شیرزاد: انتقاد از بیت امام خوب است به شرط آنکه ائمه جمعه را نیز بتوان نقد کرد/ قضاوت‌های برخی افراد صرفا از طریق بولتن‌های هفتگی است

احمد شیرزاد، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،‌ درباره گلایه‌های اخیر سیدعلی خمینی در مصلای قائم‌شهر از تخریب‌گران بیت امام(ره)، اظهار کرد: ما اصلاح‌طلبان حامی آزادی بیان در کشور هستیم و هر کسی که بخواهد، می‌تواند نسبت به دیگران حتی اعضای بیت امام راحل اظهار‌نظر کند، به شرطی که انتقادات دوطرفه و محترمانه باشد. به عبارتی مردم و دیگر شخصیت‌های سیاسی باید بتوانند از امام‌جمعه قائمشهر و دیگر ائمه جمعه کشور انتقاد کنند.

آنا نوشت: وی در این باره اضافه کرد: امیدوارم همین استاندارد آزادی بیان و انتقاد به امام جمعه و حتی اعضای بیت امام که با چه کسانی رفت‌وآمد و ملاقات دارند و خواهند داشت، حفظ شود. به عقیده من اظهارنظر و بیان انتقاد درباره همه افراد جامعه مشکلی ندارد، اما به شرطی که با ادب، احترام همراه آن باشد و بتوان از همه انتقاد کرد نه اینکه فقط یک طرف حق انتقاد داشته باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آقایانی که در کسوت سیاسی قرار دارند باید نقد و انتقاد را بپذیرند چراکه رفتار و اقدامات آن‌‌ها زیر ذره‌بین قرار دارد.
شیرزاد با بیان اینکه «نماز جمعه یک موضوع عبادی و سیاسی به شمار می‎رود»، گفت: ائمه جمعه کشور هم می‎توانند در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر کنند چراکه موضوع نماز جمعه، سیاسی و عبادی است.
وی در ادامه افزود: آزادی بیان و دموکراسی به معنای انتقاد متقابل است. همین که امام جمعه یک شهر کوچک درباره اعضای بیت امام راحل، نظری را بیان کرده و حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی هم به انتقادات وی واکنش نشان داده است و در مقابل، شما روزنامه‌نگاران هم می‌توانید درباره اظهارات هردو طرف مصاحبه و گزارش تهیه کنید، می‌تواند نشانه و اماره خوبی از درک صحیح آزادی بیان باشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: آزادی بیان و گفتن انتقاد زیر مجموعه دموکراسی قرار دارد پس نباید گفت ائمه جمعه کشور دارای قداست هستند. به عبارتی یا همه در زمره حریم قدسی قرار دارند یا اینکه هیچ‌کسی در در دایره قداست قرار ندارد. بنابراین همه افراد جامعه مانند ائمه جمعه، اعضای بیت امام(ره) و حتی اشخاص عادی نیز حق انتقاد و اظهار نظر به شکل محترمانه را دارا هستند.
نماینده دوره ششم مجلس با بیان اینکه «رهبران دنیا دارای احترام‎های خاصی هستند»، افزود: به عقیده من، رهبران درجه اول دنیا مانند رهبر معظم انقلاب اسلامی از حریم‎های خاصی برخوردار هستند اما نباید برای یکسری اشخاص مانند استانداران یا امامان جمعه‌ای چنین حریم‌های خاصی را قائل شویم و بگوییم حق انتقاد و اظهار نظر درباره آن‌ها را نداریم.
او تصریح کرد: همین که آقایان خودشان درباره انتقاد به یکدیگر پیش‌قدم شده‌اند اقدام بسیار پسندیده‌ای است زیرا قبول دارند که لباس و پوشش روحانیت و مشاغلی از آن دست، هیچ مصونیتی را در برنمی‎گیرد و می‌توان انتقاد کرد.
شیرزاد درباره ادعای سیدعلی خمینی که گفته است «عده‌ای قصد فاصله و اختلاف میان بیت امام و رهبر انقلاب را دارند»، اظهار کرد: به عقیده من، درباره وقایع سال 88 تعابیر و تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. پس اعضای بیت امام حق دارند که تحلیل‎های خاص خودشان را درباره اتفاقات سال 88 داشته باشند و طبق آن رفتار و عمل کنند.
این کارشناس سیاسی در این باره اضافه کرد: در سال 88 درگیری و تنش سیاسی در کشور اتفاق افتاد و هیچ‌کسی هم منکر آن نیست. فعالیت‌های انتخاباتی و اتهاماتی که در آن سال از هر طرف گفته می‌شد رقابت مسالمت‌آمیزی نبود. طبیعتاً افراد می‌توانند قضاوت‌های متفاوتی درباره اتفاقات سال 88 داشته باشند.
وی ادامه داد: به عقیده من، کسانی که به جناح راست تعلق دارند و به نوعی از یک آبشخور سیاسی خاصی تغذیه می‌شوند و همچنین تمام قضاوت‌های آن‌ها از طریق بولتن‌هایی است که هر هفته در اختیارشان قرار می‌گیرد و اخبار آن را می‎خوانند، انتظار دارند تا دیگران انتظار و قضاوت‎های آن‌ها را داشته باشند و از همه مهمتر انتظار چنین افرادی بیش از حد تصور است. ضمن اینکه برخی آقایان انتظار دارند که اگر خودشان «فحش می‌دهند» مردم نیز مانند آن‌ها به دیگران فحش دهند؛ در حالی‌که این قبیل رویکردها دیکتاتورمآبانه است.
باهنر و فتاح؛ کاندیداهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات 96
شیرزاد درباره مصاحبه خود با یکی از روزنامه‌ها که گفته است «محمدرضا باهنر» کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است، عنوان کرد: من چنین حرفی را نزدم چون احمد شیرزاد نمی‎تواند خبری را از جناح راست بیان کند. اما گفتم اگر اصولگرایان بخواهند فردی را بیاورند تا با آقای روحانی رقابت کند «خوب است آقای باهنر در رقابت با رئیس‌جمهوری بیندازند» چراکه به عقیده من، وی در میان اصولگرایان رجل سیاسی باسابقه است، اما در همان روزنامه نیز گفته بودم که بعید می‌دانم آقای باهنر وارد رقابت با رئیس جمهوری شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به مانور رسانه‌ای اخیر اصولگرایان نسبت به پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد خمینی (ره) در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اشاره کرد و افزود: آقای فتاح در دولت نهم وزیر نیرو بود که به نظر من هم وزیر محترمی بودند و همچنین وی فرد اجرایی به شمار می‎آید. با وجود اینکه رسانه‌های راستی اقدامات ناسالم زیادی را انجام می‌دهند؛ مانوری را که بر آقای فتاح انجام داده‌اند و می‌دهند، سالم ارزیابی می‎کنم.
وی در پایان تأکید کرد: این‌طور نیست که آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده رقیبی نداشته باشد قطعاً افرادی کاندیدا خواهند شد، اما این احتمال وجود دارد که آقای پرویز فتاح یکی از گزینه‎های احتمالی اصولگرایان برای رقابت با روحانی باشد.

افزودن نظر جدید