تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی نماد آشتی ملی بود

محسن رهامی-مرحوم آیت‌الله هاشمی وزنه مهمی در کشور بود. ایشان بین مردم و جامعه پایگاه جدی داشت و به نوعی لنگر اعتدال نظام محسوب می‌شد. آیت الله هاشمی مورد اعتماد امام و رهبری بودند و احزاب و تشکل‌های سیاسی ایشان را فردی منطقی می‌دانستند. حال در این شرایط خلاء ایشان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و سالهای سال این مساله وجود خواهد داشت. از این گذشته طی سال‌های اخیر جریان اعتدال و همچنین اصلاح طلبان ضربه‌های سنگینی از فقدان نیروهای سیاسی و مورد اعتماد نظام خوردند.

از دست دادن آیت‌الله موسوی اردبیلی که از سیاست کناره گیری کرده بودند و همچنین فقدان مرحوم منتظری که از نظر جایگاه علمی و نظریه پردازی وزنه مناسبی محسوب می‌شدند، از مهمترین ضربه‌های وارد شده به جریان اعتدال و اصلاحات است. از دست دادن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز تا سالهای سال می‌تواند حل نیازهای پیش آمده برای جریان‌های مطرح شده را سخت و سخت‌تر کند.

حدوداً دو ماه قبل جلسه‌ای با مرحوم هاشمی داشتیم و نگرانی خودمان را بابت ادامه حصر، انتخابات آینده و اهمیت حرکت کشور بر مدار احزاب با ایشان در میان گذاشتیم، اما در حال حاضر به راحتی نمی‌توانیم کسی را از داخل نظام پیدا کرده و این دغدغه‌ها را با ایشان مطرح کنیم و تا شخصیتهایی ظهور کنند که بتوانند این خلاء را جبران کنند زمان زیادی می‌گذرد.

در حال حاضر کسی که بتواند این خلاء را پر کند و دغدغه‌های جریان‌های اعتدال گرا و اصلاح طلبان را به رهبر انقلاب منتقل کند نداریم. وضعیت آقایان موسوی و کروبی که در حصر هستند مشخص است. البته شخصیت‌هایی مثل آیت الله صانعی، آقای روحانی یا حجت الاسلام ناطق نوری جایگاه خاص خودشان را دارند اما مرحوم هاشمی رفسنجانی شخصیت اثرگذارتری بود. در این شرایط، ما نگران رشد جریان‌های تندرو و افراطی هستیم، در حالی که آقای هاشمی می‌توانست در بین اصولگرایان و اصلاح طلبان مقابل تندروی‌ها بیاستد.

در بعد سیاست خارجی نیز در حالی که کشورهای همسایه ما، درگیر افراط و تفریط بودند، آقای هاشمی توانسته بود با ملک عبدالله رابطه مناسبی برقرار کند و مشکلاتی که بین دو مرکز اسلام اهل تشیع و اهل سنت یعنی تهران و ریاض بود را تا حد زیادی کنترل کنند اما می‌بینیم که مشکلات ناشی از فقدان این رابطه وجود دارد. در حال حاضر کاهش تنش‌ها باید در اولویت سیاست خارجی کشور باشد.

احزاب باید مساله فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی را مورد بررسی قرار داده و آسیب شناسی کنند، باید بتوان جلوی افراط و تفریط و رشد جریان‌های تند رو که به منافع جامعه ضربه می‌زنند را گرفت. در این شرایط باید هرچه بیشتر به رهبری و نظام نزدیک شد، تنش‌های ناشی از 88 را کاهش دهیم و به آشتی ملی فکر کنیم. تشییع پیکر آیت الله هاشمی نماد آشتی ملی بود. مردم به معنای واقعی در صحنه بودند. بعد از تشییع پیکر امام خمینی (ره)، همچین مراسم تشییع با شکوهی برای کسی برگزار نشد. این مساله، در واقع جامعیت آقای هاشمی را اثبات می کندو امروز بر همه واجب است که برای کاهش ترس از آینده کشور، راه هاشمی را ادامه دهند.

 

افزودن نظر جدید