در 22 بهمن چه اتفاقی برای جوانان اصلاح‌طلب افتاد؟

اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را می‌توان دو جریان اصلی سیاست داخل ایران تصور کرد. بنا به طبیعت گروه‌های سیاسی با گذشت زمان، نسل‌های فعالین سیاسی نیز عوض می‌شوند و جوان‌ترها به مرور جای قدیمی‌ترها را می‌گیرند.

به گزارش امید به نقل از سلام نو،جوانان اصلاح‌طلب ایران نه یک تشکیلات سیاسی بلکه یک جبهه یا مجموعه‌ای از افراد و تشکل‌های قانونی هستند که به اصول اصلاحات در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی معتقدند. از جمله گروه‌هایی که در ادبیات سیاسی رایج تشکیل دهنده این هویت سیاسی بشمار می‌روند می‌توان به انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها، سازمان دانشجویی حزب کار، شاخه جوانان حزب کارگزاران، شاخه جوان بنیاد امید ایرانیان اشاره کرد که جملگی از جمله تشکل‌های شناسنامه‌دار و با رویکردهای قانونی و مشخص هستند و سعی می‌کنند که در برنامه‌های گسترده با یک هویت جمعی به نام جوانان اصلاح‌طلب بصورت هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

این مجموعه از فعالین جوان، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز تاثیر بسزایی بر فضای سیاسی کشور گذاشتند. آن‌ها با کنار گذاشتن برخی از مرزبندی‌های بی‌پایه در کنار هم ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب را ایجاد کردند که از کاندیدای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حمایت کند. شکل گیری یک ساختار ستادی قدرتمند و پیوستن ده‌ها هزار نفر از جوانان اصلاح‌طلب سراسر کشور به آن‌ها با وجود آنکه هیچ حمایت مالی نیز در اختیارشان نبود باعث شد که هوشمندی و توان نسل جدید فعالین اصلاح‌طلب بر ناظرین سیاسی اثبات شود. به نحوی که حتی سید محمد خاتمی هم خود را عضوی از این ستاد اعلام کرد. ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب با کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از وی حمایت کرد و پس از عدم تایید صلاحیت وی، توان تشکیلاتی و رسانه‌ای خود را معطوف به حمایت از دو کاندیدای اصلاح‌طلب باقی‌مانده کرد و در نهایت به با اجرای طرح‌های تبلیغاتی میدانی در سراسر کشور موج حمایتی درخوری را از دکتر حسن روحانی ایجاد کرد. این ستاد در نهایت با برگزاری یک همایش سراسری در شهرکرد به کار خود پایان داد.

بازداشت جوانان اصلاح‌طلب در سالگرد انقلاب!

جوانان اصلاح‌طلب نیز مانند سایر گروه‌های سیاسی بنا به تصمیم مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بنا را بر این گذاشتند که همگام با سایر اقشار ملت در راهپیمایی 22 بهمن امسال شرکت کنند. مقدمه این طرح اعلان‌های رسمی گروه‌های این جبهه سیاسی بود که طی بیانیه‌هایی در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شدند. اما دقایقی قبل از ورود این جوانان به جمع راهپیمایی کنندگان، بازداشت آن‌ها باعث شد که نتوانند در سالگرد انقلاب اسلامی شرکت کنند. هرچند پیگیری‌هایی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری و وزارت کشور صورت گرفت باعث شد تا تمامی آن‌ها در همان روز آزاد شوند اما خاطره‌ای ناخوشایند را برای برخی از لایه‌های اجتماعی ایجاد کرد.

به نظر می‌رسد که برخی از سوءتفاهمات و عدم درک درست مواضع و دیدگاه‌های گروه‌های قانونی جوان اصلاح‌طلب توسط برخی از نهادها عامل اصلی این اتفاق بود. اما برخورد منطقی و شایسته جوانان اصلاح‌طلب با این واقعه باعث شد تا برخی از برداشت‌های نادرست نیز اصلاح گردند و در آینده کمتر شاهد این گونه اتفاقات باشیم. گفتنیست آن دسته از جوانان اصلاح‌طلبی که بازداشت نشدند نیز بنا به اعتقادی که مسیر انقلاب داشتند، دقایقی بعد به صفوف ملت پیوسته و با پلاکاردهای خود در راهپیمایی شرکت کردند.

عضو شورای شهر تهران: برخوردی که صورت گرفت، قابل قبول نیست

هرچند که این بازداشت‌های جمعی که در مقابل ایستگاه متروی توحید تهران صورت گرفتند، بدون ارائه هیچگونه حکم و یا کارت شناسایی توسط مامورین صورت گرفتند و اتهام بازداشت‌شدگان نیز به آن‌ها تفهیم نگردید و هنوز هم برخی از اموال آن‌ها مانند گوشی‌های تلفن همراهشان به آن‌ها بازگردانده نشده است، اما جوانان اصلاح‌طلب با حفظ خونسردی خود، ضمن دفاع از مواضع خود، پس از آزادی نیز جهت پیشگیری از ایجاد تنش، شکایتی را در این خصوص به دستگاه قضایی انجام ندادند.

محمدرضا حکیمی‌پور در این رابطه  گفت: شیوه برخوردی که با این جوانان صورت گرفته است به هیچ وجه قابل قبول نیست و جای اعتراض دارد. این موضوع هم که برخورد کنندگان از کدام مرجع بوده‌اند و برای این کار خود مجوز داشته و یا نداشته‌اند، باید توسط مراجع زیربط پیگیری شود. مردم توقع دارند که چنین برخورد‌هایی صورت نگیرند و دیگر شاهد آن نباشند که با مردمی که برای سالگرد انقلابشان به راهپیمایی آمده‌اند، برخورد‌های اینچنینی صورت بگیرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: ما از مجلس، دولت و قوه قضائیه توقع داریم که این اتفاقات را پیگیری کنند. کسانی هم که از طریق مراجع زیربط ضابط امر هستند، باید برای کارهای خود مجوز داشته باشند و فعالیت‌های خود را در چهارچوب قانون بیاورند.

علیزاده طباطبایی: به کمیسیون اصل 90 و دادسرای نظامی شکایت کنند

محمود علیزاده طباطبایی نیز  در این رابطه گفت: این احتمال وجود دارد که چون جوانان بازداشت شده جوانان اصلاح طلب بوده و احتمالا برخی از آن‌ها تحت نظر بوده‌اند، پلیس از مقامات قضایی مجوز دریافت کرده و به آن‌ها اعلام کرده باشد که ما احتمال می‌دهیم این جوانان در صدد اقدام خاصی باشند. لذا پلیس می‌باید در این زمینه پاسخگو باشد که مجوز قضایی برای این کار داشته و یا خیر. اگر پلیس نیز چنین مجوزی در دست داشته باشد، بازپرسی که چنین مجوزی به آن‌ها داده باید در این زمینه پاسخگو باشد که به چه دلیل دستور بازداشت این افراد را صادر کرده است.

این وکیل دادگستری افزود: اگر پلیس چنین مجوزی برای دستگیری در دست نداشته، باید ثابت کند که این جوانان مرتکب جرم مشهود شده‌اند. در غیر این صورت پلیس حق ندارد کسی را بازداشت کند.

این حقوقدان ادامه داد: این حق برای جوانان اصلاح طلب هم مانند هر شهروند دیگری محفوظ است که اگر در مورد مذکور شکایتی دارند، شکایت خود را به دادسرای نظامی و یا کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کنند و دادسرای نظامی و کمیسیون اصل ۹۰ نیز باید این شکایت را پیگیری کنند.

داود محمدی: هرکسی می‌تواند به کمیسیون اصل 90 شکایت کند

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در خصوص حق شکایت جوانان اصلاح طلبی که قصد شرکت در راهپیمایی را داشته ولی دستگیر شدند، به سلام نو گفت: شعار کمیسیون اصل ۹۰ آن است که وظیفه این کمیته رسیدگی به شکایاتی است که از طرز کار قوای سه گانه صورت می‌گیرند. در حقیقت این کمیسیون حیطه اختیارات وسیعی دارد که به واسطه آن هرکس که به عملکرد قوای سه گانه شکایتی داشته باشد، می‌تواند برابر اصل ۹۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی شکایت کند.

این نماینده مجلس افزود: کیمسیون هم به این شکایات رسیدگی می‌کند و شکایت‌هایی که وارد باشند مورد برسی قرار خواهند گرفت، و در مورد شکایاتی که وارد نبوده و مستند و مستدل نباشند هم کمیسیون با ذکر علت به شاکیان بیان می‌کند که شکایتشان به کمیسیون اصل ۹۰ بی‌مورد بوده است.

پوربابایی: حضور در راهپیمایی 22 بهمن جرم نیست

این وکیل دادگستری به «سلام نو» گفت: در راهپیمایی‌ها تنها حمل مواردی نظیر سلاح که مخل امنیت است و یا مواردی که در آن مطالبی مخل مبانی اسلام بیان شود سبب ممانعت از راهپیمایی هستند و در حقیقت بر مبنای اصل ۲۷ قانون اساسی، موانع حضور در راهپیمایی دو شرط بیشتر نیست؛ یکی اینکه تشکیل اجتماعات مخل مبانی اسلام باشد و دوم اینکه در آن سلاح حمل شود.

این حقوقدان افزود: اگر ثابت شود که فرد دستگیر شده مرتکب جرم مشهود نشده و از طرفی نیز ثابت شود که دستور مقام قضایی برای جلب و دستگیری وی وجود نداشته است، طبیعیست که این موضوع قابلیت تعقیب دارد.

راه ادامه دارد...

کشورمان در گذر از دوم خرداد76 و سوم تیر84 و وقايع پيش و پس از خرداد 1388 با تجربیات تلخ و شیرین همراه بوده است. دوم خرداد 76 نطقه عطفي در تاريخ كشور به شمار مي رفت،   و اينك پس از خرداد 92،  نسل جدید اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند که زمان مناسب برای آنکه اصلاحات پوست اندازی کرده و فصلی تازه از تلاش ملت ایران برای تاثیرگذاری بر سرنوشت خویش آغاز شود فرارسیده است.

اغلب افراد و گروه‌های قانونی که به اصطلاح جوانان اصلاح‌طلب نامیده می‌شوند، واقع‌گرایانه به مناسبات قدرت در جمهوری اسلامی واقف بوده و پتانسیل ها، محدودیت ها و فرصت های موجود را شناخته و با ارزیابی همه این ملاحظات به این نتیجه رسیده‌اند که جز در سایه تعامل با نمایندگان تفکرات مختلف و فعالیت اصلاحی و مسالمت آمیز در چارچوب نظام جمهوری اسلامی نمی توان تغییرات مثمرثمر، کم‌هزینه و ماندگار انجام داد که خیر آن هم به کشور و هم به آحاد مردم برسد. آن‌ها طی چند سال اخیر پایبندی خود را به قانون اساسی نشان داده و ثابت کرده‌اند که عدول از آن را خط قرمز خود می‌دانند. گروه‌های مختلف جوان اصلاح‌طلب معتقدند که کدورت های شخصی و موردی هرگز باعث نخواهد شد که مناسبات امروز را فدا کرده و یا به واسطه سوتفاهم‌های قبلی زمینه های همکاری امروز را از ببرند.

ایام بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ فرصت مناسبی فراهم کرد تا جوانان اصلاح‌طلب به بازاندیشی در برخی رفتار‌ها پرداخته، مبانی رفتار اصلاح طلبانه را مرور و بازتعریف کنند. آن‌ها به دور از سهم‌خواهی از دولت، بر این باورند که فرصت پیش آمده، زمان مناسبی برای ظهور و بروز نسل دوم اصلاح طلبی در سپهر سیاسی کشور است و به دنبال این هستند که با استفاده از تجربیات نسل پیشین، به گونه‌ای متفاوت و عقلانی‌تر عمل کنند.
 

دیدگاه‌ها

بزرگان اصلاحات بایداین موضوع راپیگیری کنندوباطرح شکایت ازعاملین اقدامبه شناسایی آمرین آن نموده تاازتکراراراینقبیل اتفاقات پیشگیری نمایند.

افزودن نظر جدید