دکتر فاطمه طباطبایی: به دنبال احقاق حقوق علمی زنان هستیم، نه رقابت با مردان

نخستین جلسه مسئولین شوراهای استانی زنان فرهیخته امروز با حضور ۶۰ نفر از اعضای این شورا در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با حضور دکتر فاطمه طباطبایی مدیریت شوراهای زنان فرهیخته برگزار شد.

به گزارش امید به نقل از آنا، دکتر طباطبایی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز زن و نزدیک شدن اعیاد ماه رجب سخنان خود را با نقل خاطره‌ای از امام خمینی آغاز کرد.

دکتر طباطبایی گفت: اوایل انقلاب از امام خواسته شد روزی را به عنوان روز زن انتخاب کنند، ایشان فرمودند همه روز‌ها روز زن است و از آن گذشته مگر یک روز مشخصی را به عنوان روز مرد داریم که روزی را بخواهیم به عنوان روز زن انتخاب کنیم. دولتمردان به امام تاکید کردند این رسم است و امام روز تولد حضرت زهرا (س) را به عنوان الگوی زنان برای روز زن در نظر گرفت.

طباطبایی در ادامه تاکید کرد: تحولاتی که زنان ما پس از انقلاب به وجود آوردند را باید قدر دانست و باید بیش از پیش به زنان و به جایگاه مدیریتی آن‌ها توجه کرد.

در پی رقابت با مردان نیستیم

رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته در ادامه افزود: ما ۱۲ شورا را در سراسر ایران تاسیس کردیم که این تلاش در طول یک سال باعث افتخار ما است باید این نکته را بگویم ما به تساوی زن و مرد فکر نمی‌کنیم بلکه محور ما عدالت است. خلقت و آفرینش متفاوت است و در شورای راهبردی زنان فرهیخته هم باید این نکته را در نظر گرفت. تلاش ما بر این است هر کسی را بر اساس وظیفه و توانمندی در جایگاه خود قرار دهیم. ما در رقابت با مردان نیستیم بلکه هدف ما تعامل است باید با برنامه ریزی دقیق تدبیری اندیشیده شود تا نمایندگان شورای زنان فرهیخته در چارت دانشگاهی قید شود.

طباطبایی با اشاره به نادیده گرفته شدن حقوق علمی زنان در سطح کلان آموزشی افزود: نکته اصلی این است که در تحصیل حق زنان همیشه نادیده گرفته شده است هدف این شورا این است که خانم‌هایی که درجه‌های علمی دارند، اگر در سطوح علمی حقوق از دست رفته‌ای دارند این حقوق به آن‌ها باز گردانده شود از طرف دیگر باید برنامه ریزی کنیم تا رشد خانواده‌ها نیز در اهداف اصلی شورای راهبردی قرار بگیرد چرا که تحکیم خانواده از وظایف اصلی شورای راهبردی زنان فرهیخته است.

دکتر طباطبایی رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته در ادامه با اشاره به تاسیس بانک اطلاعاتی از زنان دانشگاهی تصریح کرد: ما نیازمند بانکی اطلاعاتی از زنان لایق و توانمند برای فعالیت در پست‌های مدیریتی بودیم تا در صورت نیاز به ریاست دانشگاه معرفی شوند در ابتدا کسانی معرفی می‌شدند که ما یا دوستان ما با آن‌ها آشنایی داشتیم و این اجحاف در حق زنان کاردانی بود که به طور مستقیم با آن‌ها آشنایی نداشتیم برای همین بانک اطلاعاتی زنان را ایجاد کردیم و از همه واحد‌ها خواستیم تا اطلاعات زنان مشغول به کارخود را در اختیار این بانک قرار دهند.

اهداف شورای راهبردی زنان فرهیخته

در ادامه این نشست دکتر احراری عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته ضمن تبریک ماه رجب به بررسی اهداف شورای راهبردی پرداخت.

احراری گفت: تصمیم تشکیل شورا بر اساس یک مبنای قرآنی است. در قرآن مجید دو آیه مستقیم و دو آیه به طور غیرمستقیم به مساله شورا اشاره و یک سوره مبارکه هم به نام شورا نامگذاری شده است ما شورای زنان فرهیخته را با هدف عدالت انسانی جنسیتی در حوزه فرهنگ که مهم‌ترین حوزه حرکت زنان است تشکیل دادیم و به هیچ وجه هدف رقابتی نداریم اعتقاد ما بر این است زن و مرد دو بال برای حرکت خانواده هستند.

احراری در ادامه با اشاره به نقش زنان در عرصه‌های مدیریت فرهنگی افزود: زنان ثابت کرده‌اند در عرصه‌های مدیریت فرهنگی بسیار ریز بین و موفق هستند و لذا باید حوزه فعالیت را برای آن‌ها ایجاد کرد.

این عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته در ادامه به تشریح اهداف شورای راهبردی زنان فرهیخته پرداخت و این اهداف را به طور جداگانه برشمرد.

به گفته احراری این اهداف عبارتند از: برابری علمی و مدیریتی، حمایت از زنان فرهیخته و رفع موانع و ایجاد بستر لازم در عرصه‌های مدیریتی، شناخت قابلیت‌ها و وضعیت زنان هیات علمی و کارمندان و اعضای دانشگاه آزاد، زمینه سازی جهت تحقیقات و پژوهش‌های بنیادی برای پیداکردن چالش‌های پیش روی زنان و رفع این موانع.

در ادامه جلسه متینه پاکیده مدیر کل شورای راهبردی زنان فرهیخته به تشریح فعالیت یک سال گذشته شورای راهبردی زنان فرهیخته پرداخت.

پاکیده ضمن خوش آمد گویی به اعضای استانی شورای راهبردی مصوبات شورای راهبردی را بدین شرح اعلام کرد: تهیه و تصویب نمودار سازمانی، تصویب برنامه کاری کمیته‌ها، ابلاغ آیین نامه استانی زنان، تصویب طرح کمیته زنان دانشگاهی عضو آیسسکو، شرکت دبیر شورا در جلسات، شرکت در سمینار بین المللی با رویکرد دین و معنویت، تهیه و تصویب راهکار حمایت و تامین بودجه شوراهای استانی.

پاکیده در ادامه با اشاره به اقدامات اجرایی شورای راهبردی به تشریح این اقدامات پرداخت.به گفته وی این اقدامات عبارتند از: راه اندازی سایت اینترنتی شورای راهبردی زنان فرهیخته، بررسی سوابق علمی اجرایی و انجام مصاحبه حضوری با زنان واجد شرایط احراز پست‌های مدیریتی و معرفی افراد مناسب برای تصدی ریاست واحد‌ها، ریاست عالیه دانشگاه، دیدار با دکتر صدری رئیس دفتر منطقه‌ای آیسسکو به منظور تبادل و ارائه راهکارهای اجرای مشارکت در همایش‌های مربوط به زنان، اعطای حکم به روسای شورای زنان فرهیخته در یازده استان، نظارت و حمایت مستمر با شورای استانی، انعقاد تفاهم نامه با انجمن علمی وزارت علوم، نشست با نماینده سازمان سما به منظور تعامل گسترده، جلسه مشترک شورای راهبردی با بانوان ریاست واحد‌ها به منظور گزارش عملکرد و برگزاری سه نشست علمی تخصصی.

افزودن نظر جدید