جنجال نامه سینماگران برای آزادی "محمد امامی"

تعدادی از سینماگران با انتشار نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رییس دستگاه قضا با تمجید‌های فراوان از محمد امامی متهم فساد بانک سرمایه خواستار آزادی این تهیه کننده سینما شدند. این سینماگران دلیل درخواست خود را شیوع بیماری کرونا اعلام کردند. اسامی سینماگران امضا کننده نامه هم منتشر شد، اما تعدادی از آن‌ها امضای نامه مذکور را تکذیب کردند.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، در نامه سینماگران، محمد امامی به عنوان تهیه کننده‌ای "نام آور"، "مایه احترام ایران و جهان"، "کارآفرین"، "خلاق"، "دیندار و معتبر و با آبرو" توصیف شده است. نویسندگان نامه به رییس قوه قضائیه خواستار آن شده‌اند که در شرایط کنونی و با شیوع بیماری کرونا، محمد امامی از زندان آزاد شود. در این نامه آمده که امامی "می تواند در زمان آزادی به روند تولیدات فرهنگی کمک به سزایی کند."

در این نامه محمد امامی "سرباز ایران" خوانده  شده است. ظاهرا قرار نبوده که این نامه رسانه‌ای شود. برخی هم ادعا کرده‌اند که متن این نامه از سوی خانواده متهم تهیه و تنظیم شده است.

محمد امامی کیست؟
محمد امامی از تهیه کنندگان مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان بانک سرمایه گره خورده است.

او در سال‌های اخیر چند باری به همین اتهام بازداشت شد و در حالی حاضر نیز در زندان به سر می‌برد.

«تابو» خسرو معصومی «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب بد جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری با سرمایه او ساخته شده اند.

در ساخت سریال محبوب "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی نیز به عنوان یکی از تهیه کنندگان فعالیت داشت. هادی رضوی نیز که از محکومان پرونده فساد در بانک سرمایه وصندوق ذخیره فرهنگیان است، تهیه کننده دیگر شهرزاد بود. رضوی به خاطر این پرونده به بیست سال حبس محکوم شد، اما تاکنون حکم امامی صادر نشده است.
واکنش‌ها
این اولین بار نیست که سینماگران به حمایت از محمد امامی می‌پردازند. پیشتر ترانه علیدوستی و حسن فتحی از امامی حمایت کرده بودند که البته با واکنش‌های تندی همراه بود.

حالا هم نامه سینماگران واکنش‌های زیادی در پی داشته و انتقادات فراوانی برانگیخته است. کاربران بسیاری توصیفات صورت گرفته از محمد امامی مورد تمسخر قرار داده‌اند. برخی نیز این نامه را "عجیب" و در حمایت از یک مفسد اقتصادی ارزیابی کرده اند.

وحید اشتری از فعالان فضای مجازی در این باره نوشته است: «واقعا جمعی از سینماگران این کشور خطاب به آقای رئیسی نامه نوشته‌اند که محمدامامی، «سرباز ایران» است و باید از زندان آزاد شود؟ اگر صحت دارد که دمشان‌گرم. خیلی زرنگند. قشنگ به مابقی پولشو‌ها پیام داده‌اند که اینقدر بی معرفت نیستیم پول بگیریم و پشت سرمان را هم نگاه نکنیم.»

نادر فتوره چی نیز نوشته است: «فهرست به اصطلاح «سینماگران»‌ی که با ادبیات کاسه‌لیسانه و بستن صفاتی، چون «چهره فرهنگی»، «با آبرو و محترم» به متهمی با پرونده اختلاس ۱۹۰۰ میلیارد تومانی، خواستار آزادی محمد امامی هستند، خود میتواند سرنخی برای کشف یک شبکه گسترده پولشویی باشد.»

برخی کاربران این اقدام سینماگران را با موقعیت‌های مشابه مقایسه کرده اند. فردی نوشته است: «رامین پرچمی یک سال در سکوت و بی‌خبری زندان بود، اندک صدایی از سلبریتی‌ها درنیامد، حالا که منافع شان گروی آزادی امامی ست، برایش امضا جمع می‌کنند.»

برخی نیز به افزایش تعداد تکذیب کنندگان نامه پرداخته اند. کاربری نوشته است: «تعداد تکذیب‌کنندگان نامه حمایت از محمدامامی از امضاکنندگانش داره بیشتر می‌شه؛ همه هم می‌گویند آنچه که به ما گفتند با این نامه منتشر شده متفاوت است! یعنی حتی نامه برای آزادی اش هم با دوز و کلک جلو میره!»

نیما حسنی نسب منتقد سینما نیز در پستی اینستاگرام به تندی به سینماگران امضا کننده نامه و حتی تکذیب کنندگان تاخته است. او نوشت: "معلوم بود سونامی تکذیب و انکار بزودی راه می‌افتد و تا الان هم چند نفری رسما اعلام کردند نامه را امضا نکردیم. الان وقت راستی‌آزمایی نیست و تا همین‌جا هم کنار کشیدن‌شان از این بساط خوب است. متن و اسامی امضاکنندگان نامه‌ی درخواست آزادی محمد امامی متهم فساد اقتصادی به شکل گسترده منتشر شده، اوضاع تغییر کرده است. عده‌ای توجیه بامزه‌شان این است که متن نامه این نبوده و تکریم و تمجید‌ها و لحن شاعرانه نداشته؛ خب که چی؟ در اصل موضوع مگر فرقی دارد؟ اصلا گیرم فقط یک جمله بوده. امضا کردی یا نه؟ این بازی‌ها و نقشه‌های کم‌هوش و سطح پایین برای فرار از این ماجرا به کار نمی‌آید."

بسیاری از فعالان  سینمایی از دیدن نام کیانوش عیاری پای این نامه ابراز تعجب کرده اند. پرویز جاهد گفته این موضوع را "باور نمی کنم". او از صفاتی عجیبی که برا محمد امامی در این نامه ذکر شده انتقاد کرد و آن را "پرسش برانگیز" دانست. برخی می گویند اینکه کیانوش عیاری این نامه را امضا کرده به همکاری او با امامی در پروژه "کاناپه" باز می‌گردد.

افزودن نظر جدید