راه‌اندازی دسته در ایام محرم ممنوع شد

شرق: با ابلاغ دستورالعمل‌های محرمی ستاد کرونا، راه‌اندازی دسته در ایام محرم ممنوع شد. در بخشی از دستورالعمل دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و در بخش مربوط به ضوابط اجرای این مراسم در شهرها آمده است: «کارگروه مراسم عزاداری با توجه به نکات ذیل نسبت به مدیریت و برنامه‌ریزی برگزاری مراسم عزاداری حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و هیئت‌های مذهبی در کشور اقدام می‌کنند: برنامه‌ریزی برگزاری مراسم دارای مجوز کارگروه بند پنج دستورالعمل صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی و نیز رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت). جابه‌جایی هیئت‌ها و دسته‌روی نیز ممنوع است.

استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع است. ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری. استفاده از ماسک به‌صورت مستمر و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات». همچنین در تبصره یک این دستورالعمل تأکید شده است که مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها (نظیر یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالی‌شوران اصفهان و...) به‌دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع است. در بخش مرتبط با نذورات این دستورالعمل آمده است: «با عنایت به مخاطره جدی نسبت به توزیع نذورات به شکل سنوات گذشته لازم است ذیل اقدام و نظارت لازم معمول گردد: ممنوعیت هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری. نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع گردد. برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر و‌...) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است».

163 نفر  دیگر  جان  باختند
روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از مرگ 163 نفر دیگر در عرض 24 ساعت بر‌اثر ابتلا به کرونا خبر داد. دکتر سیماسادات لاری گفت: از ساعت 18 تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۶۱ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.
بنا بر اعلام لاری، خوشبختانه تا کنون ۲۸۴ هزار و ۳۷۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. او ادامه داد: چهارهزارو 22 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون دو میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. او در تشریح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید۱۹در هفته منتهی به ۱۷ مردادماه، در روند کشوری بیماری کرونا، با وجود موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا، اما ثبات و تغییرات مختصر کاهشی در بیماری دیده می‌شود. همچنین در این بازه زمانی، چهار استان با شدت بالای ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری روبه‌رو هستند و شروع پیک بیماری در شش استان نیز مشاهده شده است. شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در جهان تا (۱۹ مردادماه) به ۱۹ میلیون و ۸۰۶هزار و ۲۸۵ نفر رسیده و مرگ ۷۲۹ هزار و ۵۹۱ نفر براثر این بیماری نیز تأیید شده است. روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
مرگ 150 نفر خوشحالی ندارد
روند کاهشی مجدد کرونا هرچند بسیار کند است، اما باعث شده ترس مردم دوباره نسبت به این ماجرا کم شود؛ مسئله‌ای که ایرج حریرچی، قائم مقام وزیربهداشت، درباره آن نگران است و می‌گوید این کاهش جزئی، بساط ترافیک جاده چالوس را راه انداخته است! ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه کاهش آمار مرگ‌و‌میر کرونا از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ چندان خوشحالی ندارد، زیرا هنوز هم آمار فوتی‌ها سه رقمی است، گفت: متأسفانه کاهش اندک در آمار مرگ‌و‌میر، بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است؛ در‌حالی‌که در بیش از صد کشور دنیا اکنون عدد مرگ‌و‌میر کرونا به صفر یا اعداد تک رقمی رسیده است. او ادامه داد: در فرودین و اردیبهشت بیماری با روند کاهش روبه‌رو بود، ولی با اتفاقاتی نظیر مسافرت‌ها، عروسی‌ها، مراسم عید فطر در برخی مناطق کشور و... که در خرداد و اوایل تیر ماه افتاد، موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش داد. خوشبختانه از نیمه تیرماه اقداماتی انجام شد که مهم‌ترین آن اجباری‌شدن پوشش ماسک و تعطیلی مشاغل سطوح ۳ و ۴ در چندین استان، ایجاد تغییرات در طرح‌های ترافیک و... بود. حریرچی ادامه داد: این هشدار را به شکل جدی مطرح می‌کنم که کاهش آمار مرگ از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ و... چندان خوشحالی ندارد؛ زیرا هنوز هم عدد مرگ‌ومیر براثر کرونا سه رقمی است. 

 

افزودن نظر جدید