بیانیه تعدادی از انجمن‌های اسلامی در حمایت از وزیر علوم

انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد،گیلان،قوچان و دانشگاه غیرانتفاعی سجاد مشهد طی بیانیه‌ای از عملکرد وزیر علوم حمایت کردند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، متن کامل این بیانیه که در آن از عملکرد وزارت علوم در اجرای عدالت در وزارتخانه و مبارزه با رانت‌خواری،حمایت شده بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

“لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا”

دانشگاه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی همواره به عنوان نهادی مهم و تأثیرگذار با اتفاقات و برخوردهای متفاوتی مواجه شده است. این برخوردها با تغییر در سیاست دولت‌ها نسبت به دانشگاه متغیر بوده و در این میان وزارت علوم به عنوان دستگاه تصمیم‌گیرنده در این حوزه نقشی اساسی در بهبود فضای آموزش عالی در کشور داشته است.

اکنون که حدود ۱۰ ماه از انتصاب وزیر علوم در این جایگاه می گذرد به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی مسلمان بر خود لازم دیدیم که نگاهی به عملکرد این وزارتخانه داشته باشیم تا در این روزها که عده ای با رفتارهای تنگ نظرانه سیاسی سعی در به حاشیه کشاندن حرکت آن وزارت را دارند هم به وظیفه شرعی و اجتماعی خود عمل کرده باشیم و هم این وزارتخانه را در اداره هر چه بهتر امور یاری کنیم.

وزارت علوم متولی یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی یعنی دانشگاه است. دانشگاهی که قرار بود مبدا تحولات باشد اما متاسفانه در چندسال اخیر شاهد چنان رخوتی در سطح دانشگاه ها بودیم که مبدا تحولات بودن یک توقع بیجا و گزاف از دانشگاه بود. اعمال مدیریت‌های سلیقه‌ای و نفوذ شدید گروه‌های سیاسی از طرفی و اقدامات فراقانونی و غیرقانونی مسئولان از طرف دیگر، نه تنها فضا را برای پویایی دانشگاه بسته تر گرداند بلکه مسیر پیشرفت بیشتر علمی را نیز سد کرد.

اما با بر سرکار آمدن دولت یازدهم و تغییرات مثبت صورت گرفته در وزارت علوم امیدها برای اصلاح این رویه های ناصواب گذشته زنده شد و شور و نشاط به صحنه دانشگاه ها بازگشت. عملکرد وزیر علوم در مورد اصلاح مدیریت دانشگاه ها در مجموع رضایت بخش است اما فقط در دانشگاه های بزرگ شاهد آن هستیم و اگر این امر به دانشگاه های کوچک تر نیز تسری پیدا کند فضای دانشگاه ها بسیار مطلوب تر خواهد شد.

همچنین باز شدن نسبی فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه ها امید بازگشت مجدد شور و نشاط سیاسی را در فضای دانشگاهی و به خصوص تشکل های دانشجویی زنده کرد، تا شاید دوباره شاهد دوران پرفروغ دانشگاه و حضور مؤثر دانشجویان در صحنه فرهنگی و سیاسی کشور باشیم. البته در این میان غفلت از آسیب های احتمالی این فضا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مسیر بهبود شرایط دانشگاه ها شود. تشنج و نابسامانی در فضای تشکل های دانشجویی و اتحادیه های کشوری منجر به این شده است که هر روز عده و گروهی جدید بدون مجوزهای رسمی اعلام موجودیت کرده و ادعای رهبری جنبش دانشجویی و احیای انجمن های اسلامی را داشته باشند که قطعاً انتظار از وزارت علوم ساماندهی این فضا و جلوگیری از این رویه می باشد. همچنین هدایت فضای سیاسی دانشگاه ها و جلوگیری از سوء استفاده جریانات سیاسی از فرصت ایجاد شده برای فعالیت های سیاسی در دانشگاه، نه تنها به بهانه جویی ها پایان می دهد بلکه باعث جلوگیری از انحراف فعالیت های دانشجویی و حرکت آرمان خواهانه جنبش دانشجویی خواهد شد.

عملکرد وزارت علوم در اجرای عدالت در وزارتخانه و مبارزه با رانت خواری، یکی از ستودنی ترین نقاط کارنامه این نهاد در مدت اخیر بوده است. بورسیه های غیرقانونی که در دولت گذشته به افراد خاص داده شده، امروز دستاویزی برای فشارهای سیاسی به وزیر علوم گشته و متاسفانه این امر با هیاهوی برخی افراد سودجو و جوسازی بعضی از رسانه ها همراه بوده است. رسانه هایی که با پول بیت المال اداره می شوند و افرادی که متاسفانه خود به عنوان بخشی از کارگزاران جمهوری اسلامی باید حامی اجرای عدالت باشند. قطعاً حامیان این بی‌عدالتی ها باید در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشند که در قبال این اعمال، منافع چه کسانی تأمین می گردد ؟!

در پایان درخواست ما از وزارت علوم این است که ضمن برطرف کردن نقاط ضعف، رویه قانون مدار و عدالتخواهانه کنونی را ادامه داده و هیاهوی هوچی گران تأثیری در روند حرکت روبه جلوی فضای آموزش عالی کشور نداشته باشد چرا که تا زمانی که در مسیر آرمان های اصیل انقلاب و احیای ارزش های اسلام ناب محمدی قدم برداشته شود، دانشجویان مسلمان و انقلابی حامی این حرکت خواهند بود.

به امید پیروزی نهایی مستضعفین جهان»

افزودن نظر جدید