برخورد عارف باموضوع صلاحیت‎ها متین بود

احمد توکلی به سوالات متعددی درباره لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان پاسخ داد و با دفاع از آن اعلام کرد که به تمامی این لیست رای خواهد داد.
به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاين، اين نماينده تهران در نشست خبري اي که در کافه خبر خبرآنلاين برگزار شد، در پاسخ به سوالي که به ليست ائتلاف اصولگرايان با حضور بيش از 50 درصدي جبهه پايداري اشاره داشت و سخن پيشين وي را يادآور مي شد که «جبهه پايداري پاشنه آشيل اصولگرايان است»، گفت: گله اي که از جبهه پايداري داشتم به اين جهت بود که از جمع بيرون رفتند، اما الان اين ائتلاف جدي است. من در تشکيل اين ائتلاف نقشي نداشتم و مدت هاست در جلسات فراکسيوني شرکت نکرده ام.

وي در پاسخ به اينکه خودش به چند درصد اين ليست راي مي دهد؟، نيز گفت: من حتما ليستي راي مي دهم تا در مجموع اصولگرايان بتوانند وارد مجلس شوند.

توکلي در واکنش به انتقاداتي که ليست ائتلاف اصولگرايان را ضعيف پنداشته و افراد ناشناخته در آن را زياد مي دانند نيز گفت: اگر قرار باشد همه چهره ها در يک ليست شناخته شده باشند يعني قدرت جا به جا نشود!

وي افزود: من علاقه دارم که اصولگرايان در اين انتخابات پيروز شوند و اکثريت در مجلس آينده با اصولگراها باشد.

نسبت ديدگاه اقتصادي توکلي با داوودي و آل اسحاق

خبرنگاري از توکلي درباره حضور همزمان وي، پرويز داوودي و يحيي آل اسحاق با سه ديدگاه اقصادي مختلف در ليست ائتلاف اصولگرايان پرسيد و او پاسخ داد: من با آقاي داوودي هيچ اختلافي ندارم. فرق ائتلاف با حزب در همين است که اختلافاتي ممکن است ميان افراد وجود داشته باشد. من و آقاي داوودي هر دو پيشرفت و عدالت را مد نظر داريم. آقاي آل اسحاق هم با اين نظر موافق است اما ديدگاه هايش به بازار نزديک تر است و ممکن است در مصاديق با يکديگر اختلافاتي بيابيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري که به نارضايتي نسبت به ليست ائتلاف اصولگرايان اشاره داشت هم گفت که در يک ليست ائتلافي معمولا کساني معترضند اما عقل سياسي اقتضا مي کند که به کار جمعي تمکين شود.

توکلي در واکنش به احتمال ارائه ليست هاي موازي، اظهار داشت: به غير از ليست هاي اصلي دو جريان، ديگر ليست ها حيات رسانه اي دارند و نه اجتماعي. در شهري مثل تهران که بزرگ است و درياي بيکراني به شمار مي رود، جرياناتي که بدنه اجتماعي گسترده دارند، مي توانند ليست موفق ارائه دهند و کساني که منشعب مي شوند، سخت مي توانند راي بياورند. اگرچه رسانه ها اين ليست ها را جدول بندي و با هم مقايسه مي کنند اما ربطي به فضاي عمومي جامعه ندارد.

از ائتلاف اصلاح طلب ها دفاع مي کنم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که از ائتلاف اصولگرایان دفاع می کنم، از ائتلاف اصلاح طلب ها هم دفاع می کنم چون ضررهای زیادی از فقدان حزب در مجلس داشته ایم.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی در ادامه نشست خبری خود در خبرآنلاین، در پاسخ به سوالی که نظر وي را درباره ائتلاف اصلاح طلب ها مي پرسيد و اينکه آيا تهدیدي جدی براي اصولگرا به شمار مي رود يا نه؟ اظهار کرد: برخورد آقایان عارف و تابش را که درباره تایید صلاحیت ها دیدم خیلی متین بود. ضمن اینکه به قانون تمکین کردند، اعتراضاتشان را سازمان یافته و درست مطرح کردند. اقای تابش حرف درستی را عنوان کردند مبنی بر اینکه نیروهای جدید را وارد می کنیم. اين نظر مبارکی است. فکر می کنم مشکل جدی نداشته باشیم و خیلی خوب رقابت کنیم.
وی تاکید کرد: من از حضور اصلاح طلب ها احساس خطر نمی کنم. از مشارکتشان دفاع می کنم، آن هم به دلیل افزایش حضور و مشارکت مردم. اما فکر می کنم که برنده انتخابات در تهران اصولگرایان هستند.

سليقه متفاوت لاريجاني با ائتلاف اصولگرايان
توکلی درباره حضور پیدا نکردن لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان نیز گفت: آقای لاریجانی سلیقه اش چیز دیگری بود و به طرز رسیدن به لیست نهايي انتقاداتی داشت. اما نبودن ایشان خیلی تاثیرگذار نیست. به خصوص که خودش نامزد حوزه انتخابيه تهران نیست و حزبی هم ندارد. البته اگر من یا آقای لاریجانی در جریان تعيين ليست اصولگرايان، بودیم حتما تاثیراتی می گذاشتیم.
وی درباره احتمال حضورش در لیست صدای ملت نيز بیان کرد: انتشار این لیست به هر میزانی که نشانه اختلاف ميان اصولگرايان باشد، بی ضرر نیست اما تعیین کننده هم نیست. نمی دانم در لیست صدای ملت هستم یا خیر. چون با من صحبتی نشده است. در هر حال من نامزد اصولگرایان هستم.

پسابرجام، گرفتاري دولت است
توکلی در پاسخ به سوال دیگری با موضوع پسابرجام خاطرنشان کرد: پسابرجام، گرفتاری اي است که دولت درست کرده است. آنقدر توقع را بالا برده اند که هر کاری بکنند، باز هم موفق جلوه نمی کنند. هر چند کارهایی هم می کنند.
وی ادامه داد: اخیرا آقای روحانی به صراحت گفتند که همه چیز با رفع تحریم ها حل نمی شود. این حرف را باید از روز اول می زدند، همانطور که ما گفتیم. حالا هم باید به صراحت بگویند کجاها مشکل رفع نمی شود. به عنوان مثال بسته رکود داشتیم، اما بدون ارزیابی بسته جدید ارائه کردند! اين کار درست نیست و به تحریم هم مربوط نیست. اينکه نرخ رشد اقتصادي مطرح نمی شود، در تصمیم گیری فعالان اقتصادی موثر است. چون هر چه اطلاعات شفاف تر باشد، بسیار موثر است.

 

مخالفت با فعاليت اقتصادي نظاميان

به گزارش خبرآنلاین احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در نشست خبری خود در خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به سوالي که به نگراني‎‎هاي پيشين توکلي درباره فعالیت اقتصادی نظامی ها اشاره داشت که اين روزها دغدغه رئيس جمهور نیز هست، و مي پرسيد که آيا فعالیت های اقتصادی این طیف در دولت یازدهم کاهش یافته یا خیر؟، اظهار داشت: آقای روحانی و همینطور دکتر اسحاق جهانگیری با صراحت از این موضوع دفاع کردند. اما واقعیت این است که ایرادهایی در این زمینه وجود دارد. عمده ترین فعالیت نظامی ها در اقتصاد در قرار گاه خاتم الانبیا انجام  می شود که اتفاقا بخشی از آن ها با اصرار خود دولت است و اگر بخواهیم در موضوع دقیق شویم، همچنان انتقاداتی هم به آنها وارد است. خوشبختانه مسئولین سپاه انتقادات را می پذیرند اما واقعیت این است که تغییر واضحی در روال این امر در دولت یازدهم پیدا نشده و انتقاداتی که پیش از این وجود داشت، همچنان هم وجود دارد. با این حال سپاه حساس است به این مسئله و خوشبختانه فرد مناسبی را برای پیگیری همین کار گذاشته است.

توکلی در پاسخ به سوالی دراین باره که علی لاریجانی انتقاداتی که نسبت به عهدشکنی های فراکسیون اصولگرایان به ویژه در موضوع برجام داشت و با این پیشینه فکر می کنید این عهد شکنی ها ادامه یابد؟، اظهار داشت:  من از عهدشکنی ها خبر ندارم. تنها از یک عهد شکنی خبر دارم. در این باره هم معتقدم که درست نبود آقای لاریجانی حقوق مردم را با سرعت بالا در تایید طرح برجام ضایع کند! البته این هم تصمیمی انفعالی بود. چون از آن سو هم عهد شکنی صورت  گرفت. اما با این حال من خودم به آقای لاریجانی گفتم من 6 پیشنهاد دارم. اگر می گذاشتند من 6 پیشنهاد خودم را مطرح کنم برای کشور و دولت هم بهتر بود. اما ایشان در 20 دقیقه این کار را جمع کرد. چون به هر حال ایشان نگرانی های خودش را داشت.

نامه به علي لاريجاني درباره قراردادهاي نفتي

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با قراردادهای نفتی گفت: ما در گروه دیده بان شفافیت و عدالت ( که شامل احمد توکلی، الیاس نادران، کوثری و چند نماینده دیگر است) دراین باره فعال بودیم. در همین راستا این تشکل نامه ای به علی لاریجانی نوشت و موارد تعارض این مصوبه دولت با سیاست های اصل 44 و بقیه اصول را تذکر داد. البته این نامه به هیات تطبیق مجلس ارجاع شد که هنوز این هیات نظر خود را در این باره نداده است که آیا این تطابق با قوانین  موجود وجود دارد یا نه.

توکلی ادامه داد: دغدغه دیگر ما رعایت مصالح ملی و استقلال متخصصین ما و تامین منافع مالی کشور و رعایت اقتصاد مقاومتی بود. برای این امور یادداشتی به آقای زنگنه نوشتیم و در 4 محور اشکالات را یادآور شدیم که قرار شد مورد بررسی قرار بگیرد. بعد هم آقای زنگنه پیشنهاد داد که در این باره مذاکره کنیم. تا الان دو جلسه برگزار شده و ایشان هم خیلی باز برخورد می کند به گونه ای که وقتی پیشنهاداتی مطرح می شود که منطقی هستند ایشان می پذیرد. در مجموع ما از روند کار راضی هستیم و امیدواریم.  من فکر می کنم یکی از مصادیق مفاهمه و گفت و گوی دولت با منتقدین خودش در همین مورد ظهور و بروز خواهد داشت.

از برجام دو دفاع مي کنم

وی در رابطه با موضوع برجام 2 که از سوی رییس جمهور مطرح شده نیز گفت: من این ادبیات را  نمی پسندم. چون در این صورت اشکالاتی که به برجام 1 وارد است به برجام 2 هم منتقل می شود.

نماينده تهران در واکنش به توضيح خبرنگاران که به استناد سخنان رئيس جمهور منظور از برجام دو را وفاق و وحدت داخلي و مذاکره ميان جناح ها در حل مسائل کشور عنوان مي کردند، گفت: به اعتقاد من هم گفت و گو و تفاهم ملی خیلی خوب است و اگر مقصود از برجام 2 چنین محتوایی باشد، از آن دفاع می کنم. اما با چنین نامی برای این محتوا موافق نیستم.

توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما منتقد نبود تحزب در کشور هستید، آیا ممکن است "دیده بان شفافیت و عدالت" زمینه ای برای ایجاد تشکیلات حزبی شما باشد؟، اظهار داشت: خیر. چراکه این یک تشکل غیر سیاسی است و ما در آن کار غیر سیاسی می کنیم. به همین دلیل از هر جناحی که به دنبال ایجاد شفافیت و کاهش فساد است دعوت می کنیم به این تشکل بپیوندند و دست همه جناح ها را برای همکاری با آن میفشاریم.  

سياستمدار اميدوارم

 توکلی درباره چشم انداز اقتصادی سال آینده در فضاي پسابرجام اظهار داشت: من همیشه سیاستمدار امیدوار هستم اما الان شرایط خوب نیست. اگر دکتر روحانی به موضوع مشارکت دادن همه و کنار گذاشتن تنازعات وفادار باشد، امید هست کارایی بیشتر شود. مشکلات ما جدی است و باید با دیانت و تعقل و اخلاق و چه در تشخیص عیوب و چه در تشخیص راه حل با نگاه به داخل پیش برویم. نگاه معطوف به خارج نگاه واقع بینانه ای نیست.

او در پایان در پاسخ به سوالي که به تکليف برنامه ششم و احتمال تمديد برنامه پنجم توسعه اشاره داشت، نيز گفت: چاره ای جز این نیست. این ها در واقع برنامه هم نیستند اما بودن همین میزان از برنامه هم از نبودن آن بهتر است. 

افزودن نظر جدید