتصابات حضور دارد ، به ویژه انتصابات پایه و در نتیجه بانوان در سیستم مدیریتی به صورت سلسله مراتبی رشد خواهند کرد و حمایت از حقوق بانوان به این روش نتیجه بخش خواهد شد . بدین شکل انتصابات از روابط فردی خارج و سیستم ، حاکم خواهد شد و سیستم ، انتصابات را بر اساس تجربیات پایه انجام خواهد داد . لذا باید از دولت بخواهیم تا سیستم بر انتصابات ، حاکم شود.

 

در ادامه این نشست ،فائزه هاشمی رفسنجاني اظهار کرد: یکی از محسنات خوب این جلسه ، حضور آقایان در جلسه است و این نشان از حمایت و اهمیت ویژه به حقوق بانوان توسط آقایان است .

وی ادامه داد: من همیشه خودم را یک فمینیست می دانم ، اما یک فمينیست اسلامی كه هدف آن ایجاد برابری بین حقوق زن و مرد است. به نظر من کمیسیون توسعه بازرگاني بنياد اميد ایرانیان ، باید یک سری راهکارهای عملی در راستاي حمايت از بانوان در جهت توسعه اقتصادي و ارتقا نقش آفريني آنان در ساختار مديريت كشور ارائه بدهد.

این فعال حقوق زنان افزود: یکی از آيتمهای مهم جامعه ، وجود قانون است که در بخش بانوان دو بخش دارد : یک بخش که بین زن و مرد تبعیض گذاشته است (نابرابری جنسیتی) و بخش دیگر سهمیه است که برای زنانی که می خواهند در پست هایی قرار بگیرند ، سهمیه قائل می شوند که خود این هم باز نیاز به قانون گذاری دارد.

فائزه هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: ایران متاسفانه کشوری است که سیستماتیک نیست، سهمیه ای که بانوان دارند، باید مکتوب شود و در قانون لحاظ بشود. در بسیاری از خانواده ها بطور سنتی ، پسرها از آزادی بیشتری نسبت به دختران برخوردار هستند و  به توانایی آقایان اعتقاد دارند ، اما به توانایی زنان خیر.

نماینده سابق مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: 800 سال پیش در انگلستان زمانی كه خواستند به سمت پیشرفت و توسعه بروند، اول قانونگذاری کردند و در مرحله بعد ، اجرای آن را از بالا برای دولتمردان اجباری کردند . آنها معتقد بودند که اگر قانون از مسوولین شروع شود تا سطوح پایین جامعه ، تسري مي يابد . تا قانون نباشد و اجرا نشود ، به فرهنگ تبدیل نمی شود،کشورهای توسعه یافته از اول اینگونه نبوده اند ، قانون آنها را به سمت پیشرفت و توسعه سوق داده است.

وی درباره قانون منع به کار گیری بازنشستگان نیز گقت: قانون منع بكار گيري بازنشستگان كه به تصویب رسيد، می تواند برای کشور مفید واقع شود و نرخ بیکاری را کمتر کند ، اما دولتمردان باید تلاش نمايند که سهميه 30 در صدي بانوان را در همه عرصه هاي مديريتي و انتخاباتي رعایت کنند.

وی با بیان اینکه  در حمایت از حقوق زنان اولویت بندی نکنیم و وظیفه داریم از همه حقوق بانوان حمایت کنیم،اظهار کرد: در انتصابات سیاسی به گروه، حزب و باند نباید توجه کرد . ملاک باید شایستگیها باشد . در حال حاضر سهمیه زنان در دولت در حال رسیدن به 30 درصد است ، در مجلس حدود  6درصداست که باید افزایش یابد و در شورای شهر تهران به سهمیه 30 درصد  دست یافتیم که مطلوب است.

هاشمی تاکید کرد: زنان کشور در عرصه های انتخاباتی و مدیریتی کشور ، موفق ظاهر شده اند و این نشان از پتانسیل بالای آنان دارد و توصیه می شود ، بجای رزومه سازی و گزینش بر مبنای رزومه ، به عملکردها در انتخاب و انتصاب افراد و بانوان پرداخته شود.

IMG_20181027_155726_772.jpg

IMG_20181027_155719_914.jpg
IMG_20181027_155716_630.jpg
IMG_20181027_155728_782.jpg

افزودن نظر جدید