روحانی طرح «گفت‌وگوی تمدن‌ها»ی خاتمی را مجددا مطرح کند/ ارسال گزارش بررسی قانون احزاب به مجلس

رئیس هیئت مدیره بنیاد باران از ارائه گزارش بررسی قانون احزاب در این بنیاد باران به کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش امید به نقل از آنا، حسن رسولی درباره بررسی قانون احزاب در بنیاد باران اظهار کرد: در جلسات ماه گذشته، نشست‌های تخصصی بنیاد با موضوع بررسی وضعیت قانون احزاب به خصوص طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برای چهار ماه مسکوت گذاشته شده است، با دعوت از محمدجواد حق‌شناس و سید رحیم ابوالحسنی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: مشروح موضوعات و محورهای مطرح شده در این جلسه در سایت بنیاد باران جهت اطلاع و بهره‌برداری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سایر کارشناسان و صاحب نظران علاقه‌مند به این موضوع قرار گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بر این اساس بنیاد باران از این طریق در راستای انجام ماموریت‌های مندرج در اساسنامه خویش مبنی بر بررسی کارشناسی موضوعات مهم کشور و ارائه نقطه نظرات کارشناسی و مشورتی خویش به قوای سه گانه اقدام کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گزارش رسما به مجلس ارائه می‌شود، گفت: بنده از مدیر عامل بنیاد باران خواسته‌ام که به صورت رسمی و اداری این گزارش را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارائه کند.

رئیس هیات مدیره بنیاد باران همچنین درباره دستور کار جدید این بنیاد، تصریح کرد: ما در جلسات ماه جاری به موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها که توسط بانی و مبتکر آن یعنی آقای خاتمی در سال 2003 در اجلاس رسمی مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده بود و مورد استقبال و پذیرش مجامع جهانی و صلح جویان دنیا قرار گرفت، خواهیم پرداخت.

رسولی با بیان اینکه مطرح شدن موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها افتخار و اعتباری برای وجهه بین المللی اسلام رحمانی و نظام جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: فکر می‌کنیم طرح مجدد این موضوع و بازگویی آن که در این مقطع که تقریبا تمامی جهان اسلام در معرض تهدید جدی جریانات افراطی مانند داعش، بوکوحرام، القاعده، طالبان، النصره و سایر شعبات فرعی مربوطه هستند، قدم اساسی برای اثبات این نکته خواهد بود که گفتمان انقلاب اسلامی برخلاف جهت‌گیری‌های رسانه‌ای غرب است که با سیاست اسلام‌هراسی و با پرداختن به فعالیت‌های وحشیانه داعش به دنبال ارائه چهره خشن و مشوش از اسلام سیاسی معاصر هستند.

وی ادامه داد: با این بازنگری در حد توان امکان دفاع از حقانیت دکترین جمهوری اسلامی و روابط بین الملل و مناسبات تمدن‌ها و ادیان فراهم می‌شود و شاید تلنگری باشد برای دولتمردان کنونی که با پایان دادن به دوره هشت ساله بی‌توجهی به این موفقیت جهانی، به تداوم و تبیین نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها به جای جنگ تمدن‌ها بپردازد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد باران درباره ابزار پرداختن به این موضوع در مجامع بین المللی خاطرنشان کرد: ابزار قابل استفاده برای تحقق این نیت در دو سطح رسمی یعنی از طریق دولت و اختیارات حقوقی و بین المللی دولتمردان و نیز با استفاده از سازوکارهای مدنی و غیر دولتی میسر است، متاسفانه همچنان فضا برای بنیاد باران و موسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها در بخش دوم ناهموار و نامساعد است اما در بخش اول یعنی مسئولیت و اقدامات دولتی، تصمیم‌‌گیری با شخص رئیس جمهور و سایر همکاران وی در کابینه است.

افزودن نظر جدید