توصیه بزرگان به وزارت اطلاعات: مبادا به خاطر تند اندیشی، ‎‏بی‌چاره‌ای گرفتار شود

یکی از باهوش‌ترین و آینده‌نگرترین رهبران سیاسی جهان در بدو تاسیس سری‌ترین و اطلاعاتی‌ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی گفت: «دوستانتان را موعظه کنید تا مبادا تندروی کنند. مبادا به خاطر تند اندیشی، یک‏‎ ‎‏بی‌چاره‌ای بی‌جهت گرفتار شود.»
 

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا، ‌ از بدو تشکیل وزارت اطلاعات تاکنون ۸ نفر به عنوان وزیر و یک نفر به عنوان سرپرست، سکاندار این وزارتخانه حساس بوده‌اند. هشت وزیر این وزارتخانه شامل محمد ری‌شهری، علی فلاحیان، قربانعالی دری‌نجف‌آبادی، علی یونسی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، حیدر مصلحی، سیدمحمود علوی و سید اسماعیل خطیب بودند.

اما وزارت اطلاعات در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای مدتی گرفتار حاشیه‌ها و تندروی‌های سیاسی شد و او، خود را چند روزی سرپرست این وزارتخانه کرد.

این وزارتخانه طی چهار دهه گذشته فراز و فرودهای ساختاری و اجرایی متعددی  را به خود دید. از قتل‌های زنجیره‌ای تا توقف فعالیت‌های اقتصادی و عام‌المنفعه.

این وزارتخانه هم‌اکنون تحت مدیریت حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب قرار دارد.

قانون تأسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران چهار سال و نیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مورخه ۲۷ مرداد ۱۳۶۲ در ۱۶  ماده و ۱۸ تبصره به تصویب اولین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید.

توصیه‌های بنیانگذار

بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ  ۱۹ اسفند ۱۳۶۳ در دیداری که حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، اولین وزیر اطلاعات نظام جمهوری اسلامی به همراه معاونان، مدیران و سرپرستان کل این وزارتخانه در تهران و‏‎ ‎‏شهرستانها‏ با ایشان داشتند، بیان کردند: «از افتخارات جمهوری اسلامی این است که افراد متدین و متعهد و شخصیتهای‏‎ ‎‏روحانی در چنین وزارتخانه ای هستند. آقای «ری شهری» را همه می شناسیم که شغل‏‎ ‎‏ایشان شغل دیگری است، ولی خدمت به اسلام که از همه چیز لازمتر است، موجب شده‏‎ ‎‏است که ایشان از کار اصلی‌شان دست بردارند و به این کار حساس مشغول باشند. من از‏‎ ‎‏شما آقایان که ان شاءالله همه متعهد هستید تشکر می کنم.‏

قضیۀ اطلاعات از امور بسیار مهم و حساسی است که با همه چیز مردم سر و کار دارد.‏‎ ‎‏شما باید خداوند را حاضر و ناظر بدانید. انسان ممکن است چیزی را از چشم همه مخفی‏‎ ‎‏کند، ولی همه چیز ما در نزد خدا حفظ می شود و اعمال ما را به خود ما بر می گرداند. شما‏‎ ‎‏باید خیلی مواظبت کنید. البته همه باید مواظبت کنند، ولی از آنجا که شما کار حساسی در‏‎ ‎‏دستتان است باید مواظبت بیشتری داشته باشید. باید به قلبتان برسانید که هر کاری انجام‏‎ ‎‏می دهید در محضر خدا هستید. ‏

مطلب دیگری که اهمیت دارد این است که تمام کسانی که در این وزارتخانه هستند‏‎ ‎‏باید در هیچ گروه و حزبی نباشند. وابستگی به گروهها، وابستگی فکری و عملی می آورد‏‎ ‎‏و این با کار شما منافات دارد. باید همۀ شما بی‌طرفِ بی‌طرف باشید؛ دشمنی، دوستی،‏‎ ‎‏آشنایی و غریبی در کار نباشد. این کار خطرش بسیار است، آن طرف هم چون اسلام‏ است اجرش زیاد است. باید فکر کنید که اگر امروز مطلبی را مخفی کردید، فردا چه‏‎ ‎‏می کنید. عالم ـ چه برای آن که عالم را می خورد و چه برای درویش ـ می گذرد، باید به‏‎ ‎‏فکر فردا بود.

مبادا کسی پیدا شود و از روی اغراض و گرایشها عمل کند که این کار هم‏‎ ‎‏برای خودش خطرناک است و هم برای مردم. در مرحله اول، خطر برای خود انسان‏‎ ‎‏دارد، ولی انسان غافل است. داخل شدن در گروهی طبعاً یک نوع گرایش به آن گروه به‏‎ ‎‏وجود می آورد که با کارهایی که شما می خواهید انجام دهید، منافات دارد. ‏

باید افراد اطلاعات مستقل، منزه و متقی باشند. من امیدوارم که شما همین طور باشید‏‎ ‎‏و دوستانتان را موعظه کنید که مبادا تندروی کنند. مبادا به خاطر تنداندیشی، یک‏‎ ‎‏بی‌چاره‌ای بی‌جهت گرفتار شود. در مورد زندانیانی که اسامی آنها به آقای ری شهری داده‏‎ ‎‏می شود، زودتر اقدام کنید که بی‌خود کسی در زندان نماند. ولی دقت در امور برای شما‏‎ ‎‏لازم است، چرا که با امثال منافقین و گروههای دیگر سروکار دارید، باید دقت کنید.‏‎ ‎‏امروز ملت ما احتیاج به اطلاعات دارد، هر کس خوبتر است باید در این امر شرکت کند.‏‎ ‎‏اسلام ما را موظف می کند در این امر دخالت کنیم، کنار رفتن و کنج خانه نشستن و دعا‏‎ ‎‏کردن فایده‌ای ندارد. باید به انبیا اقتدا کنیم. بنای انبیا و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ این‏‎ ‎‏نبوده است که از مردم کناره گیری کنند؛ آنان با مردم بودند و هر وقت دستشان می رسید،‏‎ ‎‏حکومت را می گرفتند. هیچ وسوسه نکنید که وسوسه کار شیطان است. انسان در هر‏‎ ‎‏موردی باید روی موازین شرعی عمل کند و کار صواب انجام دهد. از خداوند متعال‏‎ ‎‏توفیق و سعادت و سلامت شما را خواستارم. امیدوارم حضرت ولی عصر پشتیبان شما‏‎ ‎‏باشد.»

عصاره کلام رهبر

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای از بدو تاسیس وزارت اطلاعات چه در دوران ریاست جمهوری و چه  طی بیش از سه دهه رهبری انقلاب اسلامی سخنان و توصیه‌های متعددی به وزیر و کارکنان این وزارتخانه داشتند از جمله اینکه:

«وزارت اطلاعات تا حالا خالص و سالم باقی مانده است و این خیلی مهم است. وزارت اطلاعات در حقیقت یک پایگاه عظیم مبارزه و جهاد است. این وزارتخانه یکی از بهترین و با وفاترین مجموعه‌های برآمده از انقلاب است. این افتخار شما را بس که امام بزرگوارمان سینه‌هایتان را به مدال سربازی گمنام امام زمان (عج) مزین داشتند.

جنگ واقعی امروز جنگ اطلاعاتی است. من به مجموعه وزارت اطلاعات اعتماد مستحکم دارم. وزارت اطلاعات باید صد در صد انقلابی بماند و انقلابی عمل کند. در وزارت اطلاعات یک جناح وجود دارد و آن، جناحِ انقلاب است. آحاد وزارت اطلاعات پدید آمده‌ی انقلاب و فرزندان امام و انقلاب هستند، وزارت اطلاعات چشم بینا و بیدار نظام است. وزارت اطلاعات پوسته سخت نظام است که به‌هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر باشد. وزارت اطلاعات به همت نیروهای با ایمان، متعهد، متخصص، دلسوز و انقلابی خدمات بزرگی برای انقلاب انجام داده است.

عامل پیشرفت وزارت اطلاعات و سرویس دینی جمهوری اسلامی، ایمان قلبی است. وزارت اطلاعات با تلاش مؤثر خود زمینه موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. حوزه کار وزارت اطلاعات، بسیار وسیع و حساس است و حقیقتاً یک نوع سازمان‌دهی، دقت و استحکام درحرکت اطلاعاتی را لازم دارد. من در یک کلمه، عامل موفقیت وزارت اطلاعات را ایمان و نیروی انسانی این وزارتخانه می‌دانم.»

منبع:

سایت خامنه‌ای دات کام

صحیفه امام، ج۱۹، ص ۱۷۹ ـ ۱۸۰

 

افزودن نظر جدید