زیباکلام: نامه سرگشاده می‌نویسم تا نظراتم مشمول سانسور و حذف نشو‌د

صادق زیباکلام دست به قلم شده است تا با نامه های سرگشاده مسوولیت عواقب نامه نوشتن را به جان بخرد و بهشت و دوزخ نامه هایش به پای خودش نوشته شود.

به گزارش امید به نقل از فرارو، نامه نگاری و به خصوص نامه های سرگشاده این روزها در عالم سیاست ایران به امرعادی تبدیل شده است. دغدغه مندان بیش از هر زمان دیگری دست به قلم می شوند تا انتقاد و یا نظر خود را در غالب نامه های سرگشاده خطاب به فرد خاص اما به منظور در جریان قرار گرفتن عموم مردم مطرح کنند.

در میان این صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و تحلیل گر مسائل سیاسی بیش از همه فعال است. از نامه به حسین شریعتمداری و علی مطهری تا آیت الله جنتی و البته پادشاه عربستان سعودی.

زیباکلام برای هر کدام از این نامه ها اهداف خاصی را دنبال می کند اما عمده دلیل نامه نگاری های او طرح انتقاداتی است که به عقیده او جایی برای طرح آن پیدا نمی کند.

صادق زیباکلام درباره نامه های سرگشاده  می‌گوید: من فکر می کنم که نامه های سرگشاده در حال حاضر بهترین وسیله برای بیان نظراتم است.

به گفته او در شرايطي كه آزادي مطبوعات در جامعه كنترل شده است و به نوعی رسانه اعم از روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری ها برای انتشار نظرات او محدودیت هایی دارند بهترین راه برای بیان نظرات و انتقادات همین نامه های سرگشاده است.

او با اشاره به یکی از نامه های خود به حسین شریعتمداری می گوید: وقتی که این نامه را من نوشتم مطمئن بودم در قالب یادداشت و یا مصاحبه هیچ رسانه ای حاضر به انتشار آن نیست. وقتی هم که اقدام به نوشتن نامه سرگشاده کردم برخی رسانه ها از انتشار آن سرباز زدند.

زیباکلام می افزاید: پس از نوشتن آن نامه با شکایتی که شد بنده به یکسال و نیم حبس محکوم شدم که بعد این حکم با عنایت دستگاه قضایی به جزای نقدی 5 میلیون تومانی تبدیل شد. بنابراین نوشتن نامه اگر جزایی و عقوبتی داشت متوجه خود من بود و با روزنامه، سایت و خبرگزاری با سردبیر، مدیر مسوول به دلیل انتشار نظرات من برخورد نشد و من شرمنده هیات تحریریه ای که از این طریق ارتزاق می کند نشدم.

او در ادامه می گوید: بنابراین نامه سرگشاده می نویسم برای آنکه اولا بهشت و دوزخ نامه را به جان بخرم و مسوولیت آن را به تنهایی برعهده بگیرم و در ثانی نظراتم مشمول سانسور و حذف نشود.

او درباره اینکه آیا این نامه تاثیر گذار هم خواهد بود یا خیر می گوید: معتقدم که نامه های سرگشاده من از یادداشت ها و مصاحبه ها برد بیشتری دارد و به همان میزان از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است. چرا که اگر یک یادداشت و یا مصاحبه از من مثلا در روزنامه ای منتشر شود آن روزنامه با حداکثر تیراژ 20 هزارتایی همین تعداد مخاطب را دارد، این درحالی است که نامه های سرگشاده در سایت ها، خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف باز نشر می شود و در برخی سایت ها حتی نزدیک به 200 هزار بار خوانده می شود.

زیباکلام در خاتمه درباره اینکه این روند را تا کی قرار است ادامه دهد می گوید: این روند را ادامه می دهم تا زمانی که مسوولین به من بگویند از نامه نوشتن دست بردارم که آن وقت می گویم به روی چشم اما تا آن زمان به نوشتن این نامه ها ادامه خواهم داد.

افزودن نظر جدید