حسن رسولی:

حزب اعتدال و توسعه سوء تفاهم هارا حل کند/اگر سوء تفاهم ها حل شود حمایت اصلاح طلبان از روحانی کماکان ادامه دارد

عضو هیئت مدیره بنیاد باران گفت: عملکرد حزب اعتدال و توسعه در جریان انتخاب رئیس مجلس تأثیر منفی بر اصلاح طلبان داشت که باید برطرف شود.

به گزارش امیدنامه به نقل از تسنیم ،حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیئت مدیره بنیاد باران درباره انتخابات سال 96 و احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی اظهار کرد: حسن روحانی در اولین دوره ریاست جمهوری درحالیکه توسط هیچکدام از احزاب و گروه‌های اصولگرا مورد حمایت قرار نگرفت و اکثر این گروه‌های سیاسی کاندیداهایی را در مقابل وی وارد صحنه انتخاباتی کردند، با حمایت جریان اصلاحات و پس از انصراف تاریخی و تعیین کننده عارف با فاصله اندکی از سایر رقبا توانست 50/7 آراء را کسب کند و بدین ترتیب در همان مرحله اول از طرف اکثریت مردم بعنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

وی با بیان اینکه از زمان شروع ریاست جمهوری روحانی، سیاست راهبردی جریان اصلاحات حمایت جدی، شفاف و همه جانبه از مواضع دولت بود، خاطرنشان کرد: تداوم این حمایتها در جریان انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بود که نه تنها هواداران وی مورد حمایت ائتلاف امید قرار گرفتند بلکه تعداد قابل توجهی از اصولگرایان که در جریان تصویب برجام، دولت یازدهم را یاری کرده بودند بدون هیچ چشم‌داشتی مورد حمایت ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفتند.

رسولی با اشاره به اینکه این سیاست راهبردی در راستای کمک به تأمین منافع ملی، آرامش و امنیت کشور بود، اظهار کرد: پس از مرحله دوم انتخابات مجلس برخی از کاندیداهایی که مورد حمایت بودند - بویژه نامزدهای مدعی حزب اعتدال و توسعه- در جریان انتخاب رئیس مجلس از تصمیم ائتلاف امید تبعیت نکردند.

وی افزود: رفتار این 50 نفر که بنظر بنده، عهدشکنی کردند و براساس تصمیم فردی عمل کردند هنوز بدرستی مشخص نیست. اینکه حزب اعتدال و توسعه نتوانسته با انجام هماهنگی و رایزنی به تعهدات ائتلافی خود عمل کند یا این رفتار بصورت برنامه‌ریزی شده و برگرفته از موضع حزب اعتدال و توسعه بوده، هنوز بدرستی روشن نیست.

عضو هیئت مدیره بنیاد باران با صحیح  دانستن حمایت اصلاح طلبان از دولت یازدهم که توانسته آرامش و امید را بطور نسبی به حوزه اقتصادی و سیاست داخلی برگرداند، متذکر شد: یکی از اهداف ائتلاف مذکور حمایت از دولت بود اما چنانچه پس از بررسیهای کارشناسی مشخص شود، این عدم همراهی، آگاهانه و تشکیلاتی بوده، برای تداوم این ائتلاف، ذهنیت منفی ایجاد خواهد کرد. این علامت سوالی که در جریان انتخاب رئیس مجلس دهم پیش آمده تاثیر منفی بر افکار عمومی اصلاح طلبان داشته و باید برطرف شود.

رسولی افزود: طی روزهای آینده و یازده ماه باقی مانده تا پایان ریاست جمهوری حزب اعتدل و توسعه که مدعی طرفداری از دولت روحانی است باید نسبت به شفاف سازی این حرکت اقدام کند و در صورت قانع کننده بودن و رفع ابهامات مربوطه، همچنان این حمایت جاری و ساری خواهد بود. اگر این سوءتفاهم برطرف شود بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان کاندیدایی مقابل روحانی در انتخابات 96 علم کنند.

عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان درباره اظهارات عبدالله ناصری که دولت روحانی را «رحم اجاره‌ای» دانسته است، اظهار کرد: حسن روحانی در جریان انتخابات سال 92، بر اساس پیشینه و ضوابط تشکیلاتی بعنوان یک چهره اصولگرای مرتبط با جریان ریشه‌دار و اصیل جامعه روحانیت مبارز شناخته می‌شد و بدلیل عدم حمایت اصولگرایان بصورت مستقل وارد جریان انتخابات شد. دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از وی نه بخاطر وابستگی حزبی بلکه بدلیل مواضع و دیدگاه‌های تقریباً اصلاح‌طلبانه او بود.

رسولی با بیان اینکه روحانی وعده‌هایی از قبیل بازگشایی خانه مطبوعات، رسیدگی  آزادی‌های مصرح فصل سوم قانون اساسی و تنش‌زدایی در سیاست خارجه را به اصلاح‌طلبان وعده داد، گفت: دلیل منطقی حمایت اصلاح طلبان از وی نه از سر ناچاری بلکه از روی اختیار و تشخیص و در راستای ترجیح منافع ملی به دیدگاه‌های حزبی و کمک به مصالح کشور بود.

رسولی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان منتی بر روحانی ندارند، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین چهره تعیین کننده انتخابات سال 92 یعن دکتر عارف هیچگونه تقاضایی تا به حال از وی نداشته و طی سه سال اخیر طی چند مرحله اعلام کرد در سال 96 نیز برنامه‌ای برای رقابت نخواهد داشت و این نهایت برخورد صادقانه و شفاف عارف بود. من تعبیر بکار رفته دکتر ناصری را نمی‌پذیرم و فکر می‌کنم حمایت اصلاح طلبان از روحانی در سال 92 از مبنا و پشتوانه منطقی برخودار بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره عملکرد سه ساله روحانی، اظهار کرد: در حوزه رفع تحریمها، انجام مذاکره هوشمندانه با قدرتهای جهانی و محو توطئه ایران هراسی که از سوی رژیم صهیونیستی و غربیها علیه کشور ما در عرصه جهانی جاری و ساری بود، از دستاوردهای دولت یازدهم است.

وی افزود: در حوزه اقتصادی روند خسارت بار قبلی متوقف شده و امروز شاهد تلاطم قیمتها نیستیم، از صفهای خرید ارز و سکه خبری نیست و کاهش تورم در حدود 10 درصد، بخشی از مطالباتی است که تحقق یافته اما در حوزه اقتصادی نیمه دوم مشکل یعنی رکود، بیکاری و عدم تحرک اقتصادی همچنان پابرجاست.

رسولی درباره تغییر وزرا در یکسال باقی‌مانده عمر دولت یازدهم اظهار کرد: من با توجه به اصل ثبات در مدیریتها بویژه مدیریت کلان - جز موارد استثنائی- قائل به جابجایی مناصب ارشد کشور نیستم و بعید میدانم روحانی در یک سال باقی مانده تغییرات اساسی ایجاد کند. ممکن است پاره ای تغییرات رخ دهد اما این تغییرات  موردی خواهد بود و چندان گسترده و عمیق نیست.

عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان درباره وضعیت عارف بعد از شکست در انتخابات ریاست مجلس گفت: دکتر عارف طی سالهای بعد از انقلاب نشان داده به آنچه می‌گوید ایمان دارد و به آنچه که تعهد می‌کند صادقانه پایبند است. پس از عهدشکنی تعدادی از نمایندگان لیست امید، هنگامی که وی نتوانست رأی اکثریت را کسب کند، بهترین برخورد عقلانی را نسبت به دکتر لاریجانی داشت. در سال 92 در عین حالی که در تجمعات انتخاباتی شعار می‌دادند «روحانی، عارف یادت نره» عارف بجز حمایت دولت کار دیگری نکرد.

وی افزود: در شرایط فعلی تغییری که در هیئت رئیسه صورت گرفته برای اصلاح‌طلبان توفیق است و عارف هم تلاش خود را صرف حفظ و انسجام و افزایش کارامدی فراکسیون امید خواهد کرد. اینکه مسئولیتی در مجلس می‌پذیرد یا خیر نمی‌توانم فعلاً اظهار نظر کنم.

افزودن نظر جدید