سایت نزدیک به پورمحمدی: خاتمی و عارف می توانند مسیر گذار از تندروی به اعتدال را فراهم کنند

سایت نامه نیوز نزدیک به مصطفی پورمحمدی نوشت :در 21 اسفندماه سال 57 جمعی از روحانیون برجسته ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با جلب نظر موافق امام خمینی دست به تاسیس حزبی به نام «جمهوری اسلامی» می‌زنند. حضرات آیات سیدعلی خامنه‌ای، سید محمدحسین بهشتی، اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و محمد جواد باهنراعضای موسس و اعضای برجسته این حزب بودند.

حزب جمهوری اسلامی با حضور چنین شخصیت‌های طراز اولی تبدیل به قدرتمندترین حزب سیاسی ایران شد. حزب جمهوری اسلامی در اولین گام مجلس شورای اسلامی را در اختیار گرفت و ریاست آن به اکبرهاشمی رفسنجانی عضو ارشد این حزب رسید. این حزب قدرتمند بعد از شکست در انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری در مقابل ابوالحسن بنی صدر، در قامت اپوزیسیون اولین رئیس جمهور ایران درآمد. اختلاف اعضای برجسته این حزب با ابوالحسن بنی صدر سرانجام به برکناری رئیس جمهور ختم شد. در دوره‌های دوم و سوم و چهارم ریاست جمهوری نامزدهای حزب جمهوری اسلامی توانستند به صندلی ریاست قوه مجربه تکیه بزنند. همچنین اکثریت مجلس‌های دوم و سوم نیز در اختیار این حزب بود.

حضور چهره برجسته و پرنفوذ نظام زمینه ساز گستردگی این حزب در سراسر ایران شده بود و بدون شک می‌شود گفت دهه 60، دهه حزب جمهوری در سیاست ایران بود. اما اختلافات درون حزبی و به ویژه تقسیم شدن این حزب به دو گروه راست و چپ، زمینه ساز تفرقه در این حزب را ایجاد کرد. بدون شک، تضادهای تفکری اعضا در سال‌های ابتدایی انقلاب و نمایان شدن سلایق سیاسی اعضا زمینه ساز این تشکیک در حزب جمهوری اسلامی شد. اختلافات در حزب جمهوری اسلامی به جایی رسید که بعدها هاشمی رفسنجانی دو جناح حاضر در حزب جمهوری اسلامی را دو حزب در یک حزب توصیف نمود.

در خرداد سال 66، حضرات آیات خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به امام خمینی خواستار موافقت رهبرانقلاب با انحلال این حزب شدند. امام خمینی در پاسخ به نامه رهبران حزب، موافقت خود را با انحلال آن اعلام کردند. متن پاسخ امام به شرح ذیل است:

«بسمه تعالی

جنابان حجج الاسلام آقای خامنه ‏ای و آقای هاشمی- دام توفیقهما.

موافقت می‌‏شود. لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان موسسین محترم حزب، مورد علاقه اینجانب می‌‏باشند. امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید. ضمناً تذکر می‌‏دهم که اهانت به هر مسلمانی چه عضو حزب باشد یا نه بر خلاف اسلام و تفرقه‌اندازی در این موقع از بزرگ‌ترین گناهان است. والسلام علیکما و رحمة الله.

۱۱ خرداد ۶۶

روح الله الموسوی الخمینی»

با موافقت امام فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی بعد از سال‌ها فعالیت متوقف شد و این حزب به کما فرو رفت. بعد از توقف فعالیت‌های حزب، دو جناح عمده کشور یعنی راست و چپ که در قالب حزب جمهوری فعالیت می‌کردند به صورت رسمی کار خورد را آغاز کردند و فضای دو قطبی در کشور به صورت رسمی شکل گرفت. این فضا به ویژه بعد از پایان دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی صورت عینی تری به خود گرفت.

درگیری‌های سیاسی، بداخلاقی‌های انتخاباتی و بسیاری از موارد دیگر حاصل بوجود آمدن این فضای دو قطبی در کشور بود. همین دعواهای سیاسی به ویژه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مردم را بر این واداشت تا به سمت گفتمانی تازه به نام اعتدال حرکت کنند. پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، این پیام مهم را به گروه‌های سیاسی مخابره کرد که مردم دیگر به دنبال سیاسی بازی‌های جناحی نیستند.

این پیام را جناح‌های سیاسی باید بیش از پیش دریابند و به سمتی حرکت کنند که بتوانند یک جریان اعتدالی را در کشور ایجاد کنند. گسستی که بعد از انحلال حزب جمهوری اسلامی بوجود آمد باعث شد تا اعتدالی‌های جریان راست و چپ کمی از هم جدا شوند اما ظهور جریان‌های تندرو باعث شد تا نیروهای معتدل با وجود تمام اختلاف‌های سیاسی به هم نزدیک شده‌اند.

این نزدیکی را می‌شود به بازگشت اعتدالیون به کوچه آشتی تعبیر کرد و اینگونه گفت که معتدلین چپ و راست در خیابان وحدت همسایه دیوار به دیوار شده‌اند.

این نزدیکی کشور را از تندروی که در این چند ساله در کشور حاکم بوده است  دور می‌کند و رود  بزرگ اعتدال را در کشور جاری می‌کند. در این زمینه سیاستمداران معتدل از هر دو جریان یعنی  راست و چپ می‌توانند نقش مهره‌های اصلی این گذر از تندروی به اعتدال را بازی کنند. افرادی مانند لاریجانی، ناطق نوری، حسن روحانی، رئیس دولت اصلاحات، محمدرضا عارف، مصطفی پورمحمدی، اسحاق جهانگیری و ... می‌توانند افرادی باشند که مسیر گذار از تندروی به اعتدال را فراهم کنند. این افراد با وجود تفاوت دیدگاه سیاسی سال‌ها به صورت مسالمت آمیز به رقابت سیاسی می‌پردازند و به نظر می‌رسد بحران تندروی در کشور، باعث شود این افراد دریک جبهه سیاسی و در زیر لوای اعتدال، آینده‌ی روشنی را برای کشور فراهم کنند.

خاطرات خوب هم نشینی سیاسی در اوایل و اواسط دهه 60 بازهم می‌تواند در دهه 90 تکرار شود. اولین گام این حرکت می‌تواند در اسفند 94 و در انتخابات مجلس دهم برداشته شود. هم زبانی جریان اعتدال در قوه مقننه و قوه مجریه گام بزرگی برای پایان دلواپسی در کشور است.

افزودن نظر جدید