خشم روزنامه دولت از درخواست استیضاح وزیر صمت توسط مجلس

روزنامه ایران نوشت:طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. این خبر عصر روز یکشنبه از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. هفته گذشته یعنی 24 خرداد نیز نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی امین پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت 5 ماه بایستی مشکلات این حوزه بخصوص خودرو حل می‌شد.
نمایندگان مجلس، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد نقد و کم‌کاری قرار دادند که او سال گذشته یک وزارتخانه آشفته را تحویل گرفت. وزارتخانه‌ای که تنها اسم صنعت و تجارت را یدک می‌کشید و عملاً در تمام حوزه‌ها با چالش مواجه بود. یکی از بزرگترین پردردسرهای این حوزه، خودرو بود. همین موضوعی که بارها پای فاطمی امین را به هرم سبز، (صحن علنی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن) کشاند.قطعاً وزیر ابراهیم رئیسی چوب جادویی برای تغییر و حل مشکلات ندارد، لذا باید فرصت داد تا برنامه‌ها عملیاتی شود، از این‌رو اگر تمام بخش‌ها همراهی نکنند، فرق این دولت با دولت گذشته که به لجبازی گذشت، چیست؟بهتر بود قبل از آنکه موضوع استیضاح مطرح شود، این سؤال پرسیده می‌شد که وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن سال گذشته چه شرایطی داشت؟

اول از همه به خودرو اشاره می‌کنیم. فاطمی امین صنعت خودرویی را تحویل گرفت که بیش از 170 هزار خودرو ناقص در پارکینگ داشت، خودروها با 90 درصد نقص قطعه تولید می‌شدند، تقاضاهای بی‌شمار مردمی برای خرید خودرو بی‌پاسخ مانده بود، روز به روز قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا می‌کرد، تیراژ تولید کاهشی بود، کیفیت در مسیر تنزل قرار گرفته بود و تولید خودروهای قدیمی ادامه داشت.
با شروع به کار دولت سیزدهم، تمام این موارد که به بحران تبدیل شده بود، حل شد و اکنون می‌توان ادعا کرد که صنعت خودرو از بحران جدی فاصله گرفته است. طی این مدت تعداد خودروهای کف پارکینگ 65 درصد کاهش یافته و به اذعان مدیران خودروسازی، تا شهریورماه به صفر می‌رسد.

به گفته اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از التهاب و نوسان قیمت خودرو در بازار به‌شدت کاسته شده است و مانند سال‌های گذشته به خصوص از سال 97 تا نیمه اول سال 1400، قیمت‌ها جهش‌گونه نیست. از سویی با ایجاد یک سایت واحد از سوی وزارت صمت، فروش خودرو چه در قالب قرعه کشی و چه غیر از این روش، ساماندهی پیدا کرده و دیگر امکان فعالیت‌های فسادزا در این حوزه وجود ندارد.
از سوی دیگر بعد از مدت‌ها و با فشاری که وزارت صمت وارد کرد، خودروسازان به سمت ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کردند و اکنون نمودارهای کیفیت نشان می‌دهد که سطح رضایت مردم نسبت به گذشته نسبت به خودرو داخلی بهتر شده است، هر چند که هنوز با معیارها فاصله معناداری دارد. نکته دیگر آنکه برای اولین بار و بدون آنکه توجیهی قابل قبول باشد، وزیر صمت از خودروسازان خواست که تولید خودرو قدیمی تیبا و پژو405 متوقف شود.

اتفاق دیگری که رقم خورد و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به آن توجه کافی نداشتند، رفع ممنوعیت واردات خودرو بود. دولت گذشته به جهت عدم تعادل ارزی، واردات خودرو را از سال 97 ممنوع کرد اما فاطمی امین از اسفند سال گذشته به مردم قول داد که واردات خودرو از سال‌جاری آزاد شود. دلیل اصلی این اتفاق هم به منابع ارزی کشور بر می‌گردد.
 

برخی امضاهای طرح استیضاح برای آذر سال گذشته بوده که با اقدامات یکی از اعضای هیأت رئیسه به عنوان امضاهای طرح جدید در نظر گرفته شده ، به همین دلیل طرح استیضاح فعلی اساساً غیرقانونی است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: اعلام وصول استیضاح غیرقانونی بود چراکه طبق آیین‌نامه داخلی، اعلام وصول استیضاح باید پس از رأی مثبت کمیسیون تخصصی انجام شود

بنابر گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن تعداد امضاهای طرح استیضاح رو به کاهش است و با ادامه این روند این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود

 

افزودن نظر جدید