شنود‌هایتان را درست منتقل کنید!

سال هاست که بحث‌هایی نظیر شنود شدن شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای و اعمال کنترل‌های مختلف در خصوص برخی افراد در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌شوند. اخیرا نیز علی حکیم جوادی، معاون اسبق وزارت ارتباطات در مصاحبه‌ای گفته بود «نوعی طرز فکر در میان کاربران و خصوصا قشر جوان جا افتاده است که در صورت استفاده از خدمات و سرویس‌های بومی رصد می‌شویم و از سوی کاربر نوعی ترس برای استفاده از این شبکه‌ها وجود دارد اما واقعیت این است که تمامی فعالیت‌های کاربران در هرجایی رصد می‌شود.»

 به گزارش امید به نقل از سلام نو،بهروز شجاعی از فعالان رسانه‌ای با اشاره به وجود این سازوکارهای نظارتی گفت: اینکه فعالیت خبرنگاران کنترل شود، چیز جدیدی نیست و در تمام دنیا نیز این کار انجام می‌شود. اما مهم این است که هدف از این نظارت چه باشد. اگر این نظارت با نیت سوء و نامناسب باشد و هدف از این شنود‌ها جلوگیری از فعالیت خبرنگاران باشد و بخواهند نظارت کنند تا خبرنگاری حقیقتی را آن گونه که هست بیان نکند، آن هم خبری که به نفع نظام است، این یک نظارت با سوء‌نیت خواهد بود. اما اگر نیتشان جز این باشد، بدین معنا که نظارتشان بر اساس وظایف امنیتی و نظارتی تعریف شده در قانون و بدون قصد محدود کردن افراد باشد، اشکالی ندارد.

گاهی اوقات این نظارت مثبت است

بهروز شجاعی در ادامه به «سلام نو» گفت: حتی گاهی اوقات این نوع از نظارت حسن‌هایی هم دارد. به عنوان نمونه ممکن است خطری متوجه یک خبرنگار باشد. در هر صورت اگر قرار باشد که خبرنگاری به بیان حقیقتی بپردازد که به ضرر یک عده از افراد و یا برخی گروه‌هایی که به منافع اقتصادی مردم و کشور ضرر می‌زنند و حتی مشغول لطمه زدن به منافع سیاسی مردم هستند باشد، ممکن است که آن گروه‌ها و افراد نیز حتی به جان آن خبرنگار سوءقصد کنند. در اینجا اگر دستگاه‌های نظارتی بخواهند با این نظارت جان آن خبرنگار را نجات دهند، خیلی هم خوب است. اما به عنوان نمونه اگر یک خبرنگار از یک اختلاس بزرگ خبردار شود و از دستگاه‌های مختلف به او فشار بیاورند که حق نداری آن خبر را منتشر کنی، نتیجه‌اش همین می‌شود که در چند سال اخیر برخی از فساد‌های بزرگ را دیدیم!

وی افزود: اگر خبرنگاران در ۸ سال دولت آقای احمدی‌نژاد این آزادی عمل را داشتند و دولت به معنای واقعی کلمه در اتاق شیشه‌ای فعالیت می‌کرد، شاهد این حجم از فساد‌هایی که امروز می‌بینیم نبودیم.

به فرمان ۸ ماده‌ای امام توجه کافی نشد

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب تصریح کرد: شنود مکالمات خبرنگاران تجاوز به حریم شخصی آن‌ها محسوب می‌شود اما ذات فعالیت‌های امنیتی ایجاب می‌کند که چنین کار‌هایی انجام شوند. به عنوان نمونه گوگل و یا فیسبوک هم اطلاعات کاربران خود را به دستگاه‌های امنیتی می‌فروشند و اصلا در دنیا این کار به یک بیزینس تبدیل شده است.

بهروز شجاعی اشاره کرد: در کشور‌هایی نظیر آمریکا و انگلستان این کار توسط چنین شرکت‌هایی انجام می‌شود. اما در برخی کشور‌های جهان سوم و حتی گاهی اوقات در کشور خودمان، آنقدر نظارت‌ها بیش از حد بودند که کاملا دخالت در حریم شخصی افراد محسوب می‌شدند و حتی این دخالت‌ها سبب ایجاد مشکلاتی در حوزه زندگی شخصی افراد و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی نیز می‌شد.

وی تاکید کرد: در فرمان ۸ ماده‌ای امام(ره) ایشان تاکید دارند که نباید در حریم شخصی شهروندان دخالتی صورت بگیرد. حتی اگر قرار باشد که شنود انجام شود هم باید شنودی بر اساس شرع و قانون باشد. اما متاسفانه در چند سال گذشته حتی فرمان چند ماده‌ای امام هم در برخی مواقع مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

مشکلی ندارم

این فعال اصلاح‌طلب گفت: یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر وجود داشت، این بود که متاسفانه قضاوت‌هایی در خصوص افراد می‌شد که دور از حقیقت بودند. قضاوت‌هایی که بر اساس شنیده‌ها و شنود‌های نا‌صحیح انجام می‌شد.

وی در پایان گفت: من به عنوان یک فعال رسانه‌ای و سیاسی به این علت که می‌دانم، در چهارچوب قانون فعالیت می‌کنم، از اینکه بنده را شنود کنند، استقبال هم می‌کنم. زیرا کار خلافی انجام نمی‌دهم. آقای خاتمی هم اخیرا گفته‌اند که من با شنود شدن مشکلی ندارم، اما این شنود‌ها را درست منتقل کنید! من هم به عنوان یک اصلاح طلب و روزنامه نگار می‌گویم مشکلی با شنود شدن ندارم اما این شنود‌ها را درست منتقل کنید و حقیقت را منتقل کنید، نه آنکه حقیقت را تحریف کرده و بر اساس آن تحریف قضاوت کنید.

افزودن نظر جدید