رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه کیست؟

روز پنجشنبه برابر با دوم تیرماه ۱۴۰۱ خبر رسید که با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت رئیس سازمان اطلاعات سپاه منصوب شده است.

 به گزارش امیدنامه به نقل از دیده بان ایران ،سردار محمد کاظمی مدت ها عهده دار مسئولیت ریاست «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» بوده  و بنابر ادعای رسانه های نزدیک به سپاه علت انتخاب  کاظمی تجربه وی در امور حفاظتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد.

مسئولیت قبلی سردارکاظمی چه بود؟

 از سردارکاظمی مصاحبه یا تصاویر متعددی منتشر نشده است؛ اما محل خدمت قبلی فرمانده جدید «سازمان اطلاعات سپاه» نهادی به نام «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» بوده است.

با توجه به  وظایف «حفاظت اطلاعات» می توان فهمید سردارکاظمی ریاست جعبه اسرار کادر سپاه  را بر عهده داشته است  با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی درباره جلوگیری از «نفوذ» عناصر دشمن می توان دلیل این انتخاب را بهتر درک کرد.

نهاد «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» سازمان متمرکز اطلاعاتی و مستقل از ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران و مستقیماً زیر نظر رهبری می‌باشد، که مسئولیت جمع‌آوری، پردازش و حفظ اطلاعات نظامی و تخصصی سایر واحدهای سپاه و بدست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی سپاه پاسداران و نظام، همچنین مقابله با توطئه‌های آنان را برعهده دارد. دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا بر کار این سازمان نظارت دارد.این سازمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده سپاه پاسداران از بدو تأسیس آن، بشمار می‌آید. این نهاد، بلافاصله پس از تشکیل هستهٔ اولیه سپاه شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت.

جعبه اسرار کادر سپاه

محمدکاظمی از نهاد زیر نظر مستقیم فرماندهی کل قوا جدا شد تا ریاست سازمان اطلاعات سپاه بر عهده بگیرد، باتوجه به جایگاهی که سردار کاظمی داشته به خوبی می توان فهمید، پیام انتصاب جدید در درون سپاه چیست؟!

فرمانده سازمان حفاظت اطلاعات سپاه از بین افراد مورد تأیید رهبری و با حکم مستقیم  ایشان، عزل و نصب می‌گردد رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بر حسب مورد در زمینه‌های انتصابات، ترفیعات، نقل و انتقالات و مأموریت‌های پرسنل سپاه، از اختیاراتی معادل فرماندهان نیروهای سپاه برخوردار می‌باشد با توجه به همین شرح وظایف به خوبی می توان دلیل انتصاب این فرد از سوی فرمانده سپاه را متوجه شد، حالا سردار کاظمی بر نهادی تکیه زده که قرار است وظیفه برخورد با «نفوذ» را در سطحی فراتر از مجموعه سپاه دنبال کند. 

اطلاعات سپاه از زمان تاسیس

 سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از ادغام معاونت اطلاعات سپاه و چند واحد اطلاعاتی دیگر تشکیل گردید. ریاست این سازمان از ابتدا بر عهدهٔ حجت الاسلام و المسلمین حسین طائب بوده‌است. روز گذشته 2 تیرماه 1401 با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  سردار سرتیپ پاسدار محمدکاظمی به سمت " رییس سازمان اطلاعات سپاه" منصوب شد.

افزودن نظر جدید