بحران جدی آب در کشور

در گرمترین روزهای سال بحران آب و خشکسالی یکی یکی شهرهای ایران را درگیر کرده است. در روزهای اخیر برخی از شهرها و روستاها با مشکل نبود آب شرب مواجه شده‌اند و آنطور که به نظر می‌رسد این بحران در حال گسترش است. گرمای طاقت‌فرسای تابستان، قطع طولانی مدت آب و ادامه‌دار بودن این وضعیت، نگرانی مردم را برای روزهای پیش‌ رو دو چندان کرده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از شرق ،مشکل بی‌آبی‌های اخیر از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال ‌و بختیاری و ۶ شهر و ۳۴ روستای این استان آغاز شد. بیش از دو هفته است که مردم شهرکرد آب شرب ندارند و در برخی مناطق هم کیفیت آب قابل قبول نیست. گفته می‌شود دلیل اصلی آن گل آلود شدن چشمه کوهرنگ به‌دلیل بارندگی شدید و وقوع سیلاب در شهرستان کوهرنگ بوده است. مردم شهرکرد در این مدت آّب مصرفی خود را از تانکرهای پخش کننده آب تهیه می‌کنند.

روایت‌هایی در مورد مشکل آب شهرکرد

گل آلود شدن آب کوهرنگ که سالیان طولانی به داشتن آب شفاف و گوارا معروف بوده و آب شرب منطقه را تامین می‌کرده برای بسیاری باورپذیر نیست. روایتی می‌گوید گل آلود شدن آب به خاطر حفر تونل جهت انتقال آب است . از سوی دیگر گفته شده آّبی که در برخی از نقاط شهر و به صورت کم فشار جریان دارد آب کشاورزی و تصفیه نشده است و آنطور که مسئولان می‌گویند نتایج و تاثیراتش در آینده مشخص می‌شود.

 

آب همدان جیره بندی می‌شود

هنوز معضل بی‌آبی در شهرکرد حل نشده که خبرهای از قطع و جیره بندی آب در همدان به گوش رسید. طبق گفته‌های مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان همدان ذخیره آبی سد اکباتان وضعیت خوبی ندارد و نمی‌توان از تمام ظرفیت سد اکباتان استفاده کرد. محمد ضروری گفته است به این دلیل مجبور به سهمیه‌بندی و قطع آب در ساعاتی از روز هستیم.

رکورد مصرف آب در همدان شکسته؟

پس از گذشت چند روز از قطع شدن آب همدان استاندار گفت که مدیران آب‌منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب استان، هرچه سریع‌تر زمان‌بندی دقیق برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان را به مردم اطلاع‌رسانی کنند. متاسفانه رکورد مصرف آب استان در روزهای اخیر شکسته شده است و انتظار می‌رود مردم استان بیش‌از پیش، اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند.

 

آب همدان در خدمت نیروگاه و کشاورزان

صحبت‌های استاندار همدان در حالی مطرح شد که مردم ساکن در همدان می‌گویند بخش عمده ‌ای از آب همدان صرف کشاورزی و نیروگاه می‌شود. همچنین منابع آب زیرزمینی هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و عمق بعضی چاه‌های کشاورزی این استان از ۱۲۰ متر گذشته است تا آبدهی داشته باشد. ناگفته نماند آب تصفیه شده فاضلاب همدان با فاصله ۸۰ کیلومتر نیز به نیروگاه فرستاده می‌شود.

گرما و تعمیرات آب ارومیه را قطع کرد

ارومیه هم از هفته گذشته با مشکلاتی شبیه همدان و شهرکرد رو به رو شد. برخی از شهروندان ارومیه گفته‌اند که در برخی از مناطق شهر با مشکل کمبود فشار آب مواجه شده‌ و در مناطقی دیگر آب برای چندین ساعت قطع بوده است. البته شرکت آب و فاضلاب ارومیه در پاسخ به تماس‌های تلفنی شهروندان، «گرمای شدید هوا» و «تعمیرات» را علت بروز این مشکلات اعلام کرده‌ است .

 

افزودن نظر جدید