روزنامه ابتکار:عذرخواهی صداوسیما از رئیس جمهور می توانست زمینه همدلی را فراهم کند

روزنامه ابتکار با اشاره به زیرنویس جنجالی شبکه خبر در باره سخنان رئیس جمهور نوشت:هنوز دقایقی از سخنان حسن روحانی در این مراسم نگذشته بود که تصویر زیرنویس عجیب و غریب شبکه خبرصدا و سیما درباره سخنان رئیس جمهور در این همایش به خبراول شبکه های اجتماعی و افکار عمومی تبدیل شد.

 روحانی در سخنان خود با اشاره به سختی وحساسیت کار در قوه قضائیه گفته بود «چند بار پیش و پس از انقلاب (برای کار) به قوه قضائیه دعوت شدم، اما ترسیدم که به قوه قضائیه بروم ...» این بخش از سخنان رئیس جمهور در زیرنویس شبکه خبر رسانه ملی کشور به صورت تحریف شده و وارونه اینگونه منتشر شد که «بعد از انقلاب هم چندین بار به قوه قضائیه احضار شدم، ترسیدم بروم». 
عجیب‌تر از تحریف صورت گرفته در این بخش خبری، واکنش‌های بعدی مسئولین سازمان صدا و سیما و سکوت دست‌جمعی آنها در قبال اشتباه عجیب و سوال برانگیز صورت گرفته است. فارغ از مسائل حقوقی مرتبط با جعل و تحریف خبر در رسانه، اخلاق حرفه ای فعالیت رسانه ای حکم می کند که وقتی درقبال یک شخص حقیقی یا حقوقی خبر کذبی منتشر می شود، دروغی نسبت داده می شود و یا اظهارنظری تحریف و جعل می شود، بلافاصله رسانه از شخص و مخاطبان خود با صدای رسا و بدون تپق زدن عذرخواهی می کند و با فردمقصر نیز برخورد می شود. طبیعتا وقتی یک سوی ماجرا رسانه ملی باشد و سوی دیگر نیز رئیس جمهور منتخب ملت و شخص دوم کشور باشد - به خصوص با توجه به حساسیت های موجود پس از انتخابات- اخلاق و مصلحت حکم 
می کند که این عذرخواهی و تصحیح و توضیح سریع تر، صریح تر، با صدای رساتر و از سوی بالاترین مقام آن رسانه صورت گیرد.
با این حال با آنکه خبر جعل سخنان رئیس جمهور در رسانه ملی از طریق شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها عالمگیر شد، اما از صدر تا ذیل سازمان دراین باره سکوت کرد و فقط معاون سیما در پاسخ به پرسش خبرنگاران در اظهاراتی مبهم توپ را به زمین معاونت سیاسی(خبر) انداخت و ساعت‌ها بعد ماموریت توجیه و توضیح درباره گاف سوال برانگیز شبکه خبر به یک خبرخوانِ خوشحال شبکه داده شد تا به جای قرائت اطلاعیه عذرخواهی سازمان، خیلی طلبکارانه بگوید که اشتباه سهوی بود و دولت بهانه‌جویی نکند و تمام!

فارغ از دولتی یا خصوصی بودن، رسانه‌ها درکنار وظیفه مندی برای انتقال پیام، واجد روح و قابلیت برای انتقال فرهنگ و اخلاق و ایجاد همدلی و همبستگی اجتماعی هستند. اگرچه انتظار بی طرفی و مدعی همبستگی بودن از یک رسانه خصوصی نمی رود، اما برعکس رسانه‌های وابسته به دولت‌ها و نهادهای عمومی و علمی معمولا هم مدعی سیاست بی‌طرفی و عدم جانبداری از گروه های سیاسی و جریانات هستند هم مامور به تلاش برای ایجاد همدلی در جامعه مخاطبان. در کشور ما هم از قضای روزگار و به مدد قانون اساسی، فعالیت رادیویی و تلویزیونی در انحصار حاکمیتی تعریف شده و صدا و سیما تنها سازمان مجاز به فعالیت رسانه ای رادیویی و تلویزیونی در کشور تعیین شده است. طبیعتا به دلیل این انحصار و وظیفه حاکمیتی تعیین شده اصلی ترین کارویژه و وظیفه مندی موردانتظار از رسانه ملی - بالاتر از اطلاع رسانی - همین قابلیت داشتن برای انتقال فرهنگ و اخلاق و ایجاد همدلی و همبستگی اجتماعی و ملی است اما دریغ ...

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید