سید حسن خمینی: شجاعت فقط به «فریاد» نیست

یادگار امام با اشاره به موضوع شجاعت به عنوان یکی از ویژگی های بارز امام خمینی (س)، گفت: یکی از شروط عبور از وضعیت فعلی منطقه شجاعت است. باید در این شرایط وظایف خود را بشناسیم و شجاعانه روی آن ها بایستیم.

به گزارش امید، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با مسئولان و کارکنان ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) با اشاره به نامگذاری سال 1378 به نام امام خمینی (س) اظهار کرد: در آن سال در سمینار باشکوهی که به دبیری مرحوم دکتر حبیبی برگزار شد، بحثی اصولی تحت عنوان «شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر شکل گیری انقلاب اسلامی» مطرح کردم. با توجه به اینکه بحث اصولی بود، بسیاری از دوستان متوجه آن مطلب نشدند؛ گرچه پیش از آن جلسه حتی با مترجمین نیز صحبت کرده بودم تا متوجه مفهوم مطلب شوند. اما وقتی از تریبون پایین آمدم، یکی از بزرگان به من گفت همه این سخنان درست است اما در خصوص اینکه چرا بقیه فقها وارد مبارزه نشدند وامام وارد شدند دلیل این بود که امام نمی ترسید اما بقیه می ترسیدند. این نگاه تلنگری به من بود که مسائل را فقط در چارچوب اصطلاحات و مفاهیم نبینم و روحیات فردی را نیز در رفتارها تأثیرگذار بدانم.

وی با بیان اینکه شجاعت مفهوم بسیار مهمی است، افزود: البته ترس نیز یکی از نعمت های الهی برای حفظ جان است ولی انسان این قدرت را دارد که جان خود را در راه هدف والایی که دارد زیر پا بگذارد و اگر شجاعت نبود این انقلاب نیز پیش نمی آمد. شجاعت یعنی هزینه کردن برای هدفی که ارزش هزینه کردن دارد؛ هزینه کردن از جان، مال، آبرو و هزینه کردن نزدیکان. اوج این شجاعت نیز در وجود حضرت سیدالشهدا و امیرالمؤمنین بود.

وی با بیان اینکه شجاعت یک نعمت خدادای است که خداوند فقط به بعضی افراد داده است، یادآور شد: یکی از درس هایی که از امام باید بگیریم درس شجاعت است. یعنی اگر عقیده ای را قبول دارم و آن را صحیح می دانم روی آن می ایستم؛ حتی اگر بچه هایم را بکشند، آبرویم را بریزند و هرچه دارم به تاراج برود، اما روی عقیده ام پا نگذارم.

به نوشته جماران، یادگار امام سپس به بیان خاطره ی یکی از بزرگان از روز پانزده خرداد 42 پرداخت و گفت: از یکی از بزرگان که از اولیاالله بود شنیدم که می گفت وقتی امام خطاب به شاه فرمود: «می گویم مردم تو را از کشور بیرون بیندازند» همان روایت مشهور که هنگام سخنرانی حضرت زینب در دربار یزید حتی صدای زنگ شترها نیز نمی آمد دوباره تکرار شد. زیرا وقتی امام سخن می گفت هیچ صدایی از حضار نمی آمد. حتی برگ درختی هم تکان نمی خورد و همه افراد ساکت پای سخنان ایشان نشسته بودند.

وی همچنین به نقل خاطره ای دیگر از مرحوم آیت الله العظمی بجنوردی پرداخت و یادآور شد: ایشان از امام نقل می کردند که وقتی مأموران شاه مرادستگیر کردند و به سمت تهران می بردند در میانه راه ماشین را به سمت دریاچه حوض سلطان منحرف کردند و من حدس زدم که قصد تیرباران و کشتن مرا دارند، اما وقتی به خودم مراجعه کردم دیدم نمی ترسم.

یادگار امام گفت: درس امام شجاعت است و ایشان همانطور که در مقابل دشمنان داخلی این گونه بودند در مقابل دشمنان خارجی هم شجاعت داشتند. چنانچه امام هنگام حمله صدام به ایران فرمودند «دیوانه ای سنگی انداخته و ما را تهدید می کند.»

سید حسن خمینی با بیان اینکه منشأ این شجاعت ایمان به خداست ادامه داد: منشأ دیگر این شجاعت این است که امام یک ایرانی به تمام معنا بود. گرچه گاهی ایرانی  به عنوان یک مفهوم شووینیستی  و افراطی مطرح می شود اما ایرانیت به این معنا نیست و امام به ذره ذره این سرزمین وابسته و دلبسته بود.

وی گفت: امام در فدا کردن آبرو هیچ باکی نداشتند، همان گونه که گفتند: «اسلام فدایی می خواهد و من هم یکی از آن ها هستم.»

یادگار امام سپس به مقابله امام با تحجر اشاره کرد و تصریح کرد: امام وقتی گفتند «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از سختی ها و فشارهای دیگران نخورده است» در مقابل متحجرین ایستادند. فکر نکنید صدور فتوای موسیقی و شطرنج برای امام کم هزینه تر از خود انقلاب بود. ایشان در مقابل کسانی بودند که با مقدس مآبی می خواستند جلوی ایشان بایستند.

سید حسن خمینی با توصیه به اینکه این جنم و جوهره را در وجود خودمان تمرین کنیم، اظهار داشت: اگر واقعاً کاری را درست می دانید از بمب و موشک و تهدید و ارعاب نترسید. آن روزی که امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند در قم که محل استقرارشان بود به ظاهر چیزی در اختیار نداشتیم؛ آن روزی که امام باید شروع می کردند از چیزی نترسیدند و روزی که باید مبارزه را نیز شروع می کردند از مرگ نترسیدند. شجاعت فقط به فریاد نیست، بلکه گاهی مصلحت بر این است که انسان براساس شرایط روز تشخیص صحیح بدهد و تصمیم بگیرد و پای آن تصمیم بایستد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه این اقبال ها و ادبارهای ظاهری همیشه بوده است گفت: درس امام برای روزگار ما به خصوص برای کسانی که می خواهند در فضای اجتماعی زندگی کنند شجاعت است. باید بر عقیده ای که فکر می کنیم صحیح است بایستیم که البته یکی از شروط آن ایمان به خداست و هرچه ایمان بالاتر باشد؛ شجاعت بیشتر می شود.

وی با اشاره به شرایط  بسیار پیچیده منطقه گفت: یک جریان بی دین اما به ظاهر دیندار به نام پیغمبر کارهایی می کنند که هیچ لاابالی در دویست سیصد سال اخیر انجام نداده است. اتفاقاتی که در کشورهای همسایه ما توسط گروه های متحجر می افتد، تردیدی باقی نمی گذارد که داعش ساخته و پرداخته صهیونیست هاست و جامعه اسلامی را گرفتار نقار عظیمی کرده است که تاکنون سابقه نداشته است.

یادگار امام با بیان اینکه امنیت یکی از نعمت های کشور ماست و این نعمت در کشورهای همسایه ما وجود ندارد، تأکید کرد: باید قدر امنیت خود را بدانیم و توجه داشته باشیم که در منطقه جریان ارتجاع برای مقابله با حرکت های صحیح شکل گرفته و حالا نیز ملت های بی گناه و مظلوم را این گونه مورد هجمه قرار می دهند و سوریه نیز وضعیت پیچیده ای دارد.

وی تأکید کرد: یکی از شروط عبور از وضعیت فعلی منطقه شجاعت است. باید در این شرایط وظایف خود را بشناسیم و شجاعانه روی آن ها بایستیم. البته به نظر من غربی ها و ارتجاع منطقه هم به خوبی می دانند که مردم ایران وقتی پای اصل انقلاب و نظام و تمامیت ارضی پیش بیاید، ثابت قدم هستند و سر سوزنی اختلاف داخلی با هم ندارند. آن روزی که فرماندهی کل قوا تصمیم بگیرد که در مقابل اجانبی که مشروعیت، مقبولیت، امنیت و تمامیت ارضی ما را هدف قرار می دهند بایستیم؛ کسی تردید به خود راه نخواهد داد. این اختلافات داخلی و بحث ها نیز شروط حیات ماست همان گونه که از ابتدای انقلاب تاکنون دولت های مختلفی جا به جا شده اند، اما اگر روزی تهدیدی متوجه ما باشد؛ همه در کنار هم قرار می گیرند و همه، اختلاف سلیقه ها را کنار می نهند.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه اقتضای شجاعت در تصمیم گیری دارد و اگر باید در تدبیر اندیشمندانه رفتار کنیم؛ در عمل نیز باید شجاعت به خرج دهیم و انشاءالله این امنیت همواره باقی می ماند و هیچ تهدیدی متوجه کشور ما نمی شود و روح امام نیز مددکار شده و جامعه اسلامی روزهای خوبی را تجربه می کند.

بنا بر این گزارش پیش از سخنان یادگار امام، حجه الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری طی سخنانی گفت: از نظر امام که یک عارف بزرگ و سالک به معنای حقیقی بودند، نقطه اوج کمال در این است که بشر مادی از هر آنچه غیر خداست، انقطاع پیدا کند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)  اظهار کرد: امام دو نقشه راه برای رسیدن به کمال برای انسان‌ها در نظر گرفتند که اولی برگرفته از مناجات شعبانیه و دومی برگرفته از غیبت مهدی موعود(عج) است.

وی افزود: امام در تفسیر مناجات شعبانیه سخنان حکیمانه‌ای دارند و اوج سخنان ایشان در توضیحاتی که درباره «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک»(مراجعه شود به اغلب آثار عرفانی اخلاقی امام خمینی(س)نظیر آداب الصلوة، سرالصلوة، چهل حدیث، جهاد اکبر، صحیفه امام و...) داده‌اند، تجلی پیدا کرده‌است. از نظر امام که یک عارف بزرگ و سالک به معنای حقیقی بودند، نقطه اوج کمال در همین است که بشر مادی از هر آنچه غیر خداست انقطاع پیدا کند.

انصاری گفت: این جدایی زمانی میسر می‌شود که انسان در درجه اول در مبارزه با نفس و در درجه دوم در مبارزه با دشمنان موفق باشد. کمال انقطاع آن است که انسان از هرآنچه غیر خداست، بی نیاز باشد و از این طریق است که انسان می‌تواند به قدس الهی وارد شود.

وی دومین نقشه راه را مربوط به عملکرد منتظران حضرت مهدی(عج) در دوران غیبت دانست و در این باره توضیح داد: نقشه دوم راه نقشه‌ای است که برگرفته از غیبت و ظهور حضرت مهدی موعود(عج) است، امامی که از نظرها پنهان است ولی جهان را رصد می‌کند. دو تفکر پیرامون امام غایب وجود دارد، یک اینکه امام غایب در زمان غیبت نقشی در هدایت جامعه ندارد و نقش او در زمان ظهور آغاز می‌شود. دومین تفکر پیرامون امام این است که امامت ایشان ولو در دوران غیبت ادامه دارد و در همه حال جاری و ساری است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) درباره منتظران واقعی گفت: منتظران واقعی امام غایب کسانی هستند که در زمان غیبت از ایشان حمایت کرده و به امام غایب متعهدند. این منتظران کسانی هستند که امام خمینی آنها را سربازان امام زمان می‌دانند. خوشا به حال کسانی که در دوران غیبت سربازی خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که می‌توانند در زمان ظهور  هم سربازی خود را ادامه دهند.

وی افزود: مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) در سال جاری بنا به خواست یادگار امام مراسم متفاوتی با سال‌های گذشته است و به دلیل تقارن آن با تولد مهدی موعود(عج) به جای آنکه از کلمه ارتحال برای مراسم استفاده کنیم از نام بزرگداشت استفاده کرده‌ایم.

افزودن نظر جدید