محمدرضا عارف:

برخی سخنان مسئولان ضد امنیت ملی است/اگر نمی‌توانیم درآمد تولید کنیم حداقل هزینه جدید ایجاد نکنیم

معاون اول دولت اصلاحات شایسته سالاری و بهره بردن از نخبگان در اداره کشور را جزو اولویت‌های دولت آینده برشمرد و افزود: باید شرایط و ابزار کار برای حضور نخبگان فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی امید،دکتر محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و نخبگان کشور در پاسخ به سوال دانشجوی آذری زبان پیرامون مسائل مربوط به قومیت‌ها اظهار داشت: مساله مهم ما هویت ملی یعنی ایرانی بودن است و اگر این را بپذیریم هیچ چالشی نداریم. قومیت‌ها در ایران بسیار مفید هستند اما به دلیل مشکلاتی که بخشی از آن تحمیل شده و بخشی از آن نیز خودساخته است، به آنها تهدید گفته می‌شود.
وی با بیان اینکه آذری‌ها اقلیت نیستند، اظهارداشت: رسیدن به مطالبات قومیت‌ها را یک حق می دانیم و برخی کج فهمی‌ها و کج سلیقگی ها را نباید به حساب نظام بگذاریم.
وی  تاکید کرد: اعتقاد دارم باید زمینه را برای رشد فرهنگ‌‌ها فراهم کنیم. امیدواریم کشور به سمتی برود که مطالبات به حق فرهنگ‌ها حاصل شود. من وجود قومیت ها را عین امنیت ملی و نه تهدید برای امنیت ملی می‌دانم.
معاون اول دولت اصلاحات همچنین در خصوص اصل 15 قانون اساسی، تصریح کرد: من با تدریس زبان ترکی در مدارس کاملا موافق هستم. اما تنگ نظری‌هایی وجود دارد که البته جز سیاست‌های نظام نیست. معتقدم تمام گویش‌های ملی باید در مدارس مورد توجه قرار گیرند و آموزش داده شوند. اینکه باید اصل را بر زبان ملی بگذاریم تردیدی نیست اما باید به لهجه‌ها و زبان‌های محلی بها داد. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر شرایط فعلی کشور یادآور شد: بخشی از شرایط فعلی مربوط به تحریم‌های خارجی است اما اینکه رئیس بانک مرکزی صحبتی می‌کند و روز بعد دلار 15 الی 20 درصد گران می‌شود چه ربطی به تحریم ها دارد؟ این موارد نتیجه بی تدبیری، بی برنامه‌گی و ناواردی است. وی تصریح کرد: اگر عقلانیت به خرج می‌دادیم شعار مدیریت بر دنیا را مطرح نمی‌کردیم. بعضی از صحبت ها و دیدگاه‌ها هزینه کردن از آینده است. چه کسی گفته است که ما رهبری دنیا را داریم در حالی که ما پاسخگوی نیاز اولیه مردم خود نیستیم؟
عارف تاکید کرد: بخشی از مشکلات  ناشی از فشار خارجی است که معتقدم باید با تعامل و مذاکره به گونه‌ای عمل می کردیم که تحریم‌های گسترده اتفاق نمی‌افتاد. اما مذاکره هم باید در موضع قدرت صورت گیرد. علی‌رغم اینکه تحریم ها تاثیر دارد اما تمام مشکلات موجود بخاطر تحریم‌ها نیست و بیشتر ناشی از سوء تدبیرها و اقدامات صرفا سلیقه‌ای است.بعضی از سخنانی که در طی این چند سال مسئولین مطرح کردند، ضد امنیت ملی بود. معتقدم اگر نمی‌توانیم درآمد تولید کنیم حداقل هزینه جدید ایجاد نکنیم.
وی همچنین طایفه‌گرایی را آفت مدیریت کشور دانست و گفت: مشکل ما این است که دایره‌ای به شعاع دو - سه کیلومتر ایجاد کرده‌ایم. اگر در عرصه انتخابات پیروز شدم دایره‌ای به شعاع کشور می‌زنم یعنی اگر نیروی نخبه‌ای در دور افتاده‌ترین نطقه کشور است را هم ببینم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اولویت‌های خود برای اداره کشور گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و بهره بردن از موقعیت منطقه‌ای ایران به عنوان هاب تجاری منطقه که می‌تواند سالیانه درآمدهای قابل ملاحظه ای را به دست آورد، از جمله اولویت‌هایم است.
وی در ادامه به تشریح وضعیت کشور مبنی بر وجود برخی تنگ نظری‌ها، بداخلاق‌ های سیاسی و چند دستگی میان جناح ها پرداخت و افزود: با وجود درآمد بالای اقتصادی طی هشت سال اخیر اما مردم فشارهای اقتصادی را به صورت واقعی درک می‌کنند.
عارف علت این امر را ساختار شکنی و نادیده گرفتن قانون و نگاه هیاتی داشتن به اداره کشور دانست و ادامه داد: وضعیت به جایی رسیده که نسل سوم امیدی به آینده خودش ندارد و فضای حاکم نیز امنیتی شده است.
به اعتقاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به ظرفیت بالای مردم، داشتن امید و نگاه به آینده می‌تواند مسایل را سامان داده به شرط آنکه دولت آینده، دولت توانا، با تدبیر و با اخلاق باشد. از این رو اولویت نخست دولت آینده باید توقف روند فعلی باشد. وضعیت فعلی به گونه‌ای است که هیچ راهی جز حضور اصلاح‌طلبان در آن نیست. علت این امر نیز تجربه موفق اصلا‌ طلبان در اداره کشور است.
وی علت مخالفت برخی برای حضور در انتخابات را هزینه‌هایی که در سال 88 دادند دانست و اظهار داشت: برای مثال،دانشجویی در ستاد انتخاباتی نامزدی که از توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته، فعالیت کرده است، حالا می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد، ستاره‌دارش می کنند، می‌خواهد استخدام شود، می‌گویند سال 88 به چه کسی رای داده است.
عارف مهمترین دلیل حضور خود را شکستن فضا امنیتی، یاس و رکودی که بر دانشگاه ها حاکم است اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان ضربه‌های زیادی را در سال های اخیر به خاطر عدم تفاهم و اجماع خورده‌اند. البته نباید در گذشته متوقف شویم. تحلیل گذشته واجب است اما ماندن در گذشته به ضرر است و باید نگاه به آینده داشته باشیم.
به اعتقاد عارف اصلاح طلبان لازم است برای ادامه حیات سیاسی خود اجماع کنند. چرا که در این صورت پیروز می‌شوند.
وی با ابراز تاسف از اینکه نتوانستیم به نتیجه قطعی در یک زمان خوب برسیم ادامه داد: ما زمان طلایی را از دست دادیم، اکنون نزدیک به 40 روز تا انتخابات مانده و هنوز جبهه اصلاحات تکلیفش مبنی بر اینکه نامزد انتخاباتی‌اش چه کسی است، مشخص نیست.
معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به پرسشی مبنی بر آفت به اجماع نرسیدن گفت: بخشی از این آفت فرهنگی است؛ چرا که ما شعار خوب می‌دهیم و می‌گوییم اجماع را قبول داریم اما اگر به ما ختم شود، اگر به دیگری ختم شود قبول نداریم. بخشی دیگر ناشی از خودبزرگ بینی است و بخشی نیز ناشی از عدم تحمل دیگران است.
وی یکی دیگر از ضعف های موجود را عدم وجود مرام نامه و اساسنامه مشخصی برای جریانات سیاسی در کشور دانست.

افزودن نظر جدید