روحانی: اگر یک چهارم وعده‌های‌مان به مردم عملی نشده باشد، بایدعذرخواهی کنیم

رئیس‌جمهوری گفت: دولت باید سینه خود را سپر کند و با همدلی و همگرایی و امیدِ بر مبنای تدبیر و آینده‌نگری، راه را برای حضور و مشارکت فعال مردم در اداره کشور هموار سازد و مجموعه دولت وظیفه و تعهد اصلی خود را خدمت بی‌منت به مردم بزرگ ایران می‌داند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر شنبه در دیدار و ضیافت افطار اعضای دولت و معاونان وزرا و رؤسای سازمان‌های تابعه، گفت: مردم بار امانت سنگینی را بر دوش ما گذاشته‌اند. هم باید به وظیفه سختی که پیش رو داریم واقف باشیم و هم باید افتخار کنیم به اینکه مردم عزیز و بزرگ، ما را لایق دانستند که بار مسئولیت اداره کشور را بر دوش بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر از دولت و حل معضلات مردم سخن گفته می‌شود بحث یک فرد به عنوان رئیس‌جمهور یا یک کابینه نیست؛ همه آنهایی که در مجموعه دولت تعهدی را بر دوش دارند و وظیفه خدمتگزاری مردم را بر عهده گرفته‌اند، وظیفه واحدی را بر دوش دارند و آن خدمت بی‌منت برای مردم شریف و در شرایط بسیار سخت منطقه، جهان و شرایط سخت داخلی است.

روحانی با تاکید بر اینکه "همه‌چیز ما بر مبنای امید بوده و امید ما بر مبنای تدبیر است"، اظهار کرد: اگر انسان در همه اموری که مسئولیتش را بر دوش دارد، آینده‌نگر باشد و پایان و نتیجه و آثار آن کاری را که شروع کرده به دقت مدنظر قرار دهد، این به معنای تدبیر است و چنانچه کار را با تدبیر انجام دهیم در وجود خودمان و در جامعه امید را ایجاد می‌کنیم.

در ماه مبارک رمضان با خدای خود عهد کنیم که اگر کاری را با سه نفر می‌شود انجام داد، با چهار نفر انجام ندهیم. یک دولت با اعضای بسیار زیاد برای کار محدود، معنایش این است که وقت مردم را تلف می‌کند و کار یک روز را چند روزه انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز همگی رسالت سنگینی را بر عهده گرفته‌ایم، بنابراین باید یکصدا و همدل باشیم و دست به دست هم دهیم و مطمئن باشیم که می‌توانیم و خداوند این نعمت را بر ما ارزانی خواهد داشت تا بتوانیم بار امانتی را که بر دوش گرفته‌ایم به خوبی و به سلامت به مقصد و مقصود برسانیم.

وی با تاکید بر تسهیل شرایط برای حضور و مشارکت مردم در اداره امور، خطاب به حاضران تصریح کرد: به مردم قول دادیم که کار مردم را به خود مردم می‌سپاریم و قول دادیم که هر کاری که امکان‌پذیر باشد و مردم توان انجام آن را داشته باشند به آنها واگذار کنیم؛ از این رو شما به عنوان مسئولان رده بالای دولت باید به گونه‌ای حرکت کنید و مشاوره دهید که در نتیجه آن هر کاری که مردم می‌توانند، انجام دهند، به آنان واگذار شود.

رئیس‌جمهوری، مسئولان دستگاه‌های اجرایی را به تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد دعوت کرد و گفت: همه باید تلاش کنند تا سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و تعاونی‌ها بتوانند به مردم خدمت کنند و برای این کار وظیفه دارند پیچ و خم‌های اداری را از پیش پای مردم بردارند.

روحانی بر ضرورت چابک‌سازی دولت تاکید کرد و مسئولان را به حرکت در این مسیر فرا خواند و گفت: بیایید همه در ماه مبارک رمضان با خدای خود عهد کنیم که اگر کاری را با سه نفر می‌شود انجام داد، با چهار نفر انجام ندهیم؛ همان‌طور که یک فردی که زیاد فربه باشد نمی‌تواند چابک حرکت کند، دولت هم همین‌طور است. یک دولت با اعضای بسیار زیاد برای کار محدود معنایش این است که وقت مردم را تلف می‌کند و کار یک روز را چند روزه انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد و تقویت دولت الکترونیک و تأکید بر فعال‌تر شدن وزارت ارتباطات در این رابطه اظهار کرد: دولت اگر الکترونیک شود، مردم کمتر نیاز پیدا می‌کنند تا پای میز مسئولان حاضر شوند و چقدر سخت است پاسخ دادن در پیشگاه خداوند در روز قیامت که اگر فردی در کنار میز مسئولی، ثانیه‌ای بیش از آنچه لازم بوده، وقت او تلف شده باشد و خدای ناکرده بر سر او منت گذاشته و عزت و کرامت او مخدوش شده باشد.

یک سال از آن وعده ما گذشته و از آن روزهایی که به مردم قول دادیم یک‌چهارم زمان مان صرف شده است؛ باید بررسی کنیم که آیا به یک‌چهارم وعده‌ای که به مردم دادیم عمل شده است؟ اگر نشده باید از مردم عذرخواهی کنیم.

روحانی خطاب به همه مدیران مسئولان مجموعه دولت تاکید کرد: باید این نکته را باور کنیم که خادم مردم هستیم و این باورمان باشد که کشور و منابع و بیت‌المال، از آنِ مردم است و ما صرفاً باید به مردم خدمت کنیم و اجیر و خدمتگزار مردم هستیم و این عین بیان پیامبر اسلام(ص) است که فرمود «انا اجیرکم» وقتی پیغمبر اسلام چنین می‌فرمایند، دیگر تکلیف ما روشن است.

رئیس‌جمهوری در همین راستا تصریح کرد: باید خادم مردم باشیم؛ البته نه در زبان بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم عزتمند و قدرتمند باشند و کشورمان آباد باشد.

وی با بیان اینکه "ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد و چنانچه این ظرفیت‌ها به فعلیت درنمی‌آید، همه ما مسئول و مقصر هستیم"، گفت: کشوری مثل ایران با تمدنی کهن و سابقه تمدنی هزاران ساله با دین بزرگی مثل اسلام، با الگوهایی چون پیامبر و اهل بیت(ع) و کتابی چون قرآن و انقلابی مثل انقلاب اسلامی، با شخصیت بزرگی چون امام راحل و با شخصیتی که امروز می‌تواند همه ما را پیوند بزند به نام رهبری عزیز نظام، اگر در این شرایط نتوانیم کشور را به پیش ببریم، مقصر هستیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: دولت موتور پیش‌ران کشور و نظام است و باید سینه خود را سپر کند و راه را برای حضور و مشارکت مردم در اداره امور باز سازد. هیچ تردیدی ندارم اگر همه دست به دست هم داده و از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم و در کنار سفره مهمانی خدا، دستمان را به سوی خدا دراز کنیم و از او بخواهیم، موفق خواهیم شد.

روحانی در ادامه با یادآوری وعده‌های دولت به مردم و اهتمام جدی تمام مسئولان به اجرای آنها، گفت: ما به مردم وعده دادیم که این کشور را از آن مسیر بسیار سخت دیروز به مسیری آسان‌تر و راحت‌تر عودت خواهیم کرد. یک سال از آن وعده ما گذشته و از آن روزهایی که به مردم قول دادیم یک‌چهارم زمان مان صرف شده است؛ باید بررسی کنیم که آیا به یک‌چهارم وعده‌ای که به مردم دادیم عمل شده است؟ اگر نشده باید از مردم عذرخواهی کنیم.

وی اضافه کرد: ما به مردم وعده دادیم و گفتیم که ارتباط این کشور را با دنیا و با همسایگان بهتر و بیشتر می‌کنیم، ما به مردم وعده دادیم راهی را انتخاب می‌کنیم که امیدواری شما را حفظ می‌کنیم و به مردم وعده دادیم به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که اعتماد شما به دولت باقی بماند و وعده دادیم زندگی شما را بهبود می‌بخشیم و خزانه خالی را به تدریج پُر می‌کنیم، شرایط اخلاقی جامعه را بهتر می‌کنیم و به شما دروغ نمی‌گوییم، که اگر روزی خطا کردیم به شما می‌گوییم خطا کردیم و از شما عذرخواهی می‌کنیم و شرایط زندگی فرزندانتان را برای آینده امیدبخش می‌کنیم؛ آیا به وعده‌هایمان عمل کرده و توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف شرایط بهتری را برای جامعه ایجاد کنیم؟ در این باره باید مردم بزرگ ما قضاوت کنند.

روحانی افزود: اگر امروز شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که مردم احساس راحتی بیشتری می‌کنند و احساس می‌کنند که اگر امروز کالا را ذخیره نکنند فردا قیمت آن با امروز خیلی تفاوت ندارد و دیگر ارز به صورت یک سرمایه قابل قبول نیست؛ لذا اگر امروز مردم احساس کنند که آینده روشنی هست و به سمت پیشرفت حرکت می‌کنند و این دولت بدون دقت و مشورت و بدون آنکه از متخصصان و صاحبنظران نظر بخواهد، تصمیمی را اتخاذ نمی‌کند، معنایش این است که به آنچه به مردم قول داده‌ایم عمل کرده‌ایم و اگر این چنین نباشد باید برای سال دوم کمربندها را محکم ببندیم تا جبران کمبودهای سال اول را بکنیم.

رئیس‌جمهوری خطاب به مسئولان تصریح کرد: امشب همه ما در پیشگاه خداوند با خدای خود عهد ببندیم که کمبودهایمان را در سال گذشته در سال پیش رو جبران کنیم.

روحانی در پایان، با اشاره به فضائل ماه مبارک رمضان و ضرورت بهره‌مندی از برکات این ماه عزیز گفت: خوشحالم از اینکه دولت یازدهم در ماه رمضان شروع شد و خوشحالم که اولین جلسه جمعی که بنا بود که بعداً به عنوان وزیران کابینه باشند در شب 23 ماه رمضان پارسال دور هم جمع شدیم بحث و صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم بار سنگین دولت را بر دوش بگیریم و این همه لطف خدا بود. 

افزودن نظر جدید