دیپلمات ارشد کره شمالی به کره جنوبی پناهنده شد

کرۀ جنوبی از پناهنده شدن تای یونگ هو، یکی از دیپلمات های ارشد کرۀ شمالی به سفارت این کشور در لندن خبر می دهد. به گفتۀ جئونگ جون هی، وزیر اتحاد کرۀ جنوبی این دیپلمات کرۀ شمالی بدر حال حاضر به همراه همسر و پسرش در سئول بسر می برند. تای یونگ هو معاون سفیر کرۀ شمالی در بریتانیا بوده است.

به گزارش یورونیوز، وزیر وحدت کرۀ جنوبی در یک کنفرانس خبری در همین رابطه به خبرنگاران گفت: «معاون سفیر تای می گوید از رژیم کیم جونگ اون خسته و عاصی است. او آرزوی دموکراسی آزاد کرۀ جنوبی را دارد و بسیار نگران کودکان خود و آیندۀ است.»

هنوز مشخص نیست علیرغم کنترل شدید ارتباطات دیپلمات های کرۀ شمالی توسط سرویس های اطلاعاتی این کشور، معاون سفیر پیونگ یانگ در لندن چگونه توانسته خود را به سئول برساند. مقامات کرۀ شمالی هنوز در این باره اظهار نظری نکرده اند اما گفته می شود این دیپلمات ارشد کرۀ شمالی از چند هفتۀ پیش در محل کار خود حاضر نشده است.

در سال ۱۹۹۷ نیز سفیر کرۀ شمالی در مصر توانسته بود خود را به سفارت آمریکا برساند و به این کشور پناهنده شود.

از زمان جدایی دو کره تاکنون، نزدیک به ۳۰۰۰۰ نفر توانسته اند از طرق مختلف خود را به کرۀ جنوبی برسانند. بیشتر کسانی که از کرۀ شمالی می گریزند برای پیوستن به خانواده های جاماندۀ خود در این کشور همسایۀ جنوبی این راه پر خطر را برمی گزینند. در صورت دستگیری، مجازات های سختی مانند حبس ابد و اعدام در انتظار کسانی است که تلاش می کنند از کرۀ شمالی بگریزند.

معروفترین فرار از کرۀ شمالی مربوط به هوآنگ جانگ یوپ می شود که رئیس مجمع عالی خلق این کشور در زمان کیم جونگ ایل بود و در سال ۱۹۹۷ توانست در حالی که برای یک دیدار رسمی به چین رفته بود خود را به سئول برساند. وی در سال ۲۰۱۰ و پس از سیزده سال اقامت در کرۀ جنوبی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

افزودن نظر جدید