خاطرات بد با نور لیزر محو می‌شوند!

خاطرات بد و فراموش نشدنی می توانند همانند موریانه و به مرور زمان ذهن را خورده و شخص را به سوی مرگ تدریجی سوق دهند اما روش جدیدی برای حذف همیشگی خاطرات بد کشف شده است.

به گزارش امید به نقل از مهر، ذهن انسان ها همانند یک دیسک سخت عمل می کند که حتی به مرور زمان نیز خاطرات بد و دردناک آن پاک نشده و تا واپسین لحظات زندگی در سلول های مغزی باقی می مانند. خاطرات دردناک شاید در مدت زمان خاصی به فراموشی سپرده شوند اما محیط، تکرار بو، غذاهای مخصوص و ... می توانند باعث احیای خاطراتی مانند جدایی و مرگ شده و دوباره احساسات دردناکی را برانگیزند. متاسفانه گاهی اوقات جلسات متعدد روانکاوی نیز نمی تواند کمکی به بهبود حال بیماران کند.

اکنون محققان علوم اعصاب ماساچوست امریکا روش جدیدی را کشف کرده اند که با کمک این روش نه تنها می توان خاطرات بد را برای همیشه از ذهن انسان ها پاک کرد، بلکه می توان خاطرات بهتر و همینطور خوشایندتری را نیز جایگزین خاطرات آزاردهنده کرد.

محققان در روشی با نام اپتوژنتیک Optogenetics و با استفاده از تحرکات نوری توانستند سلول های مغزی موش ها را مجبور به تغییر و فراموشی خاطرات بد کنند. فعال کردن یا خاموش نمودن رفتار برخی سلول‌های مغزی با کمک نور لیزری صورت گرفت.

در این مطالعه، محققان MIT ناحیه کوچکی از مغز به نام غشای Prefrontal را مورد بررسی قرار دادند. این بخش مغزی می تواند ذهن را بین عادات نو و قدیمی در نوسان نگه داشته و مسئول کنترل ثانیه به ثانیه عادات رفتاری و فکری است. با استفاده از روش اپتوژنتیک و همچنین ایجاد تحرکاتی با کمک نور لیزر در بخشی از غشای مغزی Prefrontal  به نامIL  فعالیت این بخش متوقف و خاطرات بد نیز پاک شدند.

محققان امیدوارند تا با استفاده از این روش به کمک بیماران افسرده یا افرادی که با خاطرات دردناکی زندگی می کنند، شتافته و آنها را از مرگ تدریجی نجات دهند.

افزودن نظر جدید