ردصلاحيت اصلاح‌طلبان برای كرسی اصفهان

  انتخابات هفتم اسفند ٩٤ شگفتي‌هاي زيادي را به همراه داشت؛ شگفتي‌هايي تلخ و شيرين براي اصلاح‌طلبان. در ميان شيريني پيروزي قاطع در پايتخت بود كه خبر رسيد آراي يكي از نمايندگان منتخب اصفهان باطل شده است تا آغاز چالشي جديد باشد؛ چالشي كه يك سوي آن شوراي نگهبان بود و سوي ديگرش وزارت كشور و در اين ميان برخي از نمايندگان مجلس نيز وارد ميدان شدند و از عملكرد شوراي نگهبان انتقاد كردند.

  

به گزارش امیدنامه به نقل از اعتماد، ابطال كليه آراي مينو خالقي كه منتخب سوم مردم اصفهان بود نخستين رد صلاحيت پس از انتخابات را رقم زد. با همه فراز و نشيب‌ها و بحث‌هايي كه علي مطهري از بهارستان و جايگاه نمايندگي مردم مطرح كرد و پيگيري‌هاي عبدالرضا رحماني فضلي در جايگاه وزير كشور و مجري انتخابات، در نهايت شوراي نگهبان از نظر بي‌سابقه خود باز نگشت و مينو خالقي از راهيابي به مجلس بازماند تا تكليف كرسي چالش‌برانگيز اصفهان در پايان ارديبهشت ماه امسال مشخص شود.

 

با آغاز ثبت نام‌ها براي انتخابات ميان دوره‌اي افراد زيادي براي ثبت نام به فرمانداري اين شهر مراجعه كردند، از جمله حميد رسايي نماينده سابق مجلس كه در انتخابات هفتم اسفند از تهران ثبت نام كرده و رد صلاحيت شده بود. در اين ميان اصلاح‌طلبان زيادي هم ثبت نام كرده بودند و اميدوار بودند اگرچه نتوانستند مينو خالقي را به عنوان يك اصلاح‌طلب راهي مجلس كنند دست كم كرسي منتخب سوم اصفهان را همچنان در دست اصلاح‌طلبان نگه دارند. ٤٠ روز به انتخابات باقي مانده و روند بررسي صلاحيت داوطلبان ميان دوره‌اي مجلس به پايان رسيده و خبرهاي رسمي و غير رسمي از نتايج آن به گوش مي‌رسد.

 

خبرگزاري فارس گزارش كرده صلاحيت ٣٣ نفر براي انتخابات ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در اصفهان تاييد شده است. در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان حتي نام يك اصلاح‌طلب هم به چشم نمي‌خورد اما در عوض حميد رسايي كه اسفند ٩٤ در تهران رد صلاحيت شده بود صلاحيتش براي اصفهان تاييد شده است. نكته جالب ديگر اما اينجاست كه چند تن از كانديداهاي اصلاح‌طلبي كه در انتخابات هفتم اسفند تاييد صلاحيت شده بودند و در ليست اصلاح‌طلبان شهر اصفهان حضور داشتند اما راي نياورده بودند در اين دوره رد صلاحيت شده‌اند و نام‌شان در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان به چشم نمي‌خورد.

 

به نظر مي‌رسد حاشيه‌هاي انتخاباتي اصفهان تمامي ندارد و در اين دوره هم جزو پديده‌هاي انتخابات خواهد بود. كساني كه هفتم اسفند رد صلاحيت شده بودند اكنون تاييد شده‌اند و كساني كه صلاحيت‌شان احراز شده بود از نظر شوراي نگهبان در اين دوره صلاحيت نمايندگي ندارند.

اميدورايم اعتراض‌ها وضع را تغيير دهد
براي كسب اطلاعات بيشتر با يكي از اعضاي شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان اصفهان تماس گرفتيم. قدرت‌الله نورزي به «اعتماد» مي‌گويد: البته اين خبرها هنوز به صورت رسمي اعلام نشده است و اما همين خبرها هم باعث نگراني است زيرا حتي يك اصلاح‌طلب هم احراز صلاحيت نشده است و اين جاي تعجب دارد.

 

نوروزي در ادامه مي‌گويد: براي ما جاي سوال است كه چطور آقاي حميد رسايي كه در هفتم اسفند در تهران رد صلاحيت شده بود اكنون در اصفهان تاييد مي‌شود اما سه تن از كانديداهاي ما كه سال ٩٤ تاييد و در ليست حضور داشتند اكنون رد صلاحيت مي‌شوند و اين سوال براي ما پيش آمده كه حضور در ليست اصلاح‌طلبان مي‌تواند دليلي براي رد صلاحيت باشد؟ از او درباره فضاي موجود در اصفهان پرسيديم و اينكه اصلاح‌طلبان براي انتخابات ميان دوره‌اي چه برنامه‌اي خواهند داشت و او در پاسخ گفت: فعلا منتظريم تا ببينيم اين اخبار تا چه حد صحت دارد اما از سوي ديگر اميدواريم اعتراض كانديداهاي رد صلاحيت شده اصلاح‌طلبان به نتيجه برسد تا انتخابات ميان دوره‌اي در اصفهان با حضور همه جناح‌هاي سياسي و به صورت رقابتي برگزار شود.

 

نوروزي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين مورد پيگيري‌ها از سوي وزارت كشور انجام شده يا خير، گفت: البته اين مساله به شوراي نگهبان برمي‌گردد اما ما اميدورايم دولت تلاش خود را به كار گيرد تا انتخاباتي پرشور و رقابتي در اصفهان برگزار شود.

چه كساني تاييد صلاحيت شدند
برخي منابع محلي اصفهان خبر داده‌اند از مجموع ۱۳۱ نفر نامزد ثبت نام‌كننده براي انتخابات ميان دوره‌اي اين شهر در مجموع، با احتساب افراد انصراف‌دهنده ۹۱ نفر در هيات نظارت اصفهان مورد بررسي قرار و سپس در هيات مركزي نظارت مورد تاييد قرار گرفتند كه در نهايت ۳۴ نفر مورد تاييد قرار گرفتند. اسامي تاييد صلاحيت‌شدگان به شرح زير است:  مصطفي آشوري، نيره اخوان بيطرف، عليرضا اقتصاد، ناهيد الهي دوست، وحيد توسلي، شهريار جبل عاملي، اصغر جمالي‌فر، عباس جمشيدي، افشين حيدرپور، يحيي خليليان، حميد رسايي، جهانبخش رضاپور شش‌گل، نصرالله سخاوتي، مجيد شريفي قورتاني، محمدكريم شهرزاد، هاشم صفايي، محمدمهدي درستكارسياني، عليرضا عارف، مهدي غلامي، محمدرضا فاتحي، ارسلان فتحي‌پور، اسماعيل قاسمي، حسين قيصري، حسن كامران‌دستجردي، ابوالحسن كتابي‌فر، رسول ميرعباسي نجف‌آبادي، مجيد نادرالاصلي، همت‌علي نادري دره‌شويي، حميدرضا نريماني، محمدجواد نصراصفهاني، محسن نصري، اصغر ترابي اسفيناني، سيد محمود حسيني‌دولت‌آبادي.

 

به گفته فعالين اصلاح‌طلب شهر اصفهان همه اين افراد از نظر گرايش سياسي اصولگرا هستند و تنها سيدمجيد موسويان احمدآبادي است كه مستقل است. بدين‌ترتيب هيچ كانديداي اصلاح‌طلبي در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان اصفهان حضور ندارد. لازم به ذكر است نامزدهاي شاخص اصلاح‌طلبان مانند آقايان عليرضا آجداني، كورش محمدي و مسعود حميدي طوقچي كه مورد تاييد قرار نگرفته‌اند در انتخابات سال ٩٤ همگي تاييد صلاحيت را از سوي شوراي نگهبان كسب كرده بودند و در ليست اصلاح‌طلبان حضور داشتند.

خبرهاي خوب براي اصلاح‌طلبان از هرمزگان
در اين ميان از استان هرمزگان و بندرلنگه خبر رسيده كه خالد زمزم‌نژاد صلاحيتش احراز شده است. انتخابات بندرلنگه در هفتم اسفند به دور دوم كشيده شد و در دور دوم زمزم‌نژاد كه نامزد مورد حمايت اصلاح‌طلبان بود با فاصله زيادي از رقيب خود احمد جباري پيروز شد اما با ابطال انتخابات در اين حوزه كار به انتخابات ميان دوره‌اي كشيده شد. اكنون خبرهاي غيررسمي حاكي از تاييد صلاحيت زمزم نژاد است كه مي‌تواند خبر خوبي براي اصلاح‌طلبان باشد تا شايد يك اصلاح‌طلب هم به نمايندگان بهارستان اضافه شود.

 

در اين ميان اما برخي از شنيده‌ها حاكي از اين است كه احتمالا ارسلان فتحي‌پور كه از حوزه اصفهان ثبت نام و تاييد صلاحيت شده تغيير حوزه دهد و به يكي از حوزه‌هاي آذربايجان شرقي برود. قابل ذكر است كه فتحي‌پور اصالتا ترك زبان است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید