سنگ‌اندازی بر سر راه توافق احتمالی وین

علیرضا خامسیان- در‌حالی‌که خبری جدی از به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین منتشر نشده و حتی برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از به بن‌بست رسیدن مذاکرات حکایت دارند، نمایندگان مجلس حملات تند خود را به توافق احتمالی آغاز کرده‌اند. این رفتار مجلس سبب قوت‌گرفتن این برداشت کلی شده که شاید توافقی در‌حال نهایی‌شدن است و‌ تندروها نگران رفع تحریم‌ها و احیای برجام شده‌اند و با حمله به متنی که همه، «حتی نمایندگان» از آن بی‌خبرند و بارها هم از این بی‌اطلاعی صحبت کرده‌اند، سعی در حفظ وضعیت موجود دارند تا به بهانه عد‌م تحقق خواست مجلس مانع ادامه مذاکرات شوند. صحن دیروز مجلس به نقدهای تند نمایندگانی اختصاص داشت که نگران توافقی که هنوز مشخص نیست چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، بودند و با حمله به پیش‌نویسی که آن‌هم رسانه‌ای نشده مقابل تیم مذاکره‌کننده مورد حمایت خود قد علم کردند.

در دولت قبل بهانه بهارستان‌نشینان در مخالفت با مذاکرات و‌ ممانعت از رفع تحریم‌ها به غیر‌قابل‌اعتماد دانستن تیم مذاکره‌کننده به دلیل اصولگرا‌نبودن آنان خلاصه می‌شد‌ که با تغییر دولت و یکدست‌شدن قدرت و انتخاب تیمی از میان اصولگرایان برای حضور در وین انتظار می‌رفت مجلس کنار دولت برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام تلاش کند اما در دقیقه 90 که احتمال احیای برجام قوت گرفت‌، تندروهای مجلس در تکاپو برای زدن زیر میز مذاکرات با حمله به تیم مذاکره‌کننده و دولت هستند. هفته گذشته که بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای برای دولت ابراهیم رئیسی خط‌و‌‌نشان کشیدند تا توافق وین همان‌گونه که آنها می‌خواهند، انجام شود؛ یعنی مطابق قانون راهبردی که به گفته روحانی، رئیس‌جمهور سابق این قانون مهم‌ترین مانع رسیدن به توافق نهایی در سال گذشته بوده است. قانون راهبردی که نمایندگان بر آن تکیه زده‌اند، در نهایت منجر به هیچ توافقی نخواهد شد و تندروها با اشراف به این موضوع با سر‌دادن فریاد «وامصیبتا قانون مجلس در مذاکرات اخیر وین نادیده گرفته شده» در تلاش هستند دولت رئیسی را هم از رسیدن به‌ توافق بازدارند. محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این جمله که «اخبار خوبی از مذاکرات به گوش نمی‌رسد»، گفت: منافع ملت ایران باید رعایت شود. اگر قانون راهبردی مجلس رعایت نشود، قطعا دولت باید پاسخ‌گو باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم ادامه داد: «از نمایندگان درخواست دارم جدا از مباحث بودجه سال 1401، توجه جدی به این موضوع حیاتی و مهم داشته باشند». پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس هم از هیئت‌رئیسه مجلس خواست تا نشستی غیرعلنی برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و دغدغه نمایندگان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و همچنین مسائل کشور اوکراین تشکیل شود. سیدمحمود نبویان دیگر نماینده مجلس همراه با بیان جزئیاتی از توافق احتمالی هم‌ گفت: «شاید روزهای آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود اما اگر دقت کنیم، در این توافق آنچه ‌مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم، بحث هیکلی و شخصی نداشته‌ایم».

او ادامه داد: «مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به‌طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم 200 نفر مد نظر بود، به 980 مورد رسید، اکنون آقایان گفتند تنها تحریم 20 نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند». البته این‌ نماینده مجلس که همچنان معتقد است تیم قبلی در‌حال مذاکره است، گفت: «متأسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولین اصلی این مذاکرات هستند، نمی‌خواهم اسم بیاورم، ما سه گروه داریم؛ گروه تحریم، گروه هسته‌ای و گروه اجرائی. مسئولین این کمیته‌ها ‌مانند کسانی هستند که برجام را فتح‌الفتوح می‌دانستند، باید به این مورد خیلی توجه کنیم». این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم از طرف غربی تضمین بگیریم تا در کنگره آن را تصویب کند، گفت: «شاید بگویند کنگره مخالفت کند، این در حالی است که اکثر اعضای کنگره آمریکا دموکرات هستند و بایدن هم از همین جریان است. لازم نیست که مصوبه کنگره به آن صورت باشد، ما سه نوع داریم، یک دستور اجرائی و یک دستور اجرائی کنگره‌ای داریم که برای آن رأی نصف به علاوه یک کافی است». در‌نهایت هم مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور امیرعبداللهیان برای توضیحات درباره مذاکرات به کمیسیون امنیت در یکشنبه «امروز» خبر داد‌ه، نیکزاد هم ابراز امیدواری کرده در جلسه‌ای غیر‌علنی با حضور تیم مذاکرات سؤالات نمایندگان پاسخ داده شود؛ هرچند او از جلسه رئیس‌ مجلس با تیم مذاکره‌کننده در روز شنبه هم خبر داده بود.

 

 

 

افزودن نظر جدید