دلیل حضور آزاده اردکانی در نهاد ریاست جمهوری؟

آزاده اردکانی، رییس سابق موزه ملی ایران که پس از محاکمه از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام تحصیل مال نامشروع به 6 ماه حبس و پرداخت 50 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد، گفته می‌شود در نهاد ریاست جمهوری مشغول به کار است. او ابتدا در کارگزینی این نهاد و در حال حاضر در بخش آموزش فعالیت می‌کند.

به گزارش امید به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی ،این درحالی است که بر اساس گزارش سایت مشرق نیوز، پرونده اردکانی در خصوص اتهامات جاسوسی، اختلاس توام با جعل و اخذ رشوه همچنان مفتوح است و از تابستان سال ۹۱ تا کنون هیچ گونه خبری مبنی بر بسته شدن یا باز بودن این پرونده و رفع اتهامات از سوی مراجع قضایی منتشر نشده است.

امید غنمی، معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی در مورد اینکه چرا تا کنون سازمان میراث فرهنگی هیچ‌گونه اقدام حقوقی در مورد پرونده اردکانی با توجه به اعترافات او مبنی بر خروج اشیاء عتیقه (چه به صورت امانت یا پنهانی) به خارج از ایران انجام نداده است، گفت: «این پرونده از ابتدا در دست دادستانی بوده و هیچ مرجع قضایی ارجاعی در مورد اعترافاتش به ما ارایه نداده است. از سوی دیگر در آن زمان به دلیل اینکه این پرونده قائم به شخص بوده و در بازجویی ها تبرئه شده است  اجازه ورود نداشتیم. همچنین سند و مدرکی هم برای شکایت از او در دست ما وجود ندارد.»

غنمی تاکید کرد که با توجه به مسایل یاد شده، بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند هیچ اقدام حقوقی در مورد پرونده اردکانی انجام دهد.

از طرف دیگر، پیگیری‌های خبرنگار میراث فرهنگی، از نهاد ریاست جمهوری تنها به اظهار بی‌اطلاعی مسئولان بخش‌های مختلف می‌رسد. بخش آموزش نهاد ریاست جمهوری درباره این موضوع اظهار نظر نمی کند و مسئولان آن تاکید دارند روابط عمومی باید در این باره پاسخگو باشد. با این وجود، روابط عمومی ریاست جمهوری هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

از آنجاییکه معاونت پشتیبانی و تحول اداری نهاد ریاست جمهوری و امور اداری این نهاد مسئولان نظارت بر فعالیت کارها هستند، با مسئولان این بخش‌ها تماس گرفته شد، معاونت پشتیبانی هیچ گونه پاسخی در این مورد نداد و  معاونت اداری نهاد ریاست جمهوری عنوان کرد که کار کردن آزاده اردکانی با نظر حراست نهاد ریاست جمهوری است.

بر اساس شنیده‌های و موارد قانونی تا وقتی که قوه قضاییه نظر نهایی درباره پرونده آزاده اردکانی را ندهد بر اساس قانون نمی‌توان از کار کردن او در نهاد ریاست جمهوری جلوگیری کرد. باید منتظر بود تا حکم او از سوی قوه قضاییه ابلاغ شود. اگر قرار بر اخراج هم باشد باید قوه قضاییه حکم انفصال از خدمت را صادر کند.»

آزاده اردکانی که او را یکی از نزدیک‌ترین افراد به جریان موسوم به انحرافی معرفی کردند، نامی آشنا برای پرسنل سازمان میراث فرهنگی است. او فارغ التحصیل رشته میکروب‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی بوده و سردبیر سایت اطلاع‌رسانی اجتماعی و فرهنگی میراث آریا (متعلق به سازمان میراث فرهنگی) و سایت خبرگزاری مناطق آزاد و همچنین سردبیر نشریه پارسه (نشریه داخلی سازمان میراث فرهنگی) بوده‌است.

او با پنج سال سابقه کاری در سازمان میراث فرهنگی بدون هیچ تخصصی  20 روز پس از انتصابش به معاونت موزه ملی ایران، مدیر این موزه شد. گفته می‌شود، او یکی از گزینه های احتمالی سازمان ملی جوانان نیز بوده است. اردکانی، پیش از مدیریت موزه ملی ایران، معلم زبان انگلیسی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی بوده است.

از سوی دیگر یک منبع آگاه در واکنش به برخی از اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که اخیر ا آزاده اردکانی رئیس اسبق موزه ملی به نهاد ریاست جمهوری بازگشته است، گفت : آزاده اردکانی کارمند رسمی دولت است.

این منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شخص کارمند دولت است که پیش از این در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشغول به کار بوده و در اواخر دولت دهم به درخواست مدیران وقت از میراث فرهنگی به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده است.

وی گفت: اخباری مبنی بر این که وی اخیرا به نهاد بازگردانده شده صحت ندارد و او کارمند نهاد ریاست جمهوری است.

این منبع آگاه در پاسخ به سوالی تأکید کرد: چنانچه پرونده قضایی در خصوص وی دردست رسیدگی باشد، ربطی به دولت یازدهم ندارد.
 

افزودن نظر جدید