جان کری در سنا: اگر از توافق ایران، کنار بکشیم، تنها خواهیم ماند

جان کری وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا گفت: اگهی های تلویزیونی اطلاعات اشتباه درباره توافق هسته ای با ایران پخش می کنند و پر از اشتباه هستند.

به گزارش امید، وی افزود: توافق هسته ای با ایران منافع بیشتری از تحریم برای ما دارد.

کری اضافه کرد: به خاطر داشته باشید دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد، ما با ایرانی روبرو بودیم که اورانیوم را تا حد بیست درصد در تاسیساتی غنی سازی می کرد که مخفیانه ساخته است و زیر کوه مدفون است، ایرانی که داشت به سرعت اورانیوم غنی شده را ذخیره می کرد، و حدود بیست هزار سانتریفوژ هسته ای را نصب کرده بود و داشت راکتور آب سنگین می ساخت که می توانست پولوتونیوم تسلیحاتی به میزان لازم برای تولید یک یا دو بمب در سال تولید کند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: کارشناسان زمان گریز هسته ای ایران را که زمان لازم برای تولید ماده هسته ای لازم برای ساخت بمب است، دو تا سه ماه برآورد کرده بودند.

وی گفت: این واقعیتی است که اگر توافقنامه رد شود و تصویب نشود، دوباره به آن شرایط بازخواهیم گشت و حمایتهای دیپلماتیک که ما در سالهای اخیر توانسته بودیم گردآوری کنیم یک شبه از دست خواهد رفت.

کری افزود: بگذارید تاکید کنم که گزینه دیگر به جای این توافقنامه، توافقی بهتر نیست ، چیزی که تدابیری یک طرفه باشد تا ایران را به طور کامل تسلیم کند. این یک خیالپردازی است. انتخابی که ما با آن روبرو هستیم میان توافقی است که تضمین خواهد کرد برنامه هسته ای ایران محدود است، به شدت تحت نظارت است و به طور کامل صلح آمیز است، یا گزینه دیگر که اصلا توافقی وجود نداشته باشد. اگر ما از این توافقنامه که در وین حاصل شده کنار بکشیم، در واقع از همه محدودیتهایی که درباره آن مذاکره کرده ایم کنار خواهیم کشید و به ایران چراغ سبز نشان می دهیم که سرعت خود را در غنی سازی اورانیوم دو برابر کند.

وی اضافه کرد: حتی اگر ما از توافقنامه کنار بکشیم، شرکای ما کنار نخواهند کشید. در عوض آنها از رژیم تحریم های شدید چند جانبه ای که کمک کردند برقرار کنیم،‌ کنار خواهند کشید. ما تنها خواهیم ماند تا این مسیر را خودمان به تنهایی ادامه دهیم و هر محدودیت اقتصادی و فشار ناشی از تحریمها که باقی می ماند مطمئنا تهران را مجبور نخواهد کرد مذاکره کند یا امتیازات بیشتری بدهد. آنها در عوض برنامه خود را ادامه خواهند داد و احتمالا (ما را) به رویارویی نظامی مجبور خواهند کرد و ما به این ترتیب بهترین فرصت را که برای حل این مشکل از طرق صلح آمیز داشته ایم، از دست خواهیم داد.

افزودن نظر جدید