رسولی: راهبرد گذشته در تعیین نامزدهای انتخاباتی تکرار نمی شود

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تعدادی از داوطلبین که مورد حمایت لیست امید بودند با وارد شدن به مجلس، حساب و مشی خود را از لیست امید جدا کردند و در طی سه سال گذشته هم در مواقع مهم و حساس، در مقابل فراکسیون امید مجلس دهم صف‌آرایی کردند.

به گزارش امیدنامه به نقل از برنا؛ «محمدرضا عارف»، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در نشست خبری با خبرنگاران پارلمانی تاکید کرد در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح‌طلب سوء‌استفاده کنند، جدا کنیم. در این راستا اقداماتی هم از سوی شورای عالی سیاست گذاری در دست اقدام است.

«حسن رسولی»، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در خصوص سخنان عارف  گفت: در شرایط فعلی، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلب‌ها به ریاست آقای دکتر عارف، مرجع هماهنگ‌کننده و اجماع‌ساز جریان اصلاحات است. مهم‌ترین پروژه فراروی جامعه سیاسی کشور و به طور طبیعی اصلاح‌طلبان، انتخابات مجلس است که در اسفند ماه امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

رسولی عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات مجلس دهم را تشریح و اظهار کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات مجلس دهم بنا بر اقتضای شرایط آن زمان، تعدادی از نامزدهای انتخاباتی را در منظومه کاندیداتوری خود، تحت عنوان لیست امید قرار داد که نسبت دقیق سیاسی با جبهه اصلاحات نداشتند. علی‌رغم اینکه جریان اصلاحات هزینه‌ قابل توجهی را متحمل شد و مشخصا ما‌ به‌ ازاءِ قرار گرفتن افرادی چون آقای لاریجانی و غیره، تعدادی از بهترین نیروهای سیاسی خود را نتوانست در لیست قرار بدهد؛ ولی بلافاصله این تعداد از داوطلبین که مورد حمایت لیست امید بودند با وارد شدن به مجلس، حساب و مشی خود را از لیست امید جدا کردند و در طی سه سال گذشته هم در مواقع مهم و حساس، در مقابل فراکسیون امید مجلس دهم صف‌آرایی کردند. آنچه که برای انتخابات اسفندماه، فراروی شورای عالی سیاست‌گذاری بوده، تداوم یا ترک این سیاست حمایتی است.

وی افزود: برداشت من این است که آقای عارف که از نزدیک شاهد رفتارهای غیرشفاف این تعداد از همکاران خود در مجلس هستند؛ در مقام استفاده از تجربه قبلی، اینگونه بیان کردند که در مرحله نامزدگزینی مجلس یازدهم، براساس نتایج به دست آمده از ارزیابی مواضع ملون و غیرشفاف این تعداد از نامزدها نسبت به عدم تکرار سیاست قبلی و اتخاذ راهبرد جدید، اقدام خواهند کرد.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که چه ساز و کارهایی برای اعمال نظارت حداکثری بر عملکرد نمایندگان می‌توان ایجاد کرد، گفت: تا زمانی که ما از چند سامانه حزبی فراگیر منضبط و کارآمد برخوردار نباشیم، هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا ناگزیرند برای ساماندهی حضور در انتخابات از سازوکارهای جبهه‌ای استفاده کنند.

رسولی ساز و کار جبهه‌ای را کارساز ندانست و افزود: این سازوکارها به اندازه نظامات حزبی در جهت نظارت بر رفتار منتخبین کارساز نیست. طبعا در چنین شرایطی بیشتر تعهدات اخلاقی مد نظر است. البته ما در شورای اسلامی شهر تهران قبلا میثاق‌نامه‌ای را در این خصوص امضا کردیم ولی در مورد مجلس این اتفاق نیفتاد. تا زمانی که به آن سامانه حزبی توانمند نرسیدیم، باید تلاش کنیم تا نمایندگان با همین ساز و کار جبهه‌ای و با تکیه بر تعهدات اخلاقی، مواضع و رفتارهای متعهدانه و شفاف‌تری داشته باشند و از راه‌یافتگان لیست امید که الان در مجلس دهم بروز و ظهور رفتاری پیدا کرده‌اند، مواضع و رفتارهای متعهدانه‌تر و شفاف‌تری داشته باشند.

حسن رسولی درباره برخی اظهارات مبنی بر عدم تمایل عموم به مشارکت در انتخابات، گفت: تجربه چندین ساله من در حوزه مدیریت سیاسی داخلی و انتخاباتی نشان می‌دهد که انتخابات‌ها از جهت ضریب مشارکت مردم از روندی یکسان برخوردار نبوده‌ و نیستند. انتخابات مجلس خبرگان، شوراهای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، از حیث شاخص مشارکت‌پذیری با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند.

وی افزود: از 290 کرسی مجلس شورای اسلامی حدود 200 کرسی متعلق به حوزه‌های انتخابی کوچک و تک نماینده‌ای است. در حوزه‌های انتخابی تک نماینده‌ای و حتی دو نماینده‌ای، فضای انتخابات بیش و پیش از اینکه تحت تاثیر معادلات ملی باشد از مولفه‌ها دسته‌بندی‌ها و متغیرهای قومی و محلی متاثر است؛ لذا میانگین ضریب مشارکت در ده دوره اخیر مجلس همواره بالای 50 درصد بوده است. من فکر می‌کنم که در مجلس یازدهم هم مشارکت‌کنندگان در انتخابات کمتر از 50 درصد نباشند.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایجاد نشاط سیاسی را راهکار همراهی مردم با صندوق‌های رأی دانست و گفت: طبیعی است که هر چقدر ما نشاط سیاسی و رغبت بیشتری در افکار عمومی نسبت به حضور در پای صندوق‌های رای داشته باشیم، مشارکت بیشتری را به خصوص در کلانشهرها خواهیم دید. ضمن اینکه در شرایط فعلی که جامعه ما بیشتر گرفتار آسیب‌هایی از جنس فقر و بیکاری و برخی دیگر از مسائل اجتماعی است، حال و هوای فعلی جامعه انتخاباتی نیست. پیش‌بینی من این است؛ به مرور که به فصل انتخابات و ایام انتخابات نزدیک شویم، فضای انتخاباتی کشور هم مانند دوره‌های گذشته فرق خواهد کرد و از این حالتی که شاهد آن هستیم، درخواهد آمد.

وی در پایان اظهار کرد: علاوه بر این من معتقد هستم که پیش‌بینی مسائل سیاسی ایران از پدیده‌ای چون انتخابات مجلس یازدهم از چند ماه قبل، بنا بر پیچیدگی‌های نهفته در این فضا، به سادگی و سهولت امکان‌پذیر نیست.

افزودن نظر جدید