سید حسن خمینی: برخی تصور می کنند که ایجاد امنیت به وسیله ارعاب ممکن است

یادگار امام( ه) در جمع کارکنان وزارت اطلاعات گفت: تلاش برای ایجاد امنیت در جامعه بدون حل معضل فقر و معیشت محکوم به شکست است.

به گزارش امید به نقل ازانتخاب، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات که روز پنجشنبه 22 خرداد ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین علوی وزیر اطلاعات در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد، با بیان این نکته که در قرآن کریم 4 ویژگی برای بیت الله الحرام به عنوان ام القرای جهان اسلام در نظر گرفته شده اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم خطاب به حضرت ابراهیم و اسماعیل می فرماید: «طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود» براساس این آیه قرآن اولین ویژگی بیت الله الحرام پاکیزگی و طهارت آن است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر امنیت به عنوان دومین ویژگی بیت الله الحرام افزود: خداوند پس از تأکید بر پاکیزگی بیت الله الحرام به اهمیت امنیت در آن اشاره کرد چنانچه حضرت ابراهیم از خداوند درخواست می کند که این خانه را امن قرار دهد.

به نوشته ی جماران، سید حسن خمینی تصریح کرد: سومین ویژگی بسیار مهم در مورد خانه خدا که در قرآن به آن اشاره شده این است که «وارزق اهله من الثمرات» به این معنا که روزی اهل این خانه باید فراهم باشد. قرآن چهارمین ویژگی خانه خدا را علاقمندی مردم به بیت الله الحرام می داند و می فرماید «واجعل افئده الناس تهوی الیه» قرار داده شدن این ویژگی ها در کنار یکدیگر نشان می دهد که امنیت این خانه با روزی خوردن مردم در آن پیوند خورده است و اهل این خانه علاوه بر امنیت باید از وسعت رزق نیز برخوردار باشند.

یادگار امام افزود: این خانه همچنین باید مأمن و ملجئی برای مردم باشد و مردم باید به آن گرایش داشته باشند که نسبت به دیدار آن علاقه مند باشند و با دیدن آن قلبشان تحت تأثیر قرار گیرد. این مسئله را در نظر داشته باشید که طهارت شرط اصلی این خانه است و اگر پاکیزه نباشد باقی ویژگی ها نیز حاصل نمی شود.

وی جمهوری اسلامی را ام القرای جهان اسلام دانست و اظهار داشت: اگر به این مسئله از زاویه دیگری نگاه کنیم، می توانیم جمهوری اسلامی را ام القرای تمدن اسلامی بدانیم. برای به ثمر رساندن انقلاب اسلامی زحمات بسیاری کشیده شده و خون های پاک بسیاری ریخته شده است.روزی که امام علم جمهوری اسلامی را برداشتند، حرکت ایشان منتقدان بسیاری داشت و افراد زیادی همدل با ایشان نبودند. زین همدمان سست عناصر دلم گرفت/ پیر خدا و رستم دستانم آرزوست/ دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست/ گفتند یافت می نشود گشته ایم ما/  گفت آنچه یافت می نشود آنم آرزوست. یکی از قدیمی ترین یاران امام، آیت الله حسن صانعی به من می گفتند در ایام مبارزه روزهایی بود که من و پدرت در بیت امام می نشستیم و هیچ کس به آنجا نمی آمد و بسیاری که بعدها به انقلاب پیوستند، از آن سوی خیابان می رفتند که با اهل بیت امام مواجه نشوند.

سید حسن خمینی با تأکید بر چهار ویژگی پاکیزگی، امنیت، وسعت رزق و علاقه مندی مردم به نظام جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای تمدن اسلامی گفت: امنیت از صفات خداوند است. خداوند زمانی که می خواهد در قران صفات خود را بر شمرد می فرماید: الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» بر اساس این آیه ایمنی سازی از صفات خداوند است بنابراین از این نظر مسئولیت مهمی بر دوش دوستان وزارت اطلاعات قرار گرفته است.

یادگار امام افزود: متأسفانه برخی تصور می کنند که ایجاد امنیت به وسیله ارعاب ممکن است، اما از نظر امام خمینی امنیت کشور متکی به امنیت 36 و امروزه 76 میلیون جمعیت کشور است. امنیتی که قطاع کوچکی آن را ایجاد کنند، امنیت نیست. امنیت واقعی به معنای همدلی همگان است.

وی با بیان این مطلب که مهم ترین مسئله در مسیر ایجاد امنیت در کشور همراهی با مردم است، گفت: برای ایجاد امنیت در جامعه توجه به ارتزاق مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. در جامعه ای که فقر وجود داشته باشد بیکاری اوج می گیرد و در چنین جامعه ای برقراری امنیت ممکن نیست.

سید حسن خمینی افزود: برای قدم برداشتن در مسیر ایجاد امنیت در کشور  نیازمند آنیم که اقتضائات ناامنی را نیز در جامعه از بین ببریم. یکی از این اقتضائات فقر است. برای افراد ضد انقلاب، ضد امام، ضد جمهوری اسلامی و ضد ولایت فقیه، آسان ترین راه سرباز گیری از میان فقرا است. تلاش برای ایجاد امنیت در جامعه بدون حل معضل فقر و معیشت محکوم به شکست و نتیجه آن ایجاد نظامی ارعابی است که به راحتی فرو می پاشد.

یادگار امام گفت: مثل معروفی داریم که می گوید یک فرد نظامی تمام عمر خود سر سفره مردم نان می خورد تا روزی جان خود را فدای آنها کند. این مثل تشکیل دهنده فلسفه نیروهای نظامی در جهان است. اگر قرار باشد یک نظامی مثل نیروهای نظامی عراق در برابر نیروهای داعش فرار را برقرار ترجیح دهد، تمام عمر نان حرام خورده است.

وی شجاعت نیروهای اطلاعات را در ارائه تحلیل درست وقایع مهم ترین وظیفه آنان دانست و افزود: شما اعتماد نظام و مردم را جلب کرده اید اما مراقب باشد در همه حال تحلیل واقعی خود از مسائل را ارائه دهید و درگیر مسائل شعاری که برخی رسانه ها منتشر می کنند، نشوید. اگر به دنبال خوشایند دیگران باشید یا از سخنان دیگران بترسید مانند نظامی ای هستید که به هنگام هجوم دشمن صحنه را ترک می کند. مهم ترین ویژگی افراد در مقام مشورت امین بودن است. فرق خائن و خادم در این است که خائن می گوید می خواستم بگویم و خادم می گوید گفتم.

سید حسن خمینی درباره شرط ماندگاری جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام اظهار داشت: اگر بخواهیم این نظام را به عنوان یادگار امام خمینی(س) حفظ کنیم، هرکس باید در هر جایگاهی وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در راه انجام وظیفه مهم ترین مسئله گم نکردن راه است. شما به عنوان نیروهای اطلاعات وظیفه دارید به درستی مسائل را ببینید و سپس تحلیل خود را ارائه دهید. اما باید مواظب بود که مبادا در مسیر انجام وظیفه، دشمن را اشتباه بگیرید.

یادگار امام ادامه داد: وظیفه دیگری که روی دوش شما قرار دارد، حرکت عاقلانه به سوی اهداف نظام است. یکی از ویژگی های حجت الاسلام و المسلمین علوی به عنوان وزیر اطلاعات که نشانه انتخاب درست ایشان است، این است که دلباختگی ایشان به نظام احساسی نیست؛ بلکه عقلانیت سیاسی و اعتقادی در آن حکمفرماست. یکی از بزرگان نظام که نمی خواهم نام او را بیان کنم ویژگی مهم حاج احمد آقا را  این می دانست که اگر امام بنابر تشخیص درست خود به کسی تشر می زدند، او به دنبال جذب آن شخص می رفت و اجازه نمی داد کسی به پیروی از سخنان امام برای حذف این شخص از نظام تلاش کند. در واقع این مسئله نشان می دهد که تشر زدن امام به شخصی به معنای این نبود که همه باید به او تشر بزنند.

وی در ادامه به تأکید مقام معظم رهبری به جذب حداکثری اشاره کرد و اظهار داشت: معنای جذب حداکثری، جذب افرادی است که به هر دلیلی از کسی یا چیزی در جمهوری اسلامی دلخور هستند و برخورد همراه با تلخی، کینه، مردود دانستن و طرد مطابق با خواسته ها و سخنان مقام معظم رهبری نیست.

سید حسن خمینی در پایان بندی سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان وزارت اطلاعات گفت: همگان چشم به تدبیر وزارت اطلاعات دوخته اند، بنابراین وظیفه شماست که تدبیری را که اندیشیده اید بدون ترس بیان کنید.

افزودن نظر جدید